Gå til innhold
Arkivverket

[#11533] Odalsfolk i Botne (Vestfold) - etterkommere?


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Trond Strandhaug, Skarnes, spurte 27.11.2002 16:39 i en annen diskusjon om: 'Kjenner noen til etterkommere etter denne familien 'telt' i Botne i 1900 Hans Knudsen Hf 1858 Odalen, Høiby Hed Regine f Tobiassen Hm 1861 Leknæs prg. Knud Torleiv Knudsen Søn 15071898 Sande'.Trond: Har du forsøkt å finne disse menneskene i Sigurd H. Unnebergs Botneboka (1953, nyopptrykk 2001)? Boken kan fåes lånt til ditt nærmeste bibliotek. Det er ellers mulig å selv sette inn en etterlysning etter familien i Gjallarhorn (tidsskrift for Vestfold Slektshitorielag og Buskerud Slektshistorielag) på følgende nettsider: pia.no/gjallarhornmvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Takker for at du prøver å bidra til at jeg kan få vite mer om min slekt. Ønsker likevel og ta opp litt av tråden for bakgrunnen til ditt angasjemang. 'Lite informativ tittel' på innlegget mitt. Jeg mener fortsatt at når 600 stykker har gått inn for å se på innlegget, eller la oss anta at de 600 har vært inne 2 ganger, da sitte vi igjen med 300 'besøk' som er 5 ganger flere en de som har sett på denne siden. Det MÅ da vel være større mulighet for at det 'titter' inn noen som kan ha kjenskap til etterslekten. Igjen tak for ditt angasjemang i saken.MVHTrond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Trond,Skal vi følge din tankegang, så vil det være akkurat det samme hva overskriften sier bare den vekker oppmerksomhet. Hvilket vil si at du egentlig ikke vil hjelpe brukerne her med å finne ut hva din etterlysing egentlig går ut på, men tvinger alle, også de eventuelt 299 som ikke kan hjelpe deg, til å lese hele innlegget enda de strengt tatt ikke behøver dette. Hvilket igjen vil si at du er villig til å misbruke de 299s tid for å hjelp av én.Så til det spørsmålet jeg stilte deg: Har du forsøkt å finne denne familien i Botneboka?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei Are S. Gustavsen Forefinnes det en Botneboka.Er det en 'bygdebok' for distriktet. Der familier og boplasser er beskrevet tilsarende det vi har her hos oss med Birger Kirkebys Odalsbøker.Tror du at den lånes på et 'vanlig' biblotek 'her hos oss'?Eller kanskje det forefinnesdet noen som har boka som kan slå opp for å se om personene er angitt.mvhTrond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Trond,Et søk i bibsys.no vil gi følgende referanse:Sigud H. Unneberg, (Botne bygdebok), Gårds- og slektshistorie, Drammen 1953. Med notekommentar om at boken er fotografisk opptrykket av Botne historielag i to deler i 2001.Boken kan lånes til ditt nærmeste bibliotek, hvilket vil gi deg en god bok til jul.mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Jeg sitter her med Botne Bygdebok utg. 1953, altså ikke den nyeste utgaven. Men likevel....jeg kan ikke finne de omtalte personer i registeret. Er det noen gårder tilknyttet disse personene? Da er det nok lettere å finne dem. Mvh Liv Ofsdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei Liv. Gårdens navn må vel være Dunkebæk Ned. Gausens grund der bor: Henry Danielsen Skibsfører 1858 Holmestr. N Udtraadt, intet samfund Pauluda f. Iversen k b Hm g Skipperfrue 1871 T N Ev. Lut. frimenigh Rolf Danielsen m b S ug Søn 1893 T N Ev. Lut. frimenigh Maren Kristiane Danielsen k b D ug Datter 1895 Holmestr. N Ev. Lut. frimenigh Lars Henrik Danielsen m b S ug Søn 1898 T N Ev. Lut. frimenigh Kristiane Iversen k b Svigermor e Svigermor 1829 Farsund Lm N Ev. Lut. frimenigh Gabriel Krohn m b EL ug Landskabsmaler 1835 Farsund N S Hans Knudsen m b Hf g Stenarbeider 1858 Odalen, Høiby Hed N S Regine f Tobiassen k b Hm g Arbeiderkone 1861 Leknæs prg. Lm N S Knud Torleiv Knudsen m b S ug Søn 15071898 Sande JL N SmvhTrond Strandhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei igjen. Det var ikke lett å finne disse Odølingene. Under gårdene står nok for det meste eierne og brukerne. Jeg er ikke sikker på om det var vanlig gårdsdrift her siden han som står oppført som HF..Henry Danielsen..var skibsfører. Det er ingen gård ved navn Dunkebekk i Botne Bygdebok...men Nedre Gausen står der. Henry Danielsen står heller ikke oppført der. Jeg ville nok tatt en kikk i kirkebøkene for Botne og evt. Holmestrand. Mulig andre kan hjelpe deg bedre.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.