Gå til innhold
Arkivverket

[#11520] Emigrantlistene


Gjest Bjørg Chr.  Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Chr.  Aas

Fant min farfars navn i Emigranter over Kristiania 1871-1921 Reise13.07.1906 AgatonAlbin Hans.(Kristoffers.)Det står Best.sted:Minnesota Penger:10 Betaling: Prp,formål med reisen:til sin fader,Tillatelse:R.Jeg har sett etter forklaringer til denne listen - men finner ingen. Forstår innholdet i de nevnte kolonnene slik: Han skal til Minnesota for å besøke sin far, reisen er forhåndsbetalt (prepaid) - men hva står R'en for i tillatels? og hva slags penger er de '10' - har gått ut fra at det er de pengene han har med seg?Oppgitt i hvilken valuta?Neste spørsmål er viktig for meg: Kan jeg ut va protokollen finne ut HVEM som har 'prepaid' for ham, m/navn og adr? Står det mer i protokollen om nøyaktig adr. han skal til iMinnesota?Farfar var bare på besøk der borte - kom tilbake til Norge og giftet seg osv. - men oldefar ble der og ingen vet hvor / hva etc. derfor intr. om jeg kan finne noe mer om hvor farfar dro.Oldefar finner jeg ikke i noen emigrantlister - dro tidligst høsten 1887 (farfar født olsok 88) - og som Kristianiagutt er det lite trolig han dro fra noen annen havn enn sin hjemby.Når blir emigrantlistene over Kristiania helt ajour?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Forkortelsen 'R' står trolig for Reisepass, og fortelkler at den reisende har vist fram et dokument som gir klarsignal for utreise. I originalprotokollen skal det ikke stå flere opplysninger enn de som er med i databasen. Man får vite at billetten er Prp, men dessverre ikke hvem som har betalt, men siden den reisende har et oppgitt mål, er det vel nærliggende å tro at billetten kom fra samme. Pengene skulle nok normalt oppgis i norsk valuta, altså kroner i 1906.Vi har liggende filer med rundt 50 000 emigranter fra Kristiania som skal ut på nettet i nær framtid, men DA har ikke fått overført filene, og vi må altså i likhet med brukerne, fortsatt smøre oss med tålmodighet. Da vil det fortsatt mangle en bit av de eldste emigrantene fra Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Chr. Aas

Takk for svar. Da får jeg søke videre om jeg kan finne hvem som har 'prepaid' og /eller mer nøyaktig bestemmelsessted. Skal bli spennende å se om vi finner flere av slekta blant de emigrantene som skal bli lagt ut etterhvert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.