Gå til innhold
Arkivverket

[#11495] Nils Eriksen Morken & Anne Johannesdtr. Kartveit, Hordaland


Gjest Åge Hestetreet
 Del

Recommended Posts

Gjest Åge Hestetreet

Nils Eriksen Morken (1747-1827) giftet seg i 1777 med Anne Johannesdatter Kartveit (1757-1819). De er i 1801 registrert på gården Kartvedt. Er det noen som har opplysninger om disse to, foreldre etc. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er litt vanskeligt å finne disse gamle ætter i Manger før 1759, siden kirken i Manger brant det året. Men jeg ser at i Militærrull fra Radøy og Lindaas 1738, nevnes en Johannes Mongsen Kartveit 24.år, jeg finner ingen på Morken jeg kan knytte opp til Niels Erichsen.Paret har vært viet ved Manger kirke 29.juni 1777. Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her er det aner i bøttevis, til tross for at kirkebøker er gått tapt. Annes foreldre var:Johannes Monsen Kartveit f.ca 1713-1778, skifte 1779. Gift med Anna Monsdtr. Ytre Sæbø, lever i 1779.Annas foreldre:Mons Ellingsen Tjore, skifte 1755. Gift med Kari Amundsdatter Storheim f. ca. 1699-1771, skifte 1771. De bodde først på Tjore og dernest på Ytre SæbøHvis du ønsker mer får du gi en lydMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hestetreet

Takk for informasjonen!Kan denne Anna Monsdatter Ytre Sæbø være søster til den Gundvor Monsdatter (1730-1781) som var gift med Jakob Rasmussen Ytre Sæbø?Som sagt; all informasjon er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mons sine foreldre var Elling Andersen Hvidsten, Manger, død 1691. Gift med Anna Nilsdatter Nedre Tveiten, Alversund. Hun lever i skiftet etter sin ugifte sønn Hans Ellingsen Hvidsten i 1715. I skiftet etter Mons Ellingsen Sæbø 5 april 1755 arver enken Kari Amundsdatter, sønnene Erik og Mons, og døtrene Kari, Anne og Siri. Så det ser ut til at Gundvor ikke har hørt til denne søskenflokken. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hestetreet

Igjen takk for informasjonen.Har du noe mer info om Mons Ellingsen Tjore og Kari Amundsdatter Storheim - foreldre, besteforeldre, barn etc.?Hva med Nils Eriksen Morken og Johannes Monsen Kartveit - vet du noe om disse?mvh Åge Hestetreet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Foreldre til Kari Storheim var: Amund Eriksen Kleivdal (ca. 1663-etter 1720) gift 1686 med Kari Olsdatter Gausareid (skifte 1720). De bodde på Gausareid i Hamre 1686-1697. I ca. 1697 flyttet de til Storheim, Manger. Datteren Kari var født på Gausareid 1693, og døde 1771 på Sæbø. Ved gravfestelsen er hun nevnt 79 år gammel. Jeg har derimot gjort en feil med å antyde at hun var født ca. 1699. Foreldrene til Mons har du allerede fått: Elling Andersen Hvidsten, død 1691 og kona Anna Nilsdtr. Nere Tveiten. Annas foreldre var:Nils Aslaksen Nere Tveiten, Alversund ca. 1610-1693 og kone nummer 2 Maritte Nere Tveiten ca. 1635-1695.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Austbø

Må nesten få lov til å takka eg og, for alle opplysningane. Nils og Anne er blant mine forfedre også, og eg har arbeida litt for å finne opplysningar om dei. Har i tillegg arbeida med etterkommarane etter desse to, då mange reiste til Øygarden, der eg bur.MVH Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hestetreet

Hei Jørn!Da har vi sikkert mange andre felles aner, ettersom 'hele halve' slekten min kommer fra Øygarden - Blom, Rong, Herdlevær, Torsvik, Heggøy etc.mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Litt om foreldrene til Nils Aslaksen kone nr.2. Maritte Hansdatter Nere Tveiten.1635-1695. Far: Hans Ellingsen, trolig død i 1658. Mor: Gunvor Nilsdatter død 18.jan. 1658. Kilde Nils Hjelmtveit bok om Gård og Ætt i Alenfit. Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.