Gå til innhold
Arkivverket

[#11503] Jørgen Brunchorst, død i Bergen 1800. Skifte?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg ville være takknemlig for å få opplyst om det finnes et skifte etter kjøpmann Jørgen Brunchorst, gravlagt i Nykirken 11.12.1800, og i tilfelle hvem som er hans arvinger.På forhånd tusen takk. MVH Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Aase: jeg skjønner at du følger med i min langvarige søken etter den rette Maria Jørgensdatter, og det takker jeg for! Håper Yngve Nedrebø også ser denne henvendelsen når han kommer på kontoret på mandag!Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dessverre! Det er ikke vist til skifte etter Jørgen Brunchorst i skifteprotokoll 7, 1796-1826.Vedlagt er et utsnitt fra registeret: Brunchorst, Giertrue Helene Dedichen 84 7 1796-1826 Brunchorst, David 154b 7 1796-1826 Brunchorst, Herman 640b (Appendix f.722) 7 1796-1826 Brunchorst, Karen Ibsen 753b (Appendix f.863) 7 1796-1826 Brunchorst, Else Gierding 180 6 1772-1782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk til Yngve Nedrebø. Mysteriet Maria Jørgensdatter består, men med så mange gode hjelpere er det ikke aktuelt å gi opp!Vennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hans, viss du har bruk for å få ut nokre frustrasjonar over hr. Brunchorst, har eg ein del umake tallerkar eg kan knuse for deg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Aase!Igjen takk for at du følger med! Tallerkenknusing har jeg stor sans for, men det er nå artigst å få delta i prosessen selv! Men la gå: en eneste tallerken kan du ta for min skyld! Tar du den riktig kraftig, så kanskje jeg hører smellet her østpå!Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ordren utført! Tallerken hadde gule og blå blomster rundt kanten, og han blei pulverisert mot ein murvegg klokka 07.40 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk Aase! Nå vet jeg hva som vekket meg i morges!Men har du - i tillegg til tallerkener - noen flere ideer om hvor og hvordan å lete videre etter Maria Jørgensdatter? Tror DU f.eks. fortsatt mer på opplysningen ved hennes begravelse om at hun skal være døpt i Domkirkesognet enn på at hun absolutt må være døpt Maria og ikke Marte eller Marta? (De 2 Marte Jørgensdatter døpt i DK 1773 og 1774 mener vi forøvrig at vi har funnet senere, gift og fortsatt hetende Marte, men 100 % sikre kan vi nok ikke være). Har DU sett noe eksempel på at en Marte/Marta er blitt til Maria? JEG har aldri sett det, og begynner derfor å tvile på om det kan være mulig?Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfald i Bergen 1765-1850 utarbeidet av A. M. Wiesener, og utgitt i 1925, forteller følgende om Jørgen Bruncorst: 'kjøbm. og stadskapt., f. Bergen 19.9. 1735, d. 3.12.1800, 16.12.1762 1. gang g.m. Johanne Maria f. Seehuus, 4.s. 1d., 11.10.1770 2. gang g.m. gj.lev. Karen, f. Ibsen, 1d., men berøvet dem begge d., 1 s., 5 bb., kun 3 s., 5 bb. gj.lev. Sorger, ildebrand og sjøskader plaget ham.'Konklusjon: I desember 1800 hadde Jørgen Brunchorst i live enken, 3 sønner og 5 barnebarn, men ingen datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har ikkje teke meg tid til å lese gjennom dei gamle trådane for å sjå kva de har leitt igjennom til no, men eg har likevel eit par tips og råd, håpar du kan ha nytte av dei!At Maria skal vere døypt under namnet Marte er ikkje det spor usannsynleg. Prestar skreiv ofte etter minnet, og det 'verste' dømet eg kjem på i farten, er Ingeborg for Synnøve. Men meir usannsynleg blir det dersom jenta er kalla Marte i andre samanhengar, t.d. i eit skifte eller ved konfirmasjon. Har du forresten sjekka konfirmantlistene i Bergen?Ein annan innfallsvinkel som vil ta mykje tid ( men det synest ikkje å vere noka hindring for dykk!) er å lese gjennom fadrane til alle døypte i kyrkjesokna der Maria sjølv døyper borna sine, i alle fall frå eit par år før ho døyper (eller gravlegg) fyrste barn, og fram til ho døyr. Fadrane i den sokna der tenestejenta Maria Jørgensdtr bur i 1801 (om det var ei anna sokn) frå ca 1801 og litt framover kan også vere aktuelle å lese. Dei fleste vaksne sto fadder for eit eller anna barn, og finn du Maria eller mannen kan du kanskje finne ein samanheng til familien til barnet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Aase: Vi har studert endel konfirmantlister, spesielt den for Domkirkesognet, og der finnes faktisk en Maria Jørgensdatter som konfirmertes i 1894. Men intet annet enn navnet er oppgitt. Ikke alder, ikke foreldre, ikke fødested, ikke bostedsadresse - - - ingenting.Marte, datteren til Jørgen Clementsen, anses som en interessant kandidat, særlig fordi de navn Maria gir sine døtre nr. 2 og 3 passer med oppkalling av Martes mor og stemor, henholdsvis. Men Marte kalles også akkurat det ved et skifte i 1783, etter hennes mor Synneve Olsdatter.Din ide om å lete etter vår Maria og hennes mann Iver Olsen Qvamsø som mulige faddere for andres barn, kan være vel verdt å følge opp. Men det vil utvilsomt bli en langdryg jobb, som du selv er inne på. Dog neppe så langdryg som å lete etter døpte Maria Jørgensdøtre omkring 1774 i samtlige kirkebøker for flere fylker på Vestlandet. Det er vi gjennom! Uansett: takk igjen for ditt engasjemen i saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.