Gå til innhold
Arkivverket

[#11515] Buskerud, oppslag i kirkebok for døpte i Røyken kirke 1821.


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Kan noen hjelpe meg med å sjekke Ingeborg Paulsdatter som skal være døpt 6 mai 1821 i Røyken kirke. Jeg prøver og finne opphavet til hennes foreldre Paul Halvorsen fra Numedal, og Marthe Olsdatter fra Hedemarken. De skal ha døpt denne datteren der, og det kan jo stå noe der som kan kaste lys over hvor hennes foreldre kom fra? De flyttet senere til Bamble i Telemark.Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Er du sikker på foreldrene til Ingebor Paulsdt.? Det finnes ei Ingeborg Paulsdt. døpt 23.12.1821 i Røyken. Foreldrene hennes var imidlertid Paul Jørgensen fra Slemmestad og Marie Jacobsen fra Lier. Mvh Rune F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei. Takk for responsen. Mitt utgangspunkt er Bygdebok for Bamble bind2. Der står det at i 1823 bodde en innflytter på 'Heivandsplassen' u/Bamble gård. Det var Paul Halvorsen fra Numedal død 1856, 62 år gammel, og hans kone Marthe Olsdatter, døpt 1790 på Hedemarken, døde i 1879. Det står at de hadde en datter, Ingeborg, døpt 1821 i Røiken. Hun ble gift med Jens Gundersen i Bmable og ble min tipp.tipp oldemor. Jeg finner i Bamble kirkebok nr. 7 1814-1834 i tilgangslistene det som sikkert er kildene til dette med Røyken. Der står 'Paul Halvorsen og Marthe Olsdatter og en datter Ingeborg døpt 6 mai 1821 i Røgen kirke' som innflyttere i 1823. Dette er mitt holdepunkt.Mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

En ting til. Jeg finner i IGI Individual Record i Fameily Search i mormonerarkivet Ingebor døpt 06 may 1821 Royken, Buskerud, Norway. Hun står med foreldrene Paul Halvorsen og Marthe Olsdatter. (Der vises det til kirkebok 1782-1832.) Mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dagfinn Langsøe

Ingebor, f 8.4.1821 dp 6.5.1821 i Røyken. Foreldre er Paul Halvorsen og Marthe Olsdtr, husmannsfolk under Bøe. Faddere: Maren Pedersdtr Bøe, Anne Andreasdtr ib, Paul Jørgensen Slemestad, Andreas Olsen, Mads Evensen Bøe. (Lite sannsynlig at de har slekt i Røyken). Hilsen dl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk for hjelpen! Det er mye trolig de ikke har slekt der som du sier, men bare har bodd der en pariode, og fått datteren Ingebor. Paul Halvorsen skal være født i Numedal, og Marthe Olsdatter på Hedemarken. Jeg finner en Paul Halvorsen og en Marthe Olsdatter i mormonerarkiver gift i Asker i Akershus 9 April 1815. Det kan være de. Der står det at Paul er født i 1786 og Marthe i 1793. Det er ikke så helt galt. Kanskje noen hvet noen mer om dette, eller kan slå opp? Det er kanskje noen tilgangs og avgangslister over hvem som flyttet til og fra sognet i kirkeboken i Røyken? Det er kanskje litt tidlig for at dette er veldig utførlig?Hilsen Jørn Olsen Langangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.