Gå til innhold
Arkivverket

[#11492] Hedmark - Stange: Ingeborg Alfsdtr g.m. Mogens Mogensen Norstad


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I Stangeboka står det at Mogens Mogensen Norstad (1675-1742) var g.m. Ingeborg Alfsdtr. De fikk bl.a. datteren Mari Kaaterud (1709-1775). Det står ingenting om Ingeborg sine foreldre i Stangeboka. Kanskje sitter noen med mer info om Ingeborg?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Rune -På Familys. IGI finnes en Ingeborg Alfsen, f. ca. 1684, Todderud, Stange, Hedemark.Hennes foreldre:Alf Torstenson f. ca. 1632, Nottestad og Margrethe Arntsen f. ca. 1640, Kempen, Hedemark.Alfs far het Tosten Olufsen.Som Ingeborgs søsken er oppført:Mikkel f. ca. 1670, - begr. 8. mars 1750.Ole f. ca. 1672.Anders f. ca. 1674.Torsten f. ca. 1676.Arnt f. ca. 1678.Paul f. ca. 1680.Eli f. ca. 1682.Guri f. ca. 1686.Samtlige barn født på Todderud, Stange.Så får jeg håpe at det er den rette Ingeborg da, - det var vel sikkert flere av dem på Stange.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Arne. Tusen takk! Det lyder i utgangspunktet sannsynlig at dette kan være den riktige Ingeborg. Jeg skal definitivt prøve å få dette verifisert. Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Rune -Ser at du søker etter gården Kempen, men etter å ha gjort et nytt søk på Family-Search IGI (på Family Group Record) så tror jeg muligheten er stor for at navnet Kempen skal være slektsnavnet Von Kampen. (En tysk slekt?)Jeg finner to (?) familier Von Kampen i Hedemark, hvor der i begge finnes en Margrethe, - i den ene er hun en Arntsdatter f. ca. 1659 Storhamar, Vang, - og i den andre en Arentsdatter f. ca. 1655 Ringsaker.Jeg mener bestemt dette må være en og samme familie, selv om årstall, fødested og antall barn varierer tildels mye i disse to registreringene. Som du sikkert kjenner til, så bør registreringene i Familys. sees på mere som en ledetråd enn rene facts. Du finner selv denne (disse) familien(e) på Familys, - hvis ikke får du gi meg et ord. Her er masse barn.Men det jeg ville frem til med dette, det var at den Margrethe Arntsen Kempen jeg nevnte i mitt forrige innlegg, godt kan være den samme som jeg nå har funnet som Von Kampen, selv om fødselsåret blir 15 år feil ved den ene registreringen, og hele 19 ved den andre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei igjen Arne. Jeg har vært på RA i dag og lett i diverse bygdebøker for å bekrefte din mistanke. Det kan virke som om dette er riktig, men jeg har enda ikke fått dette 100% bekreftet i de kildene jeg fant. En av de bekreftelsene jeg kunne ønske meg var en gårds- og slektshistorie for Stor-Hamar gård. Dette fant jeg ikke i løpet av de få timene jeg hadde til rådighet på RA i dag. Jeg kommer derfor til å legge inn et nytt innlegg hvor jeg spør etter dette.Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Rune -Håper du fant sidene på Familys.Jeg har akkurat søkt litt rundt på nettet, og ser at Arent Michelsen Von Klampen var fogd i Bragernes og Vang, så han burde jo være godt omskrevet, skulle man tro.Han døde 1693 Vang, Hedemark, - ble begravet den 2. mars 1693 Bragernes, Drammen. Skiftet 1694 på Storhamar, Vang, 8 barn.Dette skiftet kan jo være verdt å ta en kikk på.Gir deg linken til siden hvor jeg fant dette (helt nederst):LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Rune, skiftet: Hedmark skifteprotokoll 1693-98 side 65 B: Storhammer i Vang.14/4-1693. Arnt von Klimpen død, gift med Ellin Budde. Barn:Hans, Hans, Henrich, Margrethe, Karen, Lisabet, Anne, Elsebet og Malene. Brutto:451-0-0, Nto.108-1-4 Heri iberegnet Jord i Sætter Ødegaard 1 hud for 30 rdl. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.