Gå til innhold
Arkivverket

[#11550] Hvordan søker jeg info fra Skotland ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Skotland er ukjent for meg. Finnes det kilder tilgjengelig på nettet ? Jeg er spesiellt interessert i en som flyttet fra Skotland i 1865 Anne Bolette f. Hamilton. Hun flyttet fra Skotland og til Norge antakeligvis på slutten av 1865. Hun flyttet da til Fredrikshald. Hun er født på midten av 1830 tallet, trolig 1834-35. Hun giftet seg med en Ole (Christian ?)Hansen, fra Moss. Ole var sjømann og skal ha truffet Anne Bolette på en tur til Skotland. I juni 1866 fikk de to en datter Catinka Otilde og hun er født i Fredrikshald. Anne Bolette og Ole ble fortsatt boende i Fredrikshald. Jeg finner 2 som kan stemme på folketellingen for 1865, men det er allikevel noe i det som ikke stemmer. Derfor er jeg ikke helt sikker enda på om de hadde kommet til landet i 1865. Finnes det kilder fra 1860 tallet og 1830 tallet. Veldig takknemlig for tips på hvordan jeg kan finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

You should try http://www.scotlandspeople.gov.uk/It provide a fully searchable index of Scottish births from 1553-1901, marriages from 1553 to 1926 and deaths from 1855 to 1951. In addition, indexed census data is available from 1881 to 1901. To respect privacy of living people, internet access has been limited to birth records over 100 years old, marriage records over 75 years, and death records over 50 years. You must register with the database provider, and there is a payment of £6 (credit card) (valid for 24 hrs or 30 pages of search results), whichever comes first. There is however a simple task to pay another £6 if you so wish.You can also see some scanned images of the official records, or if you want you can get an official copy of the certificate (It was £10/certificate (birth/marriage or death) last time I tried it, a year ago). There is also a free surnace search which is useful so that you can try different spelling varieties of the surnames before you start paying. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hallo Vidar Thank you, for your quickly answer. I will try this this evening, and may be i would find her. I hope so. Thank you again. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Sida verka fin, og eg fekk treff når eg søkte på Charles Robertson f. 1801 - men eg fekk ikkje sjå treffet utan å betale.Og det forstår eg, at dei som legg arbeid i så gode hjelpemiddel må ha betaling for det. Desto meir vert eg påminna om kor eineståande godt eit tilbod vi har som brukarar av digitalarkivet!med vennleg helsing - Knut - one of the consevative norwegians witout a credit card

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.