Gå til innhold
Arkivverket

[#11545] Rønnog Jonsdotter - Nyrnes, Lom


Gjest Liv Fiveland
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fiveland

Hei! Er det noen som kjenner til opphavet til denne damen? Hun er født 1776,Nyrnes, Lom, død 14.2.1870 Visdal, Vågå. Hun ble gift 8.10.1801 med Ola Jehansson Visdal. I skiftet etter Ola 25.4.1849 arver seks barn som alle er døpte i Lom. Barna er : Anne f. 1801, Jehans. f. 1803, Marit f.1805, Jon f. 1809 og Rønnog f. 1813. Jeg er på jakt etter hennes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Ved å søke på LDS IGI kom eg fram til desse navna:JON PEDERSSEN Spouse: SIGRI PEDERSDR Marriage: 23 OCT 1775 Vaagaa, Oppland,RONOUG JOHANSEN Christening: 01 JAN 1776 Vaagaa, Oppland, Father: JON PEDERSENMARIT JOHANSEN Christening: 23 APR 1780 Vaagaa, Oppland, Father: JON HAGENPOVEL JOHANSEN Christening: 01 OCT 1786 Vaagaa, Oppland, Father: JON SANDVIGENJACOB JOHANSEN Christening: 15 MAR 1789 Vaagaa, Oppland, Father: JON SANDVIGENPEDER JOHANSEN Christening: 18 MAY 1794 Vaagaa, Oppland, Father: JON PEDERSEN JON PEDERSEN Christening: 05 DEC 1751 Vaagaa, Oppland, Father: PEDER NIELSENSIGRI PEDERSEN Christening: 31 MAR 1748 Vaagaa, Oppland, Father: PEDER GREV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! Ingen av disse er riktig. Rønnog er født i Lom prestegjeld og ikke i Vaagaa prgj. Hun ble gift og flyttet til Visdal i Vaagaa prgj. Takk så mye for innsatsen! Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er kanskje mulig at familiar på Nyrnes har brukt Vågå kyrkje. Etter det eg kunne sjå på kartet (Norgesglasset) ligg Nyrnes nær soknegrensa. - Og Sandvigen og Hagen er mulige plassnavn på Nyrnes.Dei som bur på Nyrnæs i 1801 er kanskje i slekt, og dei gifta seg i Vågå:PEDER OLSSEN Spouse: MAREN IVERSDR Marriage: 16 JUN 1757 Vaagaa, OpplandEller kanskje har Lom hørt til Våge prestegjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! Jeg vet ikke om Lom har hørt til Vaagaa prgj. I følge skiftet etter Ola ble alle barna døpte i Lom prgj. Jeg har funnet en Rønnog i 1801 som kanskje er min, hun er tjenestejente på nordre Synstnes og er 22 år i 1801.Men om dette er rette Rønnog vet jeg ikke. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Det er også en Rønnaug Jonsdatter som er tjenestejente på Valbjør i Vågå i 1801, og som har mer riktig fødselsdato. Siden Rønnaug giftet seg i 1801, er ikke dette helt usannsynlig. Men det hjelper deg jo ikke videre med å finne familen hennes ...En av anene mine tok over Nyrnes en gang før 1800 (se innlegg 11490). Dersom du finner ut hvem den forrige eieren var, kan det kanske bringe deg videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Jon Kolden: Bygdabok for Lom bd 2, som dekker Lii og dermed Nyrnes, kommer fra trykkeriet i neste uke. Dessverre er verken Rønnaug eller barna hennes funnet i Koldens avskrifter av kirkebøkene for Lom, og dermed heller ikke plassert under Nyrnes. Rett nok var Kolden selektiv da han skreiv av kirkebøkene - alle skjåkværer er utelatt. Men familier med ei eller anna tilknytning til Lom, f.eks. Nyrnes, har han normalt tatt med. Jeg lurer på hva som er kilden til opplysninga om at RJ er f. 1776 i Nyrnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! Takk for responsen fra dere! Info om Rønnog har jeg fått fra Nordalsarkivet. De har brukt folketellinger, kirkebøker, tingsprotokoller og skifter fra Vågå. Hvor i disse kildene Rønnog er hentet fra vet jeg ikke, men det står spesifikt at alle barna er døpt i Lom. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har fortsatt tru på at navna i LDS IGI er rette, - at Rønnaug, døpt 1/1 1776, var datter til Jon Pedersen Sandvigen og Sigri Pedersdatter.Slik er Rønnaug og barna hennes registret i LDS IGI:RONNOV JONSDR Spouse: OLE JOHANNESSEN Marriage: 08 OCT 1801 Vaagaa, OpplandANNE OLSEN Christening: 29 NOV 1801 Vaagaa, Oppland Father: OLE VISDAHLMARIT OLSEN Christening: 05 JUN 1803 Vaagaa, Oppland Father: OLE VISDALJOHANNES OLSEN Christening: 01 DEC 1805 Vaagaa, Oppland Father: OLE VISDALKARI OLSEN Christening: 26 DEC 1807 Vaagaa, Oppland Father: OLE VISDALJON OLSEN Christening: 25 MAR 1810 Vaagaa, Oppland Father: OLE VISDALRONNOUG OLSEN Christening: 02 AUG 1812 Vaagaa, Oppland Father: OLE VISDALJon Pedersen er trulig bror til Hans Pedersen Sandvigen, døpt 26/12 1764, i Sandviki i FT1801, og sønn til Peder Nilsen Sandvigen og Rønnaug Jonsen, gift 19/7 1747.Sandviki, Vågå og Nyrnes, Lom er nabobruk. Sandvigen er kalt rydningsbruk i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg for min del er helt overbevist om at du har hentet frem de riktige personene, Harald.I et notat jeg har (riktignok fra en sekundærkilde, men lell da, gut ...) vedr. Storvik nordre/Åbakken-slekta, står det om Erland Olsen Åbakken (1807-1881) at han ble gift med Rønnaug Olsdtr. Visdal (1812-1892), datter til Ole Johannesen Visdal (1760-1848) gm Rønnaug Johnsdtr. Nyrnes/Sandviken f. 1776.Det er svært sannsynlig at den familien som bodde på Nyrnes i Lom før eierskiftet (ref. tema 11490), kom til Sandviken i Vågå. Jeg skal se om jeg finner mer om det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Tusen takk til dere alle som har hjulpet meg med denne saken. Etter de siste innlegg er jeg nok også overbevist om at dette er rette familie. Venter i spenning om det kan dukke opp noe mer her :-)) Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I Nord-Gudbrandsdal pantebok side 720 skal det være innført et skjøte hvor det fremgår at enken Marit Paulsdatter solgte Sandviken for 18 rd. Tinglyst på sommertinget 26-27 juni 1797.Jeg foreslår at du kontakter Statarkivet på Hamar og ber om kopi av dette skjøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Liv  Fiveland

Tusen takk for hjelpen alle sammen. Har ikke hatt tid til å holde på med slekten, da jeg laget anetavler til ' halve' slekta og ga bort i julen....hehehehe. Skal kontakte statsarkivet på Hamar og sjekke opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.