Gå til innhold
Arkivverket

[#11494] Anders Olsen g.m. Berte ( Birte) Kristine Hansdatter , Aas, Sem i VE


Gjest Inger Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Kvennodd

Leter etter foreldre til Anders Olsen og Berte (Birte) Kristine Hansdatter. Skal være gift i 1785 i følge BB for Sem og Slagen, side 105. I 1801 tellingen er Birte oppført som Andersdatter. Har forsøkt å finne foreldrene, men har så langt ikke lyktes. Anders skal i følge BB være født i 1755 og Birte være født i 1759. Dette stemmer nesten med FT 1801 Er det noen som kan hjelpe meg med dette ville det være fint. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Enkemann og landvernsoldat Anders Olsen Aas giftet seg med piken Berthe Kirstine Hansdatter i Sem 3. januar 1785. De var blitt forlovet 14. november året før med forlovere Anders Pedersen og Abraham Povelsen Aas. Denne Abraham P. ble gift 14. juli 1779 med Anne Olsdatter Aas.Ungkar Anders Olsen Aas giftet seg med piken Marte Andersdatter 16. august 1780. De var blitt forlovet 15. juli 1780 med forlovere Serg. Hans Brekke og Augustinus Persen Dammen.Sersjant Ole Hanssen er nevnt på Nordre Ås 1743-1766. Han skal ha hatt 7 barn, men bare datteren Marte, f. 1750, er nevnt i bygdeboka.Anne Olsdatter nevnt ovenfor var datter av Ole Olsen som brukte halve Søndre Ås 1744-1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Kjetil. Tusen takk for opplysnigen. Jeg var klar over at Anders Olsen hadde vært gift med Marte, men hadde ikke noe dato for dette. Anders giftet seg jo også på nytt etter at Berthe Kristine døde i 1813, da med Olea Olsdatter Ås, mulig en søster av Anne Olsdatter Ås ? Slik jeg forstår det du har skrevet er Ole Hanssen far til Anders Olsen ? Da får jeg vel låne BB for Sem og Slagen og lesen om Nordre Ås. Igjen tusen takk for hjelpen.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det går ikke fram av bygdeboka hvem som er far til Anders Olsen Ås. Du må nok sjekke kirkeboka for evt. å finne ut det. Ole Hanssen Nordre Ås er en potensiell far, i likhet med Ole Olsen Søndre Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Ketil. Tusen takk allikevel. Men skulle det være noen som har KB fra Sem/Slagen som har anledning til å se etter for meg ville det være fint. Har sett etter selv,men det er en stund siden, og jeg var vel litt uerfaren med å lese KB. Anders Olsen skal være født i 1755. Bruker på Søndre Ås i Sem 1799-1840 da han dør. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.