Gå til innhold
Arkivverket

[#11530] Søker etter Gunnerius Hansen Skillinghaug f.1846 fra Næs på Romerike


Gjest Anne-Lise Skillinghaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Er det noen der ute som kjenner forhistorien til min manns oldefar/mor? Gunnerius Hansen Skillinghaug f.1846 fra (Næs på Romerike)og hans kone Kristine Hansdtr. f.1851 på Gran i Eidskog? De bodde visstnok på Skillinghaug derav navnet. Men hvem var deres foreldre,søsken? Og kanskje noen vet hvilken kirkebøker jeg evt. må søke i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei...I 1865 tellingen finner du mest sannsynelig Gunerius sine foreldre på garden Skillingshaug,LenkeDet finnes bygdehistorie bøker for Nes på Romerike, 1-5 bind med gardshistorieOg i 1900 tellingen så vil du finne at Gunerius sin far bor sammen med sønnen sin på Skillingshaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner også en Christine Hansd. på Liljebraaten i Eidskog. For Gunerius må du sjekke i kirkebøkene for Næs/Nes i Akershus og Christine der må du bruke kirkebøkene for Eidsskog i Hedmark. Men hun var vel kanskje født i 1849 og ikke 1851. Det er jo en mulighet for at de giftet seg i Næs siden barna er født der. Om det finnes bygdebøker for Eidskog vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Til Berit Knudsen kan jeg opplyse at Kristine Liljebråten ble gift m. Anton Larsen fra Grue i Solør.Den som kan være aktuell er Kristine Hansd. f. 8. aug. 1847, og døpt i Eidskog kirke 9. sept. s.år. Se Eidskog bygdebok V.s.369 Bråtan under Holtet. Trolig var det denne Kristine som tok utmelding til Blaker i 1879. Kristines foreldre var Hans Olsen Vålvatnet og Maren Johannesd. Bråtamoen. Det var i alt 9 barn i denne familien på Bråtan. Har en del etterslekt til Kristines søsken og hennes aner. Finn. (fisollie@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Jeg takker så mye for innleggene.Men jeg er fortsatt litt usikker på Gunnerius/Gulbrand? Mener å ha lest i bygdebok fra Aurskog eller noe at Gunnerius var på Skillinghaug i 1870årene. Og Kristine skal være født på Gran i Eidskog. Jeg bør vel kanskje låne litt kirkebøker for å bekrefte dette? Men takk til Magne, Berit og Finn. Mvh. Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg har slått opp i kirkebøkene i Nes og funnet vielsen til Gunnerius og Kristine. De ble gift 7. januar 1872 i Nes kirke. Der står det: 'ungkarl Gunnerius Sigvart Hansen Skillinghaug, født på Skillinghaug, 25 aar, far: husmand Hans Gulbrandsen Skillinghaug'. Brudens data: 'pige Christine Hansdatter, født på Gran, 21 aar, far: Hans Ingebretsen Teiglien af Eidskog'. Forlovere var Jørgen Olsen Gran og Gulbrand Hauger. Det var lyst for brudeparet 17, 23. og 31. desember 1871. Bruden hadde levert attest fra sogneprest Fearnley. Dette er de tørre fakta om vielsen som jeg fant i Nes kirkebok 1859 - 1874 side 318.Mye tyder på at det står feil navn på Gunnerius i bygdebok 4 for Nes, eller han kan være uteglemt. Om du ønsker det, Anne-Lise, kan jeg også slå opp og se om jeg finner ut mer av opplysninger. Med hilsen Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Nå er vi på riktig spor når Pål Evensen har slått opp på vielsen hvor også brudens fars navn fremkommer. Hvofor Gran navnet kommer inn vet jeg ikke. Begge de to andre Kristiner var født i nærheten av Gransætra i Eidskog. Denne Kristine fra Teiglia var født på en annen kant av Eidskog bygda.Teiglia finner du i Eidskog I. side 451. Kristine var f. 20.6.1850, døpt i Eidskog kirke 26.10. s.å. Foreldre Hans Embretsen Sollien og Gunhild Olsd. Stangnes setra. 6 barn i alt. Har mere om denne familien. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Jo her går det unna! Hva med opplysningene fra folketellingene da? Der står det at Hans Gulbrandsen`s kone heter Anna Amundsdtr. Har han vær gift to ganger eller? Det står også at Gudbrand/Gunnerius er deres sønn? Jeg takker igjen Pål og Finn og ønsker gjerne flere opplysninger Bruk gjerne min e-post kaskilli@online.no Mvh Anne-Lise Skillinghaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.