Gå til innhold
Arkivverket

[#11553] Livrente av Rigsforsikringsamt, hva betyr dette?


Gjest Turi Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turi Didriksen

Hei. Under yrke for min manns tippoldefar i 1900 står det oppført, Livrente av Rigsforsikringsamt. Hva betyr dette? Er det en slags livspolise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Jeg antar at han hadde vært statstjenestemann og fikk livrente (pensjon) fra Statens Pensjonskasse (opprettet ved lov av 31.5.1873. Du kan lese mer om de offentlige pensjonsforsikringene i Færden: Forsikringsvesenets historie i Norge 1814-1914 (p 412 ff. Færden har ingen henvisninger til 'Rigsforsikringsamt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei.Han var ansatt ved Hadeland Glassverk hele sitt yrkesaktive liv. I 1900 var han pensjonist. Finner ikke den samme betegnelsen på andre pensjonister ved glassverket.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Breivik

Jeg antar det i originalen står Rigsforsikringsanst., altså Rigsforsikringsanstalten. Dette var fra starten i 1895 fram til 1930 navnet på det som i dag heter Rikstrygdeverket. Den første ordningen Rigsforsikringsanstalten fikk å administrere var en ulykkesforsikring for arbeidere i fabrikker m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.