Gå til innhold
Arkivverket

[#11523] Hans Anton Jensen f. 1846 i Bergen


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

I følge 1900 tellingen skal Hans Anton Jensen være født i Bergen 1846. Han flyttet til Brunlanes da han giftet seg. Klarer ikke å finne han verken i 1845 eller 1846 blandt fødte Mulighet for hjelp??Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det tenkes at det er feil her? Har du sjekket om du finner Hans Anton (Hans A./ Hans) Jensen i 1865 ft og 1875ft?Jeg fant to som het Hans Anton og kunne passe med alder men langt fra Bergen. Det er jo store muligheter for at det bare står Hans eller Hans A.Aas prestegjeld: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=53&teljing=ft1865&filnamn=f60301.wc2&amt=3&funnenr=310>LenkeKraakestad :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Finner han ikke noe sted utenom i 1900, og på vielsesattesten da han giftet seg med min oldemor Berthe Thorstensdatter. Der står det heller ikke fødselsdato, bare alder og født i Bergen, og dessverre heller ikke hans fars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Man må ikke gi opp.Kan det være en mulighet for at han har skiftet navn?Det er faktisk en Hans Anton f. i Bergen den 2.6.1846, fant han og som 19 åring i militær loddtrekning. Men hans etternavn er dessverre Køster.Ellers ser det ut for at dette er som nåla i høystakken.Han finnes ikke i folketellingene i 1865 eller 1875, kun i 1900. Så noe mystisk er det da ett eller annet sted.Har du ellers prøvd kirkebøker fra nabokommunene til Bergen? De er jo ikke digitalisert, det kan jo tenkes at han kom fra distriktet rundt Bergen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Nei da, jeg har ingen planer om å gi opp. Har vært inne på denne Hans Anton Køster, men faren het jo her Lorenz Køster og jeg ville trodd at han da skulle hete enten Køster som du skriver, eller Lorenzsøn. Hadde ikke funnet han i milit.rulleblad. Du har kanskje rett i at han kan ha skiftet navn, men hvordan finner jeg ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg og såg ar faren het Lorents, merkelig at Hans Anton ikke har noen barn som het Jens, men derimot en sønn som heter Laurents og en datter Laura. Siste gang jeg finner denne Hans Anton Køster er 19 år gammel, etter det er han sunket i jorden. Det var derfor jeg tente han kunne ha skiftet navn. Men som du sier, han burde tatt Lorentsen eller noe liknende. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Kjellaug, Hverken Laurents eller Laura er døpenavnene. Laura som er min farmor er døpt Johanne Laurine. Navnet Laurine går igjen i familien, men ikke på Hans Antons side (Berthes). Jeg brukte evig lang tid på å finne henne i kirkeboka. Hun døde året før jeg ble født, og ingen visste at Laura bare var et klengenavn. Fikk ingenting til å stemme før jeg kontaktet prestekontoret som også måtte til med undersøkelser.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med denne som jeg fant på ft 1865 i slekthistorisk data? Jeg har ofte kommet over at bare det første fornavnet står nevnt i ft. og denne heter jo Jensen og er født i Bergen i 1846 og i tillegg er han sjømann. 'John L. Erland Husfader g Skipperborg 1807 Bergen Anne Cathrine Erland* født Holm kone g 1807 Bergen Hans Jensen Erland Søn u Styrmand 1846 Bergen 'Han kan jo siden ha droppet Erland og bare kalt seg for Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var nok et skudd i blinde! I ft står han født Bergen 1846, men under døpte i Bergen står han født 1845:-( I tillegg er han døpt Hans Jensen til fornavn ser det ut for.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Et siste innlegg før jeg gir meg: I militær loddtrekningsliste for Bergen 1850-75 finner jeg Hans Anton Jensen, alder passer, men ikke fødested. Det kan jo være galt??Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

BINGO kan vi kanskje si nå. Da jeg var liten sang vi alltid 'jeg er nordmann, født i Sverige, Danmark er mitt fedreland'. De gamle lo, og sa det var så riktig så riktig.Sangen var laget for oss siden vi hadde et bein i hvert land. Har aldri funnet noen danske i vår familie, men her er han da vel.Hjertelig takk for hjelpen, nå skal jeg prøve meg i Danmark.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Håper det er han, det er alltid spennendes å finne en mulig tråd til å gripe fatt i. news:soc.genealogy.nordic og news:dk.historie.genealogi kan nok kanksje hjelpe deg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant på FS :Hans Anthon JENSEN Sex: MEvent(s): Christening: 19 Oct 1845 Place: Vester Marie, Bornholm, DenmarkParents: Father: Jens Madsen JENSEN Source Information: Batch Number: C205634 Source Dates: 1840 - 1861 Film or Fiche Number: 44158 Collection Details: Vester Marie; Den Danske FolkekirkeDette kan jo være en mulig kandidat. Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser at denne meldingen er blitt flyttet - noe som vel er naturlig da den er blitt til en 'diskusjon'-:)Men jeg tror ikke du har fått med deg det siste jeg sendte, Inger.Leiter du på FS, vil du og finne en Jens Madsen Jensen i nærheten. Det kan jo være et sammentreff da.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Kjellaug, jeg har nå flere ganger gått gjennom FS etter Jens M.Jensen uten å finne han. Det er for øvrig ikke første gang jeg ikke finner en person som skal være der. Kan du være snill å skrive nummeret han står på?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Inger, Dette må jo selvsagt sjekkes, det var bare fordi det var omtrent samme sted som jeg fant Hans Anthon. Du må jo klikke videre, men det vet du vel? Du får opp en del og under står det om det er flere.Har du prøvd deg på den danske gruppen? Mvh KjellaugIndividual Record FamilySearch™ Vital Records Index Denmark-------------------------------------------------------------------------------- Hans Anthon JENSEN Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Christening: 19 Oct 1845 Place: Vester Marie, Bornholm, Denmark--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Jens Madsen JENSEN--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C205634 Source Dates: 1840 - 1861 Film or Fiche Number: 44158 Collection Details: Vester Marie; Den Danske Folkekirke----------- IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- JENS MADSEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 12 MAR 1810 Christening: 01 APR 1810 Oster-Marie, Bornholm, Denmark Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: MADS JENSEN RAG Family -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. -------- Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Denmark-------------------------------------------------- Mads Sex: M-------------------------------------------------- Event(s): Christening: 04 Mar 1787 Place: Ronne, Bornholm, Denmark--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Jens ALEXANDERSEN--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C205613 Source Dates: 1779 - 1819 Film or Fiche Number: 44128 Collection Details: Ronne; Den Danske Folkekirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Kjellaug, du er en engel. Jeg slo bare opp på Jens Jensen i DK og N, men fant ingen ting. Når jeg tar Hans Anton kommer han fram. En tilfeldighet eller? Min gamle filletante på 96 år har et gammelt bilde tatt i Bergen. Mats Ragg og barnebarn er skrevet på. Det virker jo som om du har funnet riktige personer for meg.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var da hyggelig-:) Jeg prøvde bare å lete etter de som rundt om kring alder kunne passe. Da ser det altså ut for at vi har funnet de rette.Har du prøvd den danske gruppen? Jeg har fått hjelp der tidligere.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Kjellaug, jeg har lagt inn etterlysning i Danmark. Det må jo sjekkes opp og ned i mente, men det ser da bra ut. Alt dette kan jeg takke deg for. TUSEN TAKKMvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har fått så mye hjelp her 'inne' at det er normalt å gjøre litt igjen dersom en kan.Når man først er blitt bitt av basillen, er det nesten like moro å hjelpe andre-:)Ser du prøver deg på militærloddtrekningen, det kan jo være at farsnavnet hans står der, håper du får svar-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.