Gå til innhold
Arkivverket

[#11543] Kan få hjelp fra England mot betaling, har noen erfaringen med dette ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !!Har noen der ute forsøkt å kontakte Carol at British Ancestors for hjelp, mot betaling. Har fått et tilbud via E-mail med å kunne hjelpe meg mot å betale 31£, for å søke etter Johanne Christine Olausen f.1846 og Christian Johannesen f.1845, som jeg har innlegg på her i DA. Hva er eventuell erfaringen med dette ? Burde jeg prøve ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Marie Did your people live in England (and Wales) or Scotland at the time of the 1901 census (or even 1891 census?If in Scotland, it should be relatively easy to trace then over the Internet, the system is nearly as good as Digitalarkivet, but requires payment (modest). (Everything you do costs here)If living in England (and Wales) the problem may become more difficult, but I have seen somewhere that the English Internet system is up again (1901 census) but only on a trial period. Again payment is required by credit card, but I believe this is also a modest sum.Let me know where, and I will check my Genealogy/Family Trees magasines for exact information on the Internet addresses. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei,på mormonernes Family Search er folketellingen 1880 USA/UK lagt ut og linket til alle navn du evt.måtte forsøke. 1901-tellingen for England/Wales er online igjen og det er ganske enkelt å søke.Personene får du, men skal man se nærmere på et dokument må man opp med kredittkortet! Adressen er:http://www.census.pro.gov.uk/ Lykke til. Mvh.Torkil Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for tips og tilbud om hjelp, som jeg gjerne ønsker å ta imot.Jeg søker etter Johanne Kristine Olausen(Olavusen)(Krog?) født 1846. Borre i Vestfold, hun giftet seg i Kristiania 1878 med Christian Johannesen født 1845. Vardal i Oppland.Når Christian Johannesen er forlover i vielsen til sin (ste svigersønn Christian Bertram Falch f.1870 uekte ) 1890 i Kristiania, står Christian Johannesen oppført med en adresse Cornwallistr.9 Shields. Dette er det siste sporet som jeg har om Christian Johannesen og Johanne Kristine. Det eneste jeg vet er at de giftet seg i 1878 i Kristiania, og mer er det ikke å finne om de her. Johanne Kristine har ikke blitt funnet her, hverken i FT 1865, 1875, 1900.Min teori er at de etter vielsen flytter utenlands, og kanskje fått barn der de flyttet. Det er det jeg synes blir spennende å finne ut av. Det står også i vielsen i 1890 under navn på brudgom og brud Shields 1889, hva det betyr vet jeg ikke, har fått hjelp til å tyde dette på Statsarkivet, men de viste heller ikke.Igjen hjertelig takk !Betaler gjerne for hjelpen også !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Marie,Stavemåten er feil i forhold til stedet vi snakket om. Er du sikker på at det ikke står punktum etter 1.bokstaven, kanskje forkortelse for et fylke i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Stedet -Shields-, som det refereres til, er ikke usannsynlig byen -South Shields- ved sørmunningen av elven Tyne. -South Shields- er det en del norske sjøfolk som, ved ft. 1900 i Norge, har oppgitt som midlertidig bosted.-South Shields- ligger ca. 10 km nv. for Sunderland. Ved ft. 1900 er det i noen tilfeller kun navnet -Shields- som er oppgitt. Siden det, meg bekjent, ikke finnes noen større steder (byer) i UK som heter -Shields- går jeg ut fra at det er-South Shields- det siktes til.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Marie!Ut fra det du siterer ville jeg tippe på at Shields er området rundt munningen av elven Tyne, som flyter gjennom Newcastle upon Tyne, og ut i Nordsjøen. I dag heter det henholdsvis North Shields og South Shields.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei igjen,vet ikke om du har dette fra før: Ved folketellingen 1865 finnes bosatt i Baggerudgården i Horten: Olavus Christiansen Krog,fisker,f.1823 i Borre. Berte Johannesdatter,kone, f.1822 Hedemarken. Barn: Hendrik f.1851 og Christian f.1854. I Borre vies 5.jan.1847 Olaus Christiansen Krog og Berthe Johannesdatter Viger. Samme dag(5/1-47)døpes datteren JOHANNE CHRISTINE. Mvh.Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

God kveld !Til Inger !Har fått tydet av fler og det står Shields, Cornwallis str. 9. Så det er riktig det med komma. Jeg søkte på Arran som du nevnte, men jeg fant ikke ut av det, men takk.Til Geir og Eva !Takk for tipset! Om det er rette sted, vet jeg ikke hvordan jeg skal finne ut om de har bodd der ? Har som sagt prøvd de søkemotorer jeg har funnet og kontaktet British Ancestors uten resultat.Til Arne !Tipset ditt, førte meg til England, og jeg tror at du har rett i det.Til Torkil !Jo, jeg hadde det fra før, men jeg hadde ikke registrert at Johanne Kristine Olausen var døpt samme dag som foreldrene giftet seg. Jeg stusset på at hun var ekte født da jeg mente foreldrene giftet seg året etter at hun var født 1846. Takk til alle sammen !Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Johanne er sannsynligvis identisk med: 1865 Glitner i V.Aker:skipskaptein Plade Stranger og hustru Hanna -tjenestepike Johanne (uten etternavn)18 år gl.,f.i Horten.(altså f.ca.1847) 1875 Kristiania,Carl 12tes Gade 27: Restauratør Johan Jansen.Tjener(i denne sammenheng servitrice):Johanne Christiansen,ugift,f.1846 i Horten. Hilsen Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

1900 Kristiania,Vognmandsgade 20: Johanne Kristine Johansen,husmoder,enke,Vadsk og Rengjøringskone,f.1846 i Horten. Marta Adolfine Olsen,adoptivdatter,f.1884 Kristiania. Maren Kristiansen,opvartningspige ved Cafe,f.1866 i Hønefos. Betty Kristiansen,Vask og Kjøkkenpige,f.1870 i Karlstad. Morten Fredrik Jensen,enkemann,dagarbeider(brygge) f.1840 i Danmark. Mvh.Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Torkil !Dette var interressant, har sett på folketellingene, og det er ingen umulighet ! Men i FT 1875 skal Johanne Kristine ha 2 barn, NN og Christin Bertram Falch som jeg igjen har mistanke er på Eidsvold som pleiebarn på gården Berger. Men hun kan ha blitt enke i utlandet, for så å komme tilbake. For adressen Shields, Cornwallis str.9 i 1890 er det ingen tvil om. Og at det er skjedd et eller annet i 1889 samme sted, men hva ? Her blir det litt å nøste opp i.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.