Gå til innhold
Arkivverket

[#11552] Karl Svensen (ca. 1765-1835), Sandar, Vestfold - hvor var han før 1812?


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

1812 kjøpte Karl Svensen et jordstykke kalt Lia som hørte til Bjørndalen under Haughem i Sandar. Hvor han kom fra er ukjent - i 1801 finnes kun en håndfull med dette navn i Norge, og tanken har slått meg at han kan ha vært svensk.Karl døde 1835, og presten har da notert at han var 69 år - altså født omkring 1766.Hans kone het Anne Helvig Hansdatter (også kalt Sørensdatter). Hun døde 1838, 60 år gammel ifølge kirkeboka. Jeg har ikke funnet dem gift i Sandar.To barn er funnet; Søren (1816-1893) og Karen Marie (1821-1839).Den som sitter på opplysninger om Karl og/eller Anne Helvig kan løse et langvarig mysterium for meg. Alt som ikke står i Sandar bygdebok av Lorens Berg er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei.IGI, Gift Carl Svendsen gift 20/6 1815 Kodal med Anne Helvig Hans.Søren Carlsen 15/4-21/4 1816 Sandar. Gift 26/8 1837 Stokke med Elen Marie/a Christophersd. f. 14/12 1814 Stokke, datter av Christopher Olsen fca. 1788 Stokke og Mari Poulsd. fca. 1792 Stokke. Submitter: Asmund Haakon Hernes, Stensvegen 2, 2050 Jessheim.Bør kanskje sjekkes, kan jo være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Opplysningen til Berit hjalp meg å avdekke opphavet til Anne Helvig Hansdatter, men hvor Karl Svensen var før 1812 er fremdeles et mysterium. Ved vielsen i 1815 var han 38 år og ungkar.Som sagt kan jeg ikke finne passende kandidater i ft1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.