Gå til innhold
Arkivverket

[#11500] Ole Bardon Olsen, fra Rødøy til Amerika


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Min morfars halvbror, Ole Bardon Olsen, født 31. mars 1872 i Rødøy i Nordland reiste til Amerika over Bergen (# 718) 21. mai 1890. Dette er siste faktiske opplysning jeg kjenner om ham. Men jeg har indikasjoner på at han bodde en tid i mellemkrigsårene som farmer i området Crow Wing County eller Todd County, Minnesota - « en reise fra Brainerd». Jeg har ringt til diverse Olsen-familier i dette området uten å få napp. Dessuten har jeg letet i tilgjengelige kirkebøker fra de norske menighetene i området. I Trinity Lutheran i Brainerd i Crow Wing finner jeg en enslig konfirmasjon i 1928: Norma Marion Olson, født 18. februar 1913, foreldre Ole B. og Lillie Olson. I Sauk Valley, Todd Co., finner jeg dåpen til en Doris Mildred Olsen, født 18. november 1922, og dåpen til Laurine Bernice Olson, født 22. mars 1824, begge med foreldre Ole B. og Dora Olson. Jeg har efterlysning liggene på basene for Crow Wing og Todd Counties + navnesøk Olsen. Er der noen der ute som tilfeldigvis har vært borti noen slik familie? Framsida | English | Kontakt | Debatt | Kalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Terje, jeg finner to Ole B.Olson som kan passe i 1920 Census Minnesota men de har ikke en datter ved navm Norma Marion, ingen av de to er gift med en Lillie. Siden du har sett i kirkebøker for området, har du ikke funnet ekteskap? Det er 13 Ole B. Olson i 1920 USA men kun disse to har passende alder (46 og 47).Kontakt Vital Records (Court House)i de to countiene du nevner.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Takk, Hans Myhre, for tipsene. Hvor finner du disse to personene som kan passe inn aldersmessig. Jeg har tatt ut en liste over døde i Minnesota, men der er ikke oppgitt fødselsår - og Ole Olsen finnes det en meeget lang rekke av. Det er derfor nesten å lete i blinde hvis jeg skal kjøpe alle dødsattestene derfra. Noe ekteskap har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Iversen

Hei Terje. Jeg tar meg den frihet å etterlyse deg på et av dine egne tema. Jeg antar du er samme Terje Pedersen som la inn et innlegg til meg om Ole Iversen, Bolga og hans foreldre. Kan du fortelle meg om du har mer informasjon om disse (og hvor har du det fra)? Du kan nå meg på epost svein.iversen@alt.hist.no. Svein Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.