Gå til innhold
Arkivverket

[#11539] Maren Christine Hansdatter Sarp. ca.1800. Østfold


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Det er usikkert hvor Maren Christine ble født, men i KBinnføringen både ved giftemål og ved sønn’s fødsel står det Sarp etter navnet. Dette tyder vel på at hennes far bodde ved Sarpefossen/ Hafslund.Fødselsdato er usikker. Den eneste jeg finner i FT 1801 som kan passe er en tjenestepike på Bache gard. Maren Christine ble i såfall født i 1787. Hun ble gift med Johan Larsen den 16.sept.1809 i Skjeberg kirke. Jeg kjenner til 2 barn: Lars Johannessen Hafslund født 4.okt 1810 og Olavus Johannesen Hafslund født 2.juni 1824. Han ble senere garver på Hafslund.Kjenner noen til foreldrene til Maren Christine?mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Faddere til Lars: Maria og Karen Halvorsdatter, Arne ....ilsen, Anders Pedersen, Christoffer IngevaldsenVitner i bryllupet: Ole Nyquist og Søren WoldPetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Nei, dessverre. Jeg kan ikke hjelpe deg i første omgang i allefall. Får tilgang på kirkebøker over Skjeberg over nyttår, skal gjøre ett nytt forsøk da.Ser ikke noen hensikt i å lete etter Hans`er i FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Fint om du kunne se i kirkebøkene etter fødselen og eventuelt konfirmasjonen, om du ikke finner fødselen. Fødselsåret 1787 er som nevnt ikke nødvendigvis riktig.Fadderene i dåpen av Olavus kunne kanskje også være til hjelp.mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Magne Grasto

Det var godt!:)Har også fått tatt en bråkikk. Har foreløpig funnet en Maren, født i 1786. Far: Hans Halvorsen Ormetoe. Mor: Anne Monsdatter.Faddere: Marte Langsholt, Marte Hagelund, Helge Demene, Søren Johanesen og Anders Gottarsen?Kan du kjenne igjen noe i dette, som du kan bruke videre? Husk at det ikke nødvendigvis er Denne Maren du søker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Faddere i eldstesønnen Lars' dåp het Maria og Karen Halvorsdatter, så det kunne passe. Men dåpsnavnet bør nok være Maren Christine.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

At Sarp står etter parets navn ved vielse og ved Lars` fødsel, sier nok snarere noe om hvor paret var bosatt, enn hvor Maren Christines far bodde hen.Vil se om jeg kan finne henne blandt konfirmerte, det er jo nærmere opp til vielsesdatoen enn det fødselsen er. Kanskje er hun kommet tilflyttende til Skjeberg sammen med sine foreldre, og fått konfirmasjon i Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Finner en Maren Kirstine Hansdatter, Hafslund, 15 år. Hun er konfirmert i Skjeberg Kirke i 1812.Finner også denne Maren blandt døbte:Døbt i Ingedal Kirke 31. januar 1796:Foreldre: Hans Olsen og Olaug Andersdatter, Syverstad.Tvillinger: Torbiørn og Marthe KirstineTorbiørn Faddere: Marthe Syverstad, Marthe Guslund, Sophie Olsdatter, Christen Guslund.Marthe Kirstine Faddere: Maria Olsdatter, Gertrud Eriksdatter, Annon Olsen, Peder Jørgensen, Nils Larsen.Alt stemmer jo her, men er skeptisk i forhold til årstallene...hun skal jo etter dette være 13år ved giftemål med Johan Larsen.Hva tror du Petter?Vet du forresten når og hvor hun dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Det er vel svært lite trolig at hun giftet seg 12 år gammel...Jeg vet ikke når og hvor hun døde, men det var etter 1824 da hun fikk sønnen Olavus.Ellers fant jeg idag på Familysearch (avskrift kirkeboka) en '... Maria Larsdatter'. Døpt: 25.Des.1812 i Skjeberg. Foreldre: Johan Larsen og Maren Christine Hansdr. Kan du titte her?, kanskje fadderene kunne hjelpe?Takk og hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Døbt 1812: Gu??ld MariaForeldre: Johan Larsen og Maren Christine Hansdatter, Sarp.Faddere: Ole Eriksen, Elias Aasmundsen, Cornelius Christiansen, Juliana Larsdatter, Oliana Larsdatter, Maria Jacobsdatter.Hjemmedøbt d. 13. Desbr og fornyet d. 25. Desbr i Skbrg Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk Magne! Juliana og Oliana er søstre til Johan. De andre fadderene synes, i FT 1801 alle å bo på Hafslund. Ingen Hans å finne.Etter alt dette synes det vel som Maren Christines' foreldre kommer fra en annen kommune enn Skjeberg. Jeg har lett i FT1801 for Østfold, men har ikke funnet noen Maren Christine som passer ( annen enn den nevnte tjenestepiken på Bache gård i Skjeberg.....)Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Ja, jeg vet ikke. Kommer de fra et annet sogn, tror jeg det er et sogn ganske nær Skjeberg, i og med at du sier at Juliana og Oliana er søstre av Johan, og at de er kommer til Skjeberg i forbindelse med døpen. Hvordan vet du forresten at de er hans søstre? Finner vi dem døbt/konfirmert, kan vi i allefall stedfeste en av foreldrene...Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Søket Maren Hansdatter Birth/Christening, 1780 - 1890, Norway på Familysearch gir 165 stk Maren. Det er to ~ Christine i Østfold:MAREN CHIRSTINE HANSEN 11 FEB 1781 Rygge, Far: HANS PEDERSEN Mor: DORTHE PETTERSDRMAREN KIRSTINE HANSEN 24 JAN 1783 Moss, Far: HANS PETTERSEN Mor: ANNE THORINEOm ikke annet så kan de kanskje utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Magne, Oleana Larsen's fødsel fant jeg i Kirkeboka for Skjeberg med de samme foreldrene som Johan. Juliana har jeg ikke skrevet noen kildeangivelse for (men trolig KB). Oleana og Juliana bor på Hafslund og har kort vei til Skjeberg kirke. Det at en ikke finner noen med navnet Hans, Hansen eller Hansdtr. gjorde at jeg tenkte at Maren Christine's familie kom utenbygds fra (i tillegg til at en ikke finner dåp/konf. i KB for Skjeberg).Tor, dine 2 Maren Chr. vel mulige kandidater. Johan er født i 1786, så det kan vel gå?. Bør vel titte i Kb og se etter om noen av fadderene kunne hjelpe. Ellers hadde det vært en god hjelp om en fant Maren Chr. begravelse, forhåpentligvis med oppgitt alder.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg skal se om jeg kan finne henne død, men jeg har kun bøkene for etter 1869, og det er jo en relativ stor sjanse for at hun døde inden dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg finner ingen som jeg mener kan passe mellom 1869 og 1885, og ser heller ikke noen grunn til å fortsette på neste kb.Har du noen flere ideer Petter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Det som står igjen er nok en tur til Riksarkivet for å finne begravelsen. Dersom alder er oppgitt har man ca. fødselsår og da blir det å lete i KB for nabokommune..Magne, ellers takk for hjelpen!Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.