Gå til innhold
Arkivverket

[#11541] Søkebegrep, er det mulig å begrense det mer?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Mulig at jeg har gått glipp av noe, men finnes det noen måte å begrense søket på? Jeg søker på navnet OTTE og får opp alt 'mellom himmel og jord' som inneholder stavelsen OTTE.Jo kortere ord man søker på jo flere uinteressante treff i tilegg til at man må gå inn i de enkelte innleggene for å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I landsomfattande søk (for folketeljingar) kan du jo berre søka på førenamn LIK otte og du får berre dei som har Otte som eit av sine førenamn. Elles kan du bruka hakeparentesar av hjertens lyst.I det vanlege søket har du eit problem. Du har tilsynelatande dei same vala som i landsomfattande. Men her går dei på term og ikkje på ord, som i landsomfattande. Om nokon har namnet Anna Otte vil du berre kunna finna vedkomande ved å bruka inneheld, og vil du få alle som innehald otte inkluderte Lotte, charlotte og kva det enn måtte vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det burde eg ha forstått. No har eg gjort det slik at om du skriv store bokstavar blir tatt omsyn til. Leitar du etter 'Otte' (med stor første bokstav) vil Otte og også Ottesen bli tatt med, men ikkje t.d. Lotte og Charlotte. Leitar du etter 'otte' (med liten førstebokstav) vil både Otte og Charlotte bli tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk, dette var supert!!Etterhvert som innleggene blir mange ville det nærmest ha blitt umulig å søke på mer vanlige stavelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.