Gå til innhold
Arkivverket

[#11493] Peder Drejer,prest i Vesterålen 1732-1778.


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut noe om opphavet til denne Peder Drejer. Han var gift med Sara Susanne Bing som var datter til prosten Willatz Bing (1669-1739).Peder kom til Hadsel som kapellan hos sin svigerfar og overtok embetet som prost og sogneprest etter ham. Prostiet omfattet den gang Vesterålen med Andenes og hele Lofoten!Jeg mener at Peders far må være en Ole Drejer,antagelig fra Trondheim eller deromkring. Har noen vært borti ham eller familien forøvrig? Takknemlig for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Jeg har registrert en Nils Olsen Drejer, død 1762 i Fosnes, Nord-Trøndelag. Han var handelsmann i Fosnes. Kanskje han kan være en bror av Peder? Jeg vet imidlertid ingen ting om hans aner, bare etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg vet ikke noe om akkurat denne Peder Drejer, men Svein Tore Dahl har en del informasjon om lagmann Peter Carstensen Drejer i Trondheim, gift med Anne Catrina von Strigt. Deres sønn Peter den yngre var gift med Sophia Amalia Schults. Peter var veimester nordenfjelds, og døde i 1726. Det står litt om disse og andre i familien Drejer i tingbøkene for Inderøy fogderi i perioden 1700 - 1709 (de ligger i digitalarkivet).Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Peder Olsen Dreyer.(1708-1778), g. 1735 m. Sara Susanna Bing (1710-1779), var visstnok sønn av Ole Dreyer Leding og en ukjent Pedersdatter (kilde: en håndskrevet slektstavle, som jeg en gang fikk låne privat, men som jeg dessverre ikke lenger har tilgang til).MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Takk for respons! Kanskje Nils Olsen kan være en bror,Håvard,men det kan vel bli vanskelig å verifisere. Tingbøkene fra Inderøy som du nevner,Sissil, kan sikkert være verdt en titt. Hans,jeg har faktisk funnet en fotnote et sted om at faren kunne være en Ole Dreyer Ledang,men hvem er nå det? Kan LEDANG være et gards/stedsnavn som en kunne lete videre på?. Mvh.Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg vet ikke om Leding eller Ledang er et gårdsnavn. Men jeg kan tilføye til hva jeg skrev ovenfor at Ole Dreyer Leding skal være født i Hadsel 1676 og gift i Hadsel 1701. Sønnen Peder ble født i Trondheim 1708 og død i Hadsel august 1778.Han var sogneprest i Hadsel og dessuten prost. Hans kone Sara Susanna Bing ble født i Hadsel 1710 og døde samme sted 1779, gravlagt 07.02.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg ser av folketellingen 1801 at Ledang er gårdsnavn i Aremark i Østfold og i Fosnæs i Nord-Trøndelag. Kanskje har Ole Dreyer Leding/Ledang sitt navn fra en av disse gårdene?Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.