Gå til innhold
Arkivverket

[#11558] Stig, Fossum og Stovner i (Gamle) Aker


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne pålitelige opplysninger om menneskene på de gamle Akergardene Stig (el. Stie), Fossum og Stovner?På forhånd takk.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Det finnes en bok om Akergårdene hvor de er omtalt, og hvor du finner noe om menneskene som bodde der. Har desverre ikke titlen, men jeg mener det er noe med Akersgårder. Ellers dekker jo de lokale folketellingene disse gårdene i tidsrommet 1832-36 og 1840-1842 og som du finner på byarkivet! Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Robert Chr. H. Skogly

Det er helt riktig som Terje Pettersen skriver, at du i 'Akersgårder' (Sollied, Henning: 'Akersgårder; Hovedbølenes eierrekker', Akers sogneselskap, Oslo 1947) finner 'noe om menneskene' på hhv. Fossum [to gårder] (s. 176-178) og Stovner (s. 179-181), men meget begrenset: det er kun eierne og (i noen tilfeller) deres nærmeste familie som omtales. Boken er altså ikke en gårds- og slektshistorie, men en oppstilling over eierrekkene. Stig (gnr. 86, bnr. 5) er derimot overhodet ikke omtalt. (Gnr. 86 = Disen (s. 151-152)).Er det noen spesielle du har interesse for på disse gårdene, så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg?Mvh. rc (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for tilbudet. Jeg er ute flest mulige opplysninger om disse personene: 1)Marie Gundersdatter Fossum, Aker. Født ca. 1695 og død 1767. Hun var gift med Peder Jensen Jølsen, Fet; 2) Anne Hansdatter Stovner, Aker. Født ca. 1702, død 1762. Hun var gift med Tallak Jonsen Svindal på Nordre Svindal, Fet; 3) Ma®grete Amundsdatter gift 8.9.1802 med enkemann Ole Hansen Stig. Dette er egentlig alt jeg vet om Magrete (navnet hennes skrives i kirkeboka med og uten 'r'. Ett spor kan det være at ved dåpen til Oles og Magretes første barn het en av fadderen Ole Amundsen. Det høres ut som Magretes bror, men jeg vet ikke. I 1801-tellingen finnes et annet spor på Nedre Stovner der det bor ei Magrete Amundsdtr som oppgis å være søster av den unge enka på garden. Hennes avdøde mann het Hans. Der bor også faren, enkemannen Amund Embretsen. Men er enka med far og søster fra Nedre Stovner eller har familien flyttet inn for å hjelpe i ei vanskelig tid? manHvis Magrete på Nedre Stovner er rette kvinne,hvor er i så fall Ole, den senere fadder?Alt som kan kaste mer lys på disse tre kvinnenes historier, tas imot med takk.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg må få presisere at det var den avdøde ektemannen til gardenka Gunild som het Hans. Magrete var 'ugivt.'Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest kjersti aamodt

hei Torgeir Kvalvaag Jeg vet at den unge enken Gunnhild Amundsdatter på Stovner i 1801 kom fra Hovelsrud i Lørenskog og at hun hadde en søster som het Margrethe og en bror Ole amundsen som kjøpte Fossum i 1800. Det er en Jan Borrebekk som har en nettside om denne familien. Det har vært usikkert på hvor Amund Engebretsen kom fra, men han hadde flyttepass fra sogneprest Johannes Green ca 1752. På siden Ager. no. ved Robert Skovly har jeg funnet en Amund Engebretsen Ellingsrud konfrimert mai 1751 18år gammel. Han skal visstnok hatt 2. brødre Ole og peder nevnt 1749.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Etter snart to og et havlt år dukker dette temaet opp igjen. Snakk om forum som lever. Takk, Kjersti. Jan Borrebæks side fant jeg raskt:http://home.chello.no/~aborrebe/så dette ser bra ut. I fjor høst besøkte jeg Marit Stovner, etterkommer etter Gunnhild Amundsdatter. Gunhilds søster Margrete ble gift på nabogarden Stig. Derfra har jeg slekt. Dermed ble det også slektsforhold mellom meg og Marit Stovner (og de andre Stovnerjentene...)Ellers tar jeg gjerne imot tips ndg. spørsmålene 1. og 2. under (7). Mye vil ha mer, og siden dette temaet er gjenoppstått, kan vi jo like godt ta det litt fra begynnelsen igjen. Men først og fremst takk til deg, Kjersti. Temaet minner meg ellers om en vinter da jeg pga. isjias sto på kne ved PCen. Men det kommer fortsatt noe godt ut av det. Og den verste isjiasen ga seg. Etterhvert. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Torgeir Hyggelig hvis jeg kan være til hjelp. Jeg tror jeg kan hjelpe litt med slekten på jølsen i Fet. Jeg ser i RomeriekÆttehistorielags årbok bind 4.1962 s.232. Der er det skrevet om slekten Jølsen i Fet. tar et kort utdrag Peder Christophersen Jølsen g x 2 med Inger Hansdatter Stalsberg De hadde sønnen 1. Jens Pedersen Jølsen f 1656-1715 lensmann i Fet.gm Mette Andersdatter Sønnen.Peder jensen Jølsen f.ca 1693 g.m Marie Gundersdatter de overto Jølsen og fikk 10 barn. (Hendvises til årbok 1 s.86 det er et bibliotek i lokalene til Romerike historielag på Skjedsmokorset, som du kan ta kontakt med.) s.284 om slekten Sabell Hans Madsen lensmann i Skjedsmo før 1630-68 da han dør, han var sønnesønn på Årnes i Rælingen g.m Marthe Guldbrandsdatter og de fikk 4. barn som vokste opp på Stalsberg. Barn nr. 4 Inger Hansdatterg.ca 1655 m.Perse Kristoffersen Jølsen. hun fikk arv i Asak i Skjedsmo. Jeg har sett at denne slekten også er omtalt i nyere årbøker fra Romerike historielag. De har innholdsfortegnelse over alle bøkene til salgs på en diskett. Hvis du har problemer så ta kontaktmed meg, eller skriv dret her på debatt forummet.De har åpen dag eller kveld der fast. Fra tidliger hefter utgitt av Norsk Slekthistorisk Forening har Birger Kirkeby skrevet om slekter fra Romeriket hvor stamfaren til Jølsenslekten er nevntPeder Kristoffersen fra Løken i Nittedal var død før1665 var g.m Marthe Nilsdatter død før 1665.Men jeg lurer på om du har noen flere opplysninger om søsken til Ole Hansen Stig. Jeg er etterkommer etter en Jacob Hansen på Smedstua f.ca 1762 g.m Marthe Nilsdatter. For folka på Stig var faddere ved deres barns dåp 1790 og 1801. Groruddalen historielag har i en årbok en artikkel om gården Stig med bilder. Og en av Ole Hansens etterkommere hadde Smedstua på 1800 tallet. Nettadresse kjersti aamodt@c2i.netHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Kjersti.Takk for gode råd. Ndg. slekta på Stig, finner du foreldrene her:LenkeHans Larsen og Anne Jacobsdatter står under kolonne N ut for innførsel #98.Stig, eller Stie, var opprinnelig en plass under Ulsholt.Ut fra det jeg har notert, hadde de barna Siri (f.1760), Jacob (f.1762), Peder (f. 26.2.1764), Anne (f. 1766), Lars (f.16.2.1769) og Ole født i 1772.De fleste årstallene er basert på konfirmasjonsregistreringen i www.ager.noAv en uforklarlig grunn klarer jeg ikke å åpne den lenken nå (konfirmasjonene.) Men Jacob var konfirmert 4.10.1778.Uansett ser det jo ut til at 'din' Jacob Hansen var bror av 'min' Ole Hansen. Eller hva tror du? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei Torgeir Tusen takk for info. om søsknene på Stig Jeg tror at Jacob Hansen på Smedstua Østre Ager i 1801 er bror til Ole Hansen Stig. Han ble gift i Ager 21.08 1790 med pigen Marthe Nilsdatter Stovner? er litt usikker på stedet. Forlovere Nils Johansen og Hans Christoffersen.De fikk kun to sønner. 1. Hans døpt 27.02 1791 i Ager faddere: Maria Larsdatter, Gunnhild Amundsdatter (Stovner), Kari Engebretsdatter, Hans Christoffersen.2. Ole døpt 09.08 1801 i Ager fadddere. Margrethe Amundsdatter, Anne Hansdatter, Ole Hansen, Ole EriksenOle Jacobsen var på Plåterud i Lørenskog da han giftet seg 1830 med pigen Aase Hansdatter 24 år Steinsrud i Lørenskog. Ole døde 17.04 1867 bg.24.04.på Sannerud en plass under gården Østby i Lørenskog. Fikk 7. barnEldste sønn: Jacob Olsen f.23.07 1831 i Lørenskog ble gift i Ager 13.07 1861 s.357 med pigen Gunnhild Marie Cristophersdatter Stovner. Deres datter Hulda Emilie Jacobsdatter født 1873 er min oldemor blr g.m sin slektning 3 menning Hans Nilsen Aamodt fra Ræligen. Gunnhild Amundsdatter på Nedre Stovner var felles oldemor hele 3 ganger til mine oldeforeldre.Jeg er nok også en slektning.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei TorgeirJeg glemte åskrive ned fadderne til Jacob Hansen døpt feb. 1762 F.Hans Jacobsen Stie ved Ulsholdt, Ana Jacobsdatter Faddere Kristi Jacobsdatter, Johanne Carlsdatter, Olna Carlsd. ,......og Mattisn Jacobsen.kanskje vi kan finne ut hvor faddrene holdt hus i 1762?Vet du eller noen annen noe mere bakover på denne familiegrenen?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg er litt usikker på hva det betyr når du skriver ifm. Jacob Hansens dåp at F.(oreldre?) var Hans Jacobsen Stie og Ana Jacobsdatter. At moren het Ana evt. Ane Jacobsdatter, vet vi jo. Men het ikke faren Hans Larsen?Jeg har ofte lurt på hvorfor Ole Hansen Stie/Stig giftet seg med ei kvinne som var nærmere 30 år eldre. Riktignok var hun enke, men dog allikevel som de sier. Tidligere trodde jeg det kunne forklares med at hun var enke på Stig, og at Ole giftet seg til garden. Men ut fra det vi vet om hans foreldre, må det være han som kom fra Stig. Så hvorfor da gifte seg med ei enke som må ha vært over fruktbar alder? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kjersti, jeg glemte å takke for nyttige opplysninger. Nei, jeg vet ikke mer om hvor disse folkene på Stig kom fra.Hans Christoffersen, forlover og fadder (13), må vel være bonden på Nedre Stovner og ektemannen til Gunhild Amundsdatter med samme navn. Eller? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei Torgeir Takk for innlegget 5.05.05, jeg beklager at jeg skrev hans Jacobsen som far istedet for Hans Larsn Stie und/ved Ulshodt i Aker.Forloverne ved bryluppet til Jacob Hansen kan ha vært Hans Christophersen på Nedre Stovner f.ca 1762.Angående faddere i 1762, så har jeg søkt på Family searchKirsten Jacobsdt. Lindeberg f 1734 Anne ' ' 1736 g 09.02 1759 m. Hans Larsen Mattis jacobsen ' 1738Det kan se ut som Anne kom fra Lindeberg.var hans Larsen på Stie sønn av Bonden på Ulsholdt? eller i slekt?Angående Mari Jensdatter som var gift med Ole Hansen Stig så har jeg funnet en enke som kanskje er henne, men jeg kan ikke bevise det. Har et notat fra oversikt på skifte på gården Rommen i Aker 24.03 1777 etter Elling Eriksen g.m Mari Jensdatter. Sønnen Jens Ellingsen kjøpte de andres arveparter 16.12 1790. Kanskje giftet Ole seg til penger? Som sagt så er dette bare en hypotese.Nå må jeg løpe på dugnad. hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

hei ToreirBeklager hvis jeg fornærmet deg, det var ikke meningen. Jeg sa det for tiden var knapp. Når jeg ser på min egen slektstilknytning til Stovner, så tenker jeg at de hyppige giftermålene med slektninger utover 1800 tallet skyldes forsøk på å beholde jordeiendom innen familien. Da jeg leser om Stovneri Akers gårder, en stadig oppstykking og fradeling av jord på denne tiden.Det jeg tenkte på angående giftermålet til Ole Hansen Stig, kan ha vært gunstig giftermål for ham, ved at han da kan ha vært i stand til å kjøpe ut søskenes parter på Stig. Og at Marie Jensdatter hadde helt sikkert behov for å ha en anstendig 'alderdom' eller et liv med respekt selv da hun nærmet seg slutten på sin fruktbare alder. Ved skifte 10/12 1814 No 17 i Aker etter Marthe Nilsdatter på Smedstua g.m Jacob Hansen så ble Ole Hansen og Nils Hansen oppnevnt som verge for de umyndige sønnene. jeg tror at Nils Hansen er den Nils Hansen som kom fra Jerpaas i Asker, som ble gift 2/6 1802 med enken Gunnhild Amundsdatter Stovner.I panteregister i 1814, skylte boet Nils Ulsrud 300 rdl.I boka om Bøler bydel står det følgende: Ole Nilsen Kløfta fikk skjøtet på Ulsrud 30/8 1785 av Anders Jonsen, Ole var gm Maren Olsdatter. Sønnen Nils Olsen Ulsrud overtok gården 1/11 1806 han var g.m Berthe Jacobsdatter fra Furuset.Jeg har skrevet mange forskjellige smånotater, håper de kan være til hjelp for noen. Og kanskjen en annen vet noe mere.Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for nytt innspill, Kjersti. Hvordan du skal ha fornærmet meg, skjønner jeg ikke helt. Så det skal du ta med den største ro. Kommer tilbake til detaljene i det du skriver så snart det blir dag. For meg har dine 'smånotater' vært til stor hjelp. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Torill Solvang

Jeg ser at Hans Christophersen Stovner og Gunhild Amundsdatter er nevnt i disse innleggene.Jeg er interressert i flest mulig opplysninger om disse og linjene deres bakover.Hvilke kirkebøker dekker dette området? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her var det mye informasjon, Kjersti. Jeg har kopiert det hele over i ei Word-fil og forsøker å sile ut essensen på den måten. Er nå nede i 8-9 sider, men aner foreløpig ikke om jeg har barbert bort noe.Men det skal vi nok finne ut av. Først og fremst takk for et vell av detaljerte opplysninger. Marit Stovner er min dårlige samvittighet (en av dem...) Jeg skylder henne både et besøk og et lokalhistorisk hefte jeg har dobbelt opp av.Kommer tid, kommer råd. Kanskje.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Igjen Torgeir Det er alltid hyggelig å dele informasjon med andre. Men jeg vet om 1. feil i dokumentet, ved mitt innlegg nr.21Enken Gunhild fant en ny mann i Nils Hansen VAR IKKE fra Åmot i Fet - 1833!!! Han hadde flytteattest fra Lemmic sognepresten i Asker. De fikk barna Hans Nilsen som ble bonde på Åmot i Fet g. Bolette Marie Christohersdatter Finstad Øvre i Lørenskog.Hennes mormor Boel Jensdatter fra Ramstad i Fet, var søster til Haagen Jensen Ramstad som i 1794/96 ble gift med enka på Øvre Aamodt, Alle deres barn døde små. Slik at enken Åse Amundsdatter solgte tror jeg gården til mannens slekt. Det kan hende at hun bodde på Åmot før hun giftet seg. Foreldrene døde 1816 og 1826 Hun var født rundt 1814.Jeg har mere, skal se på dette og gi mere info bakover. Tidligere har jeg ikke mestret klipp og kopiering fra egne dokumenter.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei her kommer dte jeg har på min data om Ingelsrud, Løken i Nannestad, Sørum i Gjerdrum, InjerdIngelsruds.785 i Nannestad b. bokIngulfsa av mannsnavnet Inulfr og rua som betyr en rydning. Fra 1300 tallet-1578 tallet er det skrevet med I, men første gang 1578 skrevet med E. Siden da har Engelsrud vært den vanligste skrivemåten.Gården ble ryddt i tidlig kristen middelalder og var i gammelnorsk tid delt i to bruk, men slått sammen til ett bruk etter svartedauen. 1650 delt i to like store gårder med samme navn årstuen. 1790 var det et leirskred som gjørde at den Sønste Årstuen ble flyttet vestover.Ligger på leirgrunn og sandgrunn i vekslende lende med husa i Opp-Ingelsrud på 197 meter over havet. Grnser nord langs Preståsen, mot Gunnhildrud og en liten del mot Nannestad pretegård. Sør langs bygdeveien fra Nannesatd-Engelstad- Kabberud. Vest er grensen Stemdalsbekken mot Hegli. Slekten Har vært brukere fra 1400 tallet på Ingelsrud, men det er litt usikkert på rekkefølgen, men oppkalling og noen dokumenter omkring brukerne bekrefter dettte ifølg bygdeboka fra Nannestad 1400 talletSigurd Ketilsson nevt tidlig på 1400 tallet.Til 1485? SE diplomatikum norvegiaÅsmund Sigurdson g.m Sjursdatter1485-1514 Sigurd Åsmundssen kjøpte 20.02 1485 part i Ingelsrud av søsterenSigrid Åsmundsdatter g.m Jon Arnasson Aanåsrud om solgte konens søsterpart. 1508-14 NN Sigudsdatter g x 1 m.Trond Olavsson til Øde Kabberud G x 2 m. Broren Eivind Olavsson til Øde Kabberud 1529-57- Åsmund Trondssen/Eivindsson ca 1557-90 Eiven Amundsen br Ingelsrud Er Eiven Amundsen br Ingelsrud ca 1557-90( Kanskje er den samme Eivind Amundesn også nevnt på Askestad i Røyken? Usikkert)(Brev 02.05 1600 i en sak mot rådmann i Oslo viste Guldbrand Askestad at han hadde arvet 1 spann smør i Ånåsrud i Nannestad av sin far Anders Amundssen, og at godset var ¼ av jordegodset som tømtes etter ”avgangne hustru Marette”Barn 1. NN Gudbrandsdtr Askestad g.m, Even Andersen Røtnes Nes til Kjekstad Røyken.2. Ola Guldbrandsen Askestad til Røtnes i Nes 3. NN Gudbrandsdtr Askestad g.m, Even Andersen Røtnes Nes til Kjekstad RøykenNN Gudbrandsdtr Askestad g.m, Even Andersen Røtnes Nes til Kjekstad Røyken. )Detter en noe jeg har tenkt, men mangler bevis for. Derfor parantes forå ikke villede for mye.Hilleborg Eivensdatter Ingelsrud g.m Torer Guldbrandsen kanskje fra Bjertnes Død ca 1636/37 Nannestad bruker Ingelsrud 1590-1619(Barbara Eivindsdatter fra Røyken pantsatte 6lpd smør i Ånasrud til rådmann Jens Jacobsen i Oslo, han fikk pengene tilbake.Mariette Eivendsdatter Ingelsrud g.m Anders Amundsen Ånåsrud)1615 Mariette Aanasrud ” en gammel enke og qvinde eide 3 lpd i Ingelsrud1626 Sjur Anderssøn? Aanasrud eide 3 lpd i Ingelsrud Guldbrand Andersen Askestad i Røyken anla sak og vant. Skulle ha ¼ e. Margrette Sameigs Mand og odelsmann til gården Ånåsrud Hilleborg Eivensdatter Ingelsrud g.m Torer Guldbrandsen kanskje fra Bjertnes i Død ca 1636/37 Nannestad bruker Ingelsrud 1590-1619Barn: 1. Anne Thoresdatter g.m Truls Sø Eik2. ( Ola Trulsen Eik)3. Ambiør Thoresdatter Ingelsrud g.m Christopher I/L Lauritzen ? 1589-1655 1590-1657- 1589 br. 1620-55 IngelsrudBegynnelsen 1600nsetret Ingelsrud på Rud-øde, som ble bygslet av kronen.1612 ald da hører vi at Torer Ingelsrud brukte Rud Øde og han hadde brukt ½ parten av denne gården til hogst og havn for Ingelsrud da.1615 bonden på Eik bruker den andre ½ part1615 leiledning Sjur Ånåsrud eide 15 lpd i en Sander gård, moren hadde mye odelsgods i Vinger pluss 3 lpd i Ingelsrud. Han arvet mer jord i andre bygder.1616 bondegodset Ingelsrud på 29 lpd av totalt 36 lpd. Uten ødegårdenSjur/Sigurd Ånåsrud eide 3 lpdJacob Hafstad eide 2 lpd br.1600-49 gx2 Rønnaug LarsdatterTrond Kjønstad eide 5 lpd br.1593-1626Håkon Osrud eide 4 lpd br.1593-1623Embret Olsen Kringler 5 lpd br 1610-32 1615 eide 3 lpd i Sø Kringler og 7 lpd i 1624Thorer Guldbrandsen Ingelsrud eide 11 lpdIndisiene er at Sjur/Sigurd Ånåsrud og Trond kjønstad er i slekt med de gamle sjølveierne på Ingelsrud.1617 en tvist mellom Ingelsrud og Nannestad om delet i utmarka. Håkon Nannestad hadde hogd øst for ”den bekk eller myr og som i sør fra enden av Presråsen og ned i Leirbekken.” Vitnene var enige om at myr var gammelt dele, og retten dømte etter det.1621 gav Truls Eik og Kristoffer Ingelsrud tredje take av Rud ” ehn Setter”.1624 Torer Guldbrandsen Ingelsrud eide hovedparten på 24 lpd i gården.Ambiør Thoresdatter Ingelsrud g.m Christopher I/L ( Lauritzen kanskje) 1590-1657- 1589 br. 1620-55 Ingelsrud24/4 1639 gavebrev fra Torer Guldbrandsen på 5 lpd i Ingelsrud.1645 Christopher Ingelsrud betalte koppskatt for seg sjøl og kona , 2 tjenestejenter og 1.gardsgutt1647 Ingelsrud Torere og Christopher Engelsrud Eyer self 1 skpd og 1 lispd,lesemester i Xiania ½ skpd, Nannestad prestebol 1 fr. beløper 2 skpd 6 lispd.1647 Sundby i Ullensaker Sivert bruger og eyer 15 lpd, Christopher Engelserud eier 15 lpd.1647 Fenstad i Nes Trond på Fenstad bruger 2 pdb den påboene bune 1 lpd 8 lispd,Erik Børgrn i Ullensaker 1 fr. Baard Wellingsrud 1 fr.Christopher Ingelsrud i Nannestad sogn 2 lispd den påboendebondebøxel Finstad øvre i Nes g.nr 51 1618-40 Kristoffer g.m Gjertrud eide 11 ½ lisp tunge i Øvre Finstad og 4 skpd utenbygdsTrond Amundsen f.ca 1605 br. til 1660 årene Barn: Oluf Christophersen den eldre br.Ingelsrud, senere til Eik i Sande nå Skoger ( Barn Lars Olufsen i Skoger f.1648)1656 Stevnet Ola Eik Anbjørg og ville se hennes adkomstbrev til gården. Saken kom opp våren 1657, da Knut og Embret Bidsler møtte som vitner. Tidligere sorenskriver Hans Tommesen møtte for Anbjørgog la fram et gavebrev datert 24/4 1739¨på 5 lpd i Ingelsrud.1657 Frode Hveim forklarte at han en gang kom gående til Eik, og da bad Anne Eik ham inn.Torer Ingelsrud satt der, og Anne spurte far sin hvor mye jord hun ville få i Ingelsrud når han døde. Thorer svarte at hun skulle få 5 lpd. Da Anne sa at det måtte være noe mer, sa faren nei. Dom: At Ola Eik (Annes sønn) måtte stevne gavebrevet først for lagmannen. Vi hører ikke noe mer om saken.1. Thord Cristophersen 1616-94 g.m Marhe Olsdatter 1630-92 Ingelsrud Årstun2. Christopher Christophersen Ingelsrud Oppistua3. Ola Christophersen den yngre4. Mali Christophersdatter Ingelsrud 1615-95 g.m Brynild Olsen Sø-Kringler br.1632-64Kanskje 5. Berthe Christophersdatte f.ca 1642 g.m Kristoffer Gunnrå i Eidskog/Hedmark6. Lauritz Christophersen Sundby i Ullensaker 1650 ble gåden varig delt i to, da eldste sønnen overtok ½ gårdenThord Cristophersen Ingelsrud Årstun 1616-94 g.m Marhe Olsdatter 1630-92 B.g. 14.03.94 84 år Bruker gården 1664-94, var ofte lagrettsmann.1655 Måtte Trond/Thord betale 12 rdl i leirmålsbot med tjenestejenta Ingrid Torgersdatter1664 kjøpte av Henrik Lauti og Lars Sundby og en tilsvarende part av Ola Christophersen og Kari Nilsdatter (48 år i 1654 enke kanskje)Barn1. Oluf Thoresen Ingelsrud 1654-1740g 1693 Marthe Olsdatter Løken 16772. Christopher Thoresen3. Ingeborg Thoresedatter g.m Ola Engelstad4. Anne Thoresdatter g.m Søren Sandem i GjerdrumOluf Thoresen Ingelsrud g 1693 m.Marthe Olufsdatter Løchen trolovet 21.09 g 03.10 1693 i Holter kirke i Nannestad1693 i Holter kirke i Nannestad Ole Løchens datter Forlovere: Guldbrand Enger, Christopher Ingelsrud og Ole Kabberud1690 Oluf Thoresen Ingelsrud leirmålssak med Ragnhild Hansdatter Røtterud, som fikk barnet Hans i 1690, hun hadde tjent på Ingelsrud. Han ville ikke ekte henne, men betalte leirmålsbota på 6 dlr.1695 overtok Oluf Thoresen Ingelsrud gården og fikk skjøte av medarvingene på deres arveparter i august 1695Barn.Drengebarn med navn Thord døpt 12.08 1694 Faddere:Ole Kabberud corporal, Augustin Enger, Oluf Hegerlid/Fagerlid, Aase Ingolfsrud, Ingeborg Engstad 1. Thord Olufsen 1694 -1752 g.ca 1722 m Eli Augustiniusdatter 1697- b.g i Nannestad 29.04 1752 Søgarn Sørum Gjerdrum2. Hans Olufsen død 16953. Christopher Olufsen f.1696 g 1719 m. Gjertrud Mortensdatter Jaer4. Oluf Olufsen sjersjant 17125. Hans Olufsen født og død 1718Thord Olufsen 1694 -1752 g.ca 1722 m Eli gustiniusdatter 1694-b.g i Nannestad 29.04 1752 øgarn Sørum GjerdrumBarn1. Jens Thoresen 1723- til Totner g. 1749 Marthe Sørensdatter Sørum i nere på Gjerdrum2. Marthe Thoresdatter 1725- g.1744 m.Ole Arnesen Åmot i Gjerdrum3. Christopher Thoresen 1727 g.1750 enken Anne Cristensdatter Stovner til Stovner4. Oluf Thoresen Ingelsrud 1752-54 til Kabberud5. Anne Thoresdatter g1753 m. Kristoffer Embretsen Holmedal6. Hans Thoresen 1737-2. KabberudGuldbrand Ingelsen Skjennum 1615-98 g.x 1 m Gudbjørg Rassmussdatter 1657-96 I Bjerke sogn. Døde på Engelstad barn1. Anne Guldbrandsdatter 1644-942. Håkon Guldbrandsen Enger 1654-3. Ola Guldbrandsen 1658-4. Augustinius Guldbrandsen 1660-1708 gx1 Gudbjørg Rassmussdatter 1657-96 Årstun Enger gx2 m Anne Karhrine Alvsdatter Løken i Holter sogn(Usiikert kun arbeidsnotat Nedre Finstad i Nes s.127 Nes b.bok 2 1593-1630 Amund 1630-50 Ole eide 6 lispd i gården 1656-73 Rasmuss Joensen 1673 Lars Kjellsen osv Må sees nærmere på se sjeleregister i nes kirkebok)1624 Amund Løken eier 5lpd i Eik/Engbarn 1. Oluf Amundsen2. Sigri Amundsdatter g.m Tørris Nordby3. Kirsti Amundsdatter 1635-94 g.m Lars Kjellsen til Nedre Finstad i Nes –1658-60 gx2 m.Oluf Andersen Finstad n.1684- 1711 1631 Amun O bøtte pga skyssAmund Løken 1606-84Nannestad, Akershus. Kapellanen i Nannestad trengte Løken gård til å bo på. Han stevnet Amund til fraflytting i 1653, som skulle få bygselpenger tilbake. Amund nektet. Da folk kom for å presse igjennom kravet løp Amund på låven, der han truet inntrengerne med kniv som så måtte forlate gården. Amund fikk bli, men kapellanen bodde noen år på gården til han ble sokneprest. Amund ble dømt våren 1659 til å betale kongetienden til futen og ikke presten som tidligere (Løken var oppr. prestegård og fritatt for kongetienden). Beskyldt 1660 for å være far til et uekte barn. Lagrettemann. Kilder: Nannestad bygdebok.1742 Amund eide 15 lpd av odelsgodset dvs min 30 år i samme familie, Fenstad i Nes1645 Koppskatt for seg selv,kona og ei tjenestejente1647 Fenstad i Nes Olle bruger 2 pd 1 frAmund Løken i Nannestad 3 fr Nes prestebol ½ pd Bonden selv 6 lispd Laugslot 3 ½ lispd i XianiaAmund Løken råder bøxel Lesemester i Xiania ½ pd med bøxel1653 Magister Thomas Trugsen kappelan stevnet Amund til fraflytting, men Amund nektet å ta imot pengene og ble boende.1660 Ragnhild Kristoffersdatter stevnet Amund Olufsen enkemann? Som barnefader. Hun kom en14 dagers tid før kyndsmesse fra Finstad i Nes og søndag etter bar Amund malt til konja og tørket malt. Denne natten kom Amund til henne i fjøshjellen. Siden var han hos henne fire ganger på forskjellige steder. Barnet ble født i Skedsmo.Skifte 29.05 1684 Amund Olufsen 1606-84 Fenstad Nes Gm NN Amundsdatter Løken til Løken i Holter. 08.01 1679 lagrettmannBarn: 1. Sigrid Amundsdatter 1635 -1694 gm Tørris Olsen Nordby Nannestad 1632-972. Kirsti Amundsdatter gm Lars Kjellsen br. av Nedre Finstad i Nes, g x 2 m Ola Andersen3. Ola Amundsen 1640–1701 g.m Anne Halvorsdatter 1639 –1717 Ingier UllensakerOla Amundsen Løchen 1640–1701 g.m Anne Halvorsdatter 1639 –1717 Ingier UllensakerBarn:1. Amund Olsen 1659-1739 g1689 m Åsle/Ursula Olsdatter Kjekstad, Røyken til Ånåsrud Nannestad2. Jens Olsen 1666- til br Røtnes i Nes3. Nils Olsen 1670-1723 g 1704 m Anne Knutsdt. Nord-Eik på Løken Holter4. Marthe Olufsdatter -1677g 03.10 1693 Oluf Thoresen Ingelsrud 1654-17405. Halvor Olsen Brøstad i Holter6. Lisbet Olsdatter gm Mikkel Rovol i Holter7. Gudbjørg Olsdatter g 1691 m Gullik Holter i Holter8. KariOlsdatter g 1697 m Erik Knutsen Vestre Åmodt i Gjerdrum.9. Amund Olsen 1659-1739, G 1689 m Åsle/Ursula Olsdatter Kjekstad, Røyken Til Ånåsrud NannestadAmund Olsen 1659-1739, G 1689 m Åsle/Ursula Olsdatter Kjekstad, Røyken Til Ånåsrud Nannestad1. Gudbjørg Amundsdatter 1691-16932. Jon Amundsen 1693- g 1712 m Ingeborg Toresdattter S. Døli3. Åsle Amundsdatter 1698- 1752- g 1721 m Guttorm Toresen Døli i Holter se Haga Holter, til Heni Gjerdrum4. Rise Amundsdatter 1703-1741 gm Hans Toresen Rud i Øya til Ånåsrud5. Anne AmundsdatterSØRUM Søgarn Sørum - Gnr. 24gammalnorsk tid fullgard, 48 øyresbol landskyldfallet etter svartedauen førte til at skylda omkring år 1500 var sunket til mellom en tredjedel og en fjerdedel av den gamle.1577 fullgard1647 skyld 1 skpd. tunge og 6 bpd. Smør.1657 av 7 hester, 30 kuer og ungdyr, 16 sauer, 6 griser.1661: Ingen skog. Lensmannsgard. gammalnorsk tid, 70 tn. havre og 22 ½ tn. blandkorn1665: skog og humlehage «like med de andre». Redusert skyld 23 skpd. tunge.1666 av 65 og 20 tn.1676 av 55 og 20 tn. + av 1 tn. rug og 1/2 tn. erter,1690 av 55 og 20 tn. + av 1 tn. rug og 1/2 tn. erter.1681 Ryttergardsbesiktelse Aker og eng god. Skog til hus- og gardsnytte. Begge småfehusa og løa trengte småreparasjoner. gammalnorsk tid, 1661 av 70 tn. havre og 221/2 tn. blandkorn,1689/91: Ryttergardsbesiktelse Granskog til gardsfornødenhet. Utsæd 16 tn. havre og 2 tn. blandkorn. Husdyr: 7 hester, 18 kuer, 16 ungdyr, 16 sauer, 8 griser. Høyavling 50 sommerlass. Brukeren kan noenlunde leve av garden. 1723 1603-44 Jens br Søgarn Sørum. Gm NN Barn:Laurits Jensen ca 1618 - 66 g.m Marte Toresdatter ca 1626 – 1716 hun hadde en bror Embret (tilforn på Frogner i Vestre Bærum).Barn: Jens Lauritsen 1647Søren LauritsenAugustinus Larsen 1653 –1723 g.1691 m. Kari Knutsdatter Vestre Åmodt f ca. 1660 - etter 1714Truls Lauritsen 1651-Torer 1656-1726 br av Store-søgarn Sørum, gm Mari Jensdt 1657-1699Kristoffer Lauritsen1659-Ola Lauritsen 1663-Eli Lauritsdatter 1659 gm Gudbrand Jensen Rud Gjerdrum død 1691, 34 år Søgarn Rogstad hun gx2 1692 m Jacob Olsen fra Holter i HolterOla Lauritsen ca 1663 Augustinus Larsen 1653 –1723 g.m. Kari Knutsdatter Vestre Åmodt f ca. 1660 - etter 1714.Barn:1. Lars Augustiniussen 1692-1755 etter gx1m Mari Sjursdtr fra Torshov,i. gx2m Kari Larsdtr, på Nestun Løvstad Gjerdrum2. Kari Augustiniussdatter3. Eli Augustiniusdatter 1694- g.ca 1722 Thord Olufsen Ingelsrud 1694- Nannestad4. Mari Augustiniussdatter 1700-33 gm enkemann Halvor Olsen Brøstad i Holter5. Ingeborg Augustiniussdatter 1702/03-74 g-33m Ola Toresen Kjærstad Gj.rum,6. Jens Augustiniussen 1705-51 gm Gudbjørg Enersdt SøHolm i Nittedal 1717- 18027. Hans Augustiniussen 1708-74 etter g1736 m Anne Kristoffersdatter Jaer Holter8. Marte Augustiniussdatter 1714-44 g 1735 m enkemann Kristoffer Olsen Øvre Engelstad NannestadEr de i slekt med brukeren på Nordgarn Sørum siden navnet Søren går igjen senere?Søren Gudbrandsen 1637 – 1686 g.m Marte Jensdt Rud i Gjerdrum 1648 - 1699 fra Sørum, Gjerdrum til Negarn Olstad Gjerdrum fra 1682 g.m gx2 m Torer Justsen 1652-1710Barn 1.ekteskap:1. Jens ca 1670-2. Gudbrand 16833. Berte visstnok iflg bygdebokBarn 2.ekteskap1. Søren2. Kirsti3. Berte. Ingjer/Kauserud I Ullensaker Kilder: Ullensaker bygdebok.1601 –1635 nevnt Halvor KauserudBarn 1. Oluf Halvorsen var på Kauserud 2. Halvor Halvorsen 1613-83 Halvor Halvorsen 1613-skifte 1683 G m Guri Hansdatter 1630 -1689 Kauserud i Ullensaker til Ingjer Nordre Nafstad i Ullensaker Gx1m Tomes Jakobsen på Ingjer Barn 1.ekteskap1. Jakob Tommessen Stokker,2. Tomes Tommessen Holt.Barn 2.ekteskap1. Hans Halvorsen Vilberg i Sørum2. Dorte Halvordatter gx1 Jacob Thoresen Brustad død 1666 gx2 Olif brustad3. Gjertrud gm lensmann Hans Frogner4. Anne gm Oluf Løken, Holter5. Kari gm Jakob Måstad6. Marte gx1m Torsten Kyken. Gx2 mHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjenjeg har mere opplysninger som jeg gjerne deler med alle som måtte ønske det, og kopiere det. Selfølgelig kan dere videre sjekke kilder og bygdebøker. Selv har jeg lest nesten alle bygdebøkene over romeriket på jakt etter slekt. Har også sett på oversikt skifter på Riksarkivet i Oslo og kirkebøker.Even Hansen Sovner g.m Dorthea Jacobsdatter GlosliHer er gårder og navn som jeg så langt har funnet.Slekten Aamodt i NittedalBJERTNES gnr. 14Bjarknes i gammelnorsk tid er satt sammen av bjørk og nes .Det er neset som Nitelva danner øst for husene som har gitt navnet til gården. Trolig ryddet i eldre jernalder Gammelnorsk tid delt i tre, søndre, østre og vestre Bjertnes1354 søndre gården nevnt1600-tallet Kverna blir nevnt flere ganger senere og den lå litt nedenfor saga.1610 først nevnt Sag og kvern hadde gården i Ørfiskebekken En flomsag som var i bruk til ca 1650.Brukt av både Bjertnes og Mo, ble kaldt Mo sag.1672 hadde seter i egen skog lå vest for Ørfiske. sannsynlig lå der plassen Fredrikstad ble satt opp rundt 1800 Fra gammelt av var det gjestgiveri og skysstasjon.1671 ble rettighetene overdratt til Mo, men før 1700 hadde igjen overtatt for de neste 200 årene. Bergensvegen gikk fra gammelt av over tunet,1830 Nordre Bjertnes, skilt ut.1830. nevnt et kalkbrenneri i utmarke nær Ørfiskebekken som var i bruk innpå 1900 tallet.1832 ble igjen ble eierne på Mo og Bjertnes enige om å sette opp en ny sag for tømmer fra egen skog.1832 delt i Søgarn og Nordgarn.1864 ble fossen her overdratt til Christian Nordal som opprettet en hektefabrikk. Like ovenfor saga anla Georg Frølich Nitedals Krudtværk i 1832.1872 kom den nye veien til Bergen og opplandet like øst for husene.1882. Gamle Bjertnes også kalt Nordgarn ble utskilt 1880 Hans Gulbrandsen Myhrer bygde alle husene på Nedre Bjertnes Hovedbygningen var tidligere drengestue på Nordgarn. Han drev både bakeri og landhandel og som fra århundreskiftet stod for salg av tomter som nå er Myhrerskaugen vel.1923 ble skysstasjonen nedlagt .Der var også den første telefonsentralen i bygda. 1904 fikk Jens Klem som eide Nordgarn enerett på produksjon av kalkstein mot betaling av 25 øre pr. tonn.Forutsetningen var at steinen ble kjørt om vinteren. Klem hadde rett til nødvendig vei til Nittedal stasjon.HusmannsplasserØgarn, Nesa, Jonstua, Tangen, Sandbakken, Hagan, Kvernstuhaugen, og Sørli. I tillegg kommer de som ikke hadde noe navn, og ikke minst de som fremdeles er mest kjent ennå:Hovedbygningen på Søndre Bjertnes Hadelandveie 778 sannsynligvis er bygget i andre halvdel av 1700-tallet ombygging ca 1900. Huset ble da påbygd mot øst. Huset ble brukt somforsamlingslokale av herredsstyret.BrukereFarbror på Holum br 1658-86Per Gunnerssen Holum –1686 g.m enken Maren Jørgensendatter gx1 Einer Holum gx2 Nils Barch Holum NN Gunnerssen Guri gx1 Ole Toresen Brustad i 06-66 60 år 1664-66 n 1647 på Biernesgx2 Christopher Olsen 1632 -94 d.y Grøsåker Nannestad stevnet 1672Gx2 Gunild Nilsdatter 1640-1713 død 19.07 1713 2.ekt ingen barn gx2 Tosten Guldbrandsen - 1729 gx2 Kirsten Eriksdatter11.10 1672 Nedre Romerike tingprotokoll Gunder Frogner hadde på egne og medarvingers vegne stevnet Christopher Bjertnes for arvesvik. Christopher ble bland annet spurt hvor de 5 sølv skjeer var blitt av, han dres mor Guri Bjertnes i fæstningsgave givet. Svarte at laant de 5 sølvskeer av sin bror christopher Greagger og hannem dem igjen tilstillet. Sølvstøbet hadde han solgt til Peder Knudsen gullsmed efteri det var i støkker. Blrv forlikt med haanderbaand at christopher skal gi dem 20 rd. Baade etter dres sal far og mor, og han for deres del skal være fri. Kilde Romeriket historielags årbokXXI 2005 s.201681 vitnet Kristoffer Bjertnes i en grensetvist, bevitnet for kona Guri. Den tid hennes farbror var på Holum, fikk han lov til å bruke Fløtt ødegård av folka på Søndre Holm.barn 1.ekteskap1. Gunner Olsen til Frogner 1620-83 g.m Gunnhild Christophersdatter-1685 Frogner gård i Sørum Søndre Frogner Sørum Lensmann i Sørum 1640--83s.106 b 30.01-31.01 1694 Brutto 215, netto 10 m.jord i Asak i ”Rikdalen” m. bøxelChristopher Olsen død 1694 g.x 1 m enken Guri BjertnesGx2 Gunild Nilsdatter 1640-1713 død mars 73 aar, skifte 19.07 1713 ingen barngx2 Tosten Guldbrandsen skifte 06.10 1729 s.332gx2 Kirsten EriksdatterKonens søsken1. David Nilsen er død2. Lisbeth Aaneby er død3. Anne Nilsdatter er dødBarn 1729 1. Jacob Tostensen 15 år2. Maren Tostensdatter 14 år3. Karen Tostensdatter 12 år g.1740 m Hans Jacobsen soldat u.leut Harbos Compani forlovere Hans Jacobsen Bjertnes ogn Ole ….fra Agers Sogn4. Guldbrand Tostensen 10 år5. Berthe Tostensdatter 7 år 1722-73 g.m Peder Aslachsen Rud 1729-925. Marthe Tostensdatter 5 årOle Nilsen g 1737 m.Berthe Pedersdatter Forlovere Hans Bjertnes og Torger Skøyen Skifte s.90 01.05-19.06 1782Hans Jacob Sørum er død g.m Kari Christensdatter Arvinger er 6.barnebarn Boet er fallitJens Olsen Vestre Nitteberg Skedsmo g.m Anne Enersdatter Sø-Holm 1728-96 1730-1807Kilde Nittedal b.bok Til Nedre Skolsegg i Skedsmo og senere til Bjertnes br. 1768-96i Nittedal1789 formueskatten ble 2 dlr. Etter egen oppgave og det hette at gjestgiveriet ”importerer intet, men ansees mer som en byrde”. Jens ble allikevel ”anontert til eds avleggelse, fordi opplysningene hans ble ansett som tvilsomme. Han møtte og tre av barna var bortgiftet. De hadde tatt med seg det meste han eide i bryllupsgjerd og heimangaver .1796Jens døde plutselig i oktober 1796 68 år ”om aftenen da han skulle hjem fra Lars Myrer, formotelig etter sedvane meget beskjenket”, skriver presten i kirkeboka.Skiftet ble ikke holdt. Sønnen hadde i 1788 overtatt ½ gården og ½ gården i 1793. Mot føderåd til foreldrene, fikk det løsøret som var igjen.Barn: 1. Kari Jensdatter 1753 –1837 g 18.07 1773 .m enkemann Peder Aslachsen Rud 1729-92 døpt 07.12 1755 kilde FS, jeg mener jeg har sett dåpen i Skedsmo kirkebok. 2. Einer Jensen Bliksrud 1759-1846 g 1782 m.enken Ingeborg Willulmsdatter død 1846, 87 år gammel 1735-1806 Negarn Fjeldstad gx1 lensmann Håken Olsen Gjerdrum3. Berte g 1783 m.Jens Jørgensen Nord-Holm4. Jens Jensen 1761-1818 1794 m. Kari Hansdatter Skøyen hun g 1822 m Aksel Pedersen Oppigarn Skryset Neste bruker5. Ola til Innistua Kirkeby6. Anne Marie g.1793 m. Guldbrand Kristoffersen Tømte i AkerGLOSLI g.nr 23betyr den lyse lia.Nils Johansen Gloslie 70 år i 1685 tjente på Grorud for 50 år siden.Rer Gloslie g ca.1660.m Anne Knutsdatter f,ca 1635 Nitteberg Vestre i Skedsmo1707 Niels Gloslie død 74 aar Jens Nielson Gloslie g 1707 Marthe Guldbrandsdatter 1712 Aase Gloslie, Jens og Christopher Gloslie nevnt som faddere 1713 soldat Jens Gloslies barn Bithe døpt Faddere Maren Dal, Aase Nielsdatter Gloslie, Inger Val, Nils Holter, Hans Goutstad, Jon Trondsen Dal.Daphin Michelsen 1700-80 Sø-Holm g.1741 m Inger Svendsdatter til Gloslie i nevnt der i Vestre Hauger 1714-74Gift 1741 i Nittedal NO.10 Forlovere: Guldbrand Larsen Hauger og Stehan Dagfinn Mikkelsen Gloslie 1700-80 fikk i nødsåret 1742-43Skifte på Gloslie 25.20 1775 s.216 1. Mikkel Dagfinnsen Glosli 1745-1807g.m Dorthe Larsdatter Dahlstua 1749- 1802 2. Magdalene 1750- g.m Per Knutsen Fjellet under garden Ruud 3. Johanne 18 år i 1775 Dragoner 1757 kanskje i slekt? Ole Daffinsen 30 år og gift 1.barn område Skøyen m. Gaustad Fredrik Daffinsen 28 år gift 3 barn område MoeBarn Mikkel Dagfinnsen Glosli 1745-1807g-73 Dorthe Larsdatter Dahlstua 1749-1802 58 år gx1 1801 Skifte 07.01 1807 s.588 52 år gx1 1801 Skifte 13.05 1802 s.208No 34 copulerede i Skedsmo, Nittedal annex 26.12 1773 Gloslie Michel Daphinsen og pigen Dortie Larsdatter Forlovere: Lars Gloslie og Christen HauerBarn nevnt.i 1802 med alder.1. Jacob 27 år 18012. Ole 23 år ikke nevnt på Glosli 18013. Dagphin 16 år4. Inger enke e. Hans Rotnes ikke nevt på Glosli 18015. Anne 21 år6. Karen 19 år g.før 1808 m. Jens Olsen7. Maria 17 år8. Berthe 10 år 18019. Kristine 9 år ikke nevnt i skiftet 180810. Berthe 2 år 1801 ikke nevnt 18021. Jacob Mikkelsen Glosli 1774-1829 g.m Mari Pedersdatter Rud Nittedal 1777-2. Ole 23 år3. Dagphin 16 årg 1823 m Anne Bliksrud til Røa under Høybråten4. Inger enke e. g.1798 m enkemann Hans Jacobsen fra Aker il 1777 Rotnes 1757-1801 gx1 m. Berte Pedersdatter Glømmi 1753-97 gx2 m.Olsen5. Anne 21 år g 1814.m enkemann Ola Håkensen Grønlund under Gaustad6. Karen 19 år g.1840 m. enkemann Kristen Mikkelsen Holmerud7. Mari 17 år8. Berthe9. Kristine 9 år Jakob Mikkelsen Glosli 1774-1829 g.m Mari Pedersdatter Rud Nittedal1777-Mari Pedersdatter Rud 1777- g1830 x2 m Frantz Paulsen Nordby i ÅsSkifteregister for nedre Romeriket 1829-45 12.01 1830 s.13 bavdød gådrmann Jakob Mikkelsen Glosli og enke Mari Pedersdatter Rud Matrikkel nr.77 og nytt 210Barn 1. Micael2. Anne 1809- g.m Hans Olsen Stig i Aker 1803-95 er søskenbarn m. Even Hansen Stovner gjennom mødre fra Hovelsrud i Lørenskog3. Kari 1819 g.m Ole Olsen i Gamlebyen i Xianaia4. Dorthea Jakobsdatter Glosli 1814- g 06.04 1838 .m Even Hansen Stovner 1796 –Dorthea og Kari flyttet med moren til Ås i 1830 etter farens død. Hans og Kristoffer over tok gården i 1843 bnr. IKilde Lørenskog b.bok II 65. Nittedal bygdebok 430. Dortea Jakobsdatter Glosli 1814- g 06.04 1838 .m Even Hansen Stovner 1796 – Gift i Aker 1838, 23 år 1796-1879, 41 år i 1838 Døpt 12.02 1796 i AkerSKØYENS. 203 Nittedal b.bokSkøyen er et –vin-navn, avledet av Skodvin som ”oversatt” betyr ei grasslette ved kanten av et vann. Det har igjen sannsynligvis sammenheng med at det har vært et vann der Gaustadmåsan ligger i dag.500 til vel 500 etter Kristi fødsel eldre jernalder ble gården ryddet, og er en av de eldste i bygda. 1300-tallet eide kirken kongelig eie, overtatt av embetsmenn – for det meste av dansk herkomst. Disse bodde ikke på garden, men hadde norske brukere. Vi kan følge ei sammenhengende brukerrekke på Skøyen fra 1520. De første sjøleiere på Skøyen fikk vi i 1680. Garden var en av de største i bygda. Under det som i dag er matrikulert under gardsnummer 12 hører om lag 12.000 dekar. Garden var en av de få som ”overlevde” svartedauen i 1349.Garden var udelt fram til 1819 – da ble den delt i 3 garder: Hovedbølet Østre Skøyen, Søgar’n og Nordgar’n. I 1844 ble Nordgar’n delt i to, og vi fikk også Negar’n Skøyen. Negar’n var i en periode ute av slekta, men er kjøpt tilbake. På de 4 Skøyengardene sitter det i dag eiere som alle representerer ei sammenhengende slekt som vi med sikkerhet kan føre tilbake til 1620-tallet. Det i seg sjøl er nok en sjeldenhet. På Nordgar’n representerer Pål 6. generasjon eiere/brukere. Ser vi på Skøyenslekta samlet er Pål 17. generasjon brukere/eiere som kan dokumenteres med sikkerhet. De to foregående brukerne omtales kun ved fornavn, men hvis en går ut fra at garden har gått i arv, kan vi regne Pål som 19. generasjon. Truls Skøyen 1585 - 48 g.m Anne –1645 br.1628-48Bottolf Trulsen Skøyen 1610 - 84 gx m Gunnor Christophersdatter -1688 br.1645-59 død mai 1688 i Skjedsmo fra Sø-Slattum skifte 23.06 1688 .s.87b nedre Nedre Romeriket skifteprotokoll 1680-95 Hun gx2 m.Halfs ArnesenBarn 1. Lauritz Bottelsen 1640-1710 Skøyen Gm Kari Kristoffersdatter 24 år 1664 og 68 år 1710 1635-1716 Nordre Faller i Fet?2. Christopher Bottelsen 1644- g.m Berte Larsdatter 1648-1718 til Nord Holm Nittedal br.1665-17083. Joen Bottelsen 1646-95 g.m enken Gudbjørg Tormodsdatter Rogstad til Rud Gjerdrum –1685 gx1 Jens Mikkelsen Heni til Rud i Gjerdrum gx2 ? gm Ambjørg Olsdatter Rud til Gjerdrum4. NN Bottelsdatter død 1688 g.m Als Barn Kiersti Alsdatter Lauritz Bottelsen 1637-1710 Gm 1965. Kari Kristoffersdatter 1635-1716 24 år 1664 Nordre Faller i Fet? død 73 og 3 mnd år og 12 dager 04.07 1637-16.10 1710 på Skøyen Barn 1. Bottolf Lauritzen 1664- 1723 g.m Anne Trondsdatter Holm i Skedsmo 1701 Østre Sørum i Skjedsmo 1659-1721 i Nittedal død 69 aar 16.09 Løken i Skedsmo til Gran på Hadeland Død 1723 Barn.Joen 10 år 17012. Marte Larsdatter 1668- gm Kristen Amundsen på Omsi3. Aase Larsdatter gx1m Erik Gudbrandsen Mo Nittedal, kjøpte Løken i Skedsmo gx2m Ole Torgeirsen Berg i Skedsmo4. Kari Larsdatter 1670- gm Jakob Kristoffersen på Melby i Skedsmo5. Mari Larsdatter 166?-1737 g.ca 1683.m enkemann Mikkel Jensen påSkifte 19.12 1737 i Bærum Fossum Østre Bærum fra Rud i Niese til stefaren til ektefellen Gjerdrum skifte 09.07 1729 i Bærum gx1 m. Enken Eli Evensdatter Fossum fra Store O i Aker skifte 22.11.16836. Anne Larsdatter 1672-1757 g x 1.m enkemann Hans Eriksen g x 2 m Kristoffer Jakobsen Ukustad til Erpestad i HolterBotolf Larsen 1664 - 1723 Skøyen g.m Anne Trondsdatter 1659 – 1721Holm Også på Vestre Sørum/Løken Skedsmo Barn: 1. Trond Bottolfsen 1690-1735 gm Berte Persdatter Skøyen.2. Else Bottolfsdatter g 1709 m Lars Sørensen Rud i Gjerdrum br Vestre Sørum i Skedsmo3. Birte Bottolfsdatter g16.08 1714 Haagenen Jensen på Østensjø i Aker4. Marte Bottelsdatter Skøyen.g.m Jens Knutsen 1688–1717 Tveiter 1684- fra Blaker Søndre Faller, Fet, Akershus.5. Kari Bottolfsdatter g.m enkemann Einer Torgersen Berg i skjedsmo 1687-175..6. Anne Bottolfsdatter gm Hans Knutsen fra Gran på Hadeland Forlover Gregers Granavollen DAL s.446 Nittedal bygdebokHer er jeg usikker på hvordan det henger sammen på Dalog det må derfor leses med ekstra kritiske øyne. DIV Fra kirkebok 1706 Anders Dal s barn døpt Hans Faddere Marthe Omsoe, Dorthe Lie, Tore Dal, Lats Kjul, og Jens Dal Jemelt Dal Vestre br.1618-44Barn 1. Mikkel Neste2. Ivar Jemeltsson nedre Dahl 1647-54 g.m Mari kristoffersdatter Løken i Nittedal Til Søndre Braanaas i skedsmo søskenene hennes solgte parter i 1621- bl.a nevnt 1675 Braanaas til svigersønnen.Christoffer Michelsen Dahl Barn døpt 1706 Guldbrand Faddere:Mari Dal,Kari Christoffersdatter Dal, Marthe Guldbrandsdatter,Dal, Morten Dal, Lars Slattum, Jens Gloslie.Tore Dahl fjering g.m Dordij Larsdatter død 1707 62 aar1707 Nils Torgeirsens Dals barn Torgeir død 12 aar?/ugerJon Svendsen Vestre Hauger på Dal 1726 Dahl g.m Marthe Mortensdatter Dal Gx2 Guldbrand Andersen Mo Gx3 1748 Torer henriksen Ånum Nannestad se Nordre Slattum s.127 Barn:Jens Jonsen døpt 1726 s.54 Faddere: Maren Dahl, Magnil Dahl, Anne E…datter,Ambiør Mortensdatter Dahl Lars Dahl Lars Jensen Dahls eie n 1749 g.m Anne Olsdatter Dahlstua 1718-1802 Til Negarn GloslieBarn: Pigen Marthe Larsdatter g.1775 m ungkarl Svein Joensen Dal til Dahlstua TROR JEG!! Forlovere Lars Gloslie og christen HouerKari Larsdatter g,1783 m. Nils Jensen SkyttaDorthe Larsdatter Gloslie1749- g.26.12 1773 m. Michel Daphinsen – 13.05 1802Jens Larsen (neste) g.m Ane Klemmetsdatter Gaustad 1763-1853Morten Dahls barn Døpt jan 1708 Jens Faddere:Maren Dal, Malene Dal, Tore Dal, Nielse Dal, oc Botolf, SkovoldDalstua1704/06 Kristoffer brbarn Maurits Kristoffersen 1694-1773 til KjulBarn: Lars Mauritzen f.1731 husmann u.Kjul til Skøyens.432 Nittedal bygdebokAnne Kristoffersdatter Løken ?1670-1758 gx1 Jens Gulliksen 1667-1706 br.Vestigarn Dal 1697-1706 g 20.10 1707x2 Morten Matsen Skåvold Skedsmo 1674-1760 på Dal 1713 Bror Lars Matsen til Slattum i Nittedal Søster Mari Matdt. G.m Hannibal Eriksen Fossum i Gjerdrum til Støm i Hakadal og flere brødre i Skedsmo på Stav, Brauter Barn 1.ektekapBarn 2.ektekap1. Jens Mortensen husmann på Dahlstua døpt 1707 Faddere Maren Dal, Malene Dal, Tore Dal, Niels Daloc Botolfs Skovold2. Marthe Mortensdatter 1711-82 gx 1 m. Torer Henriksen Slattum Gx 2 m. Jon Svendssen Nedere Hauger 1709-403. Christoffer døpt mars 1713 Faddere, Maren og Aase Dall, Karen Bottolfsdatter ,,,vold, Christen Omsie, daphin Holm og Ingebret Holm HAUGER1706 Kirsti Olsdatter Hauger er død 72 årNedre Hauger Nord for SlattumDagfin Knutsen Hauger til Slattum g.m gx1 Guro Steenersdatter 1634-79 br.1657-79 som det ble holdt skifte etter 5/3 1680 s.3 b gx2 ca 1660 Kari Mikkelsdatter Flatner i Gjerdrum Gx2 Per Eriksen Valstad i Skedsmo Gx3 Kristoffer ?Mikkelsen? Sø-holm Barn 1680 var alle myndige1. Olle?2. Jon3. Inger4. Mikkel Dagfinnsen 1671-1738 g.m Mallene Embretsdatter Sø Holm Sø Slattum til Sø-Holm Karen Olufsdatter Hauger Vestre g.m Svend Jonsen 1679–1740 fra Braanaas? Kanskje?Skifte 1740 løsøret 101 ¾ dlr Gjeld 66 dlr litt sølv 1.par skjeer med SCS, AHD, 1 ½ dlr sønnen kjøpte gården og byksel, måtte låne hele summen i 17451. Jon Svendssen til Slattum 1709-1740 g.m Marthe Mortensdatter Vestre Dal 1711-822. Kari Svendsdatter 1710- g.m Svein Halvorsen Skåvåldneset i Skedsmo3. Inger Svendsdatter 1714-74 g1740.m Daphin Michelsen 1700-80 Sø-Holm 1. til Gloslie 2. han kanskje gx 1m.1724 Anne Jacobsdatter Hauger4. Jens Svendssen Hauger g1762.m enken Berthe Hansdatter Braanaas Nordre Fra Bøler i skedsmo 1725-1807 gx1 Hans Pedersen Nordre Braanaas fra Berger i Aurskog 1694-17595. Mari Svendsdatter Hauger g.1768 m. Stebror Hans Hansen Nordre Braanaas6. Ola Svendsen Hauger g1741.m Birgitte Larsdatter Slattum No. 11Forlovere Guldbrand Hauger og amund Slattum7. Berthe Svendsdatter Hauger gca 1627 .m enkemann Tor Larsen Wærhaug i Skedsmo 1689-1765 Gx1 m. Ragnhild Pouelsdatter Som ide parter i Vestre BrøterLøkens.518 Nittedal bygdebokJon Nesguttu?Kristoffer Jonsen Løken br.1614-53Barn1. Jon2. Tøllov 1623 - til Værhaug senere Ris i Skedsmo3. Knut Christophersen 1639-96g1/2.m Mari Toresdatter Vestre Nitteberg- Gx2/3 enken Gunnhild Eriksdatter –1681 Hanaborg i Lørenskog.Hennes morbror Eivind Sandaker i Aker Br.1654-68 Vesle Ramstad,Bærum Br –98 Hanaborg i Lørenskog4. Berte g.m Jens Håkensen 1630-1705 Løken5. Anne g.m Per Gloslie br.1645-546. Inge g.m Guldbrand Trondsen Holm gx2 Marthe Kristoffersdatter Melby Skedsmo7. Mari Christophersdatter g.m Ivar Jemeltsson Vestre Dal i Nittedal br Nedre Dal 1647-54 til Søndre Braanaas Kristoffer Jacobsen fra Sørum i Skedsmo g.m Barbro Jensdatter Tomt Br. Løken 1681 død ca 1760Barn: Jens 1705-Guldbrand 1707 til XianiaHans Kristoffersen Løken 1710-77 gx1.1750 m Lisbeth Toresdatter 1731-66 Bror Hans Romsås Gx2 m. Kari Jensdatter Sø-Sørum i Gjerdrum 1749-1837Ellen Kristoffersdatter 1720- g.1741 m Kristopher Jensen Sørum i Skedsmo No. 18 Forlovere Hans Sørum og Paul Tomt Br Løken.1741-45 Kjøpte NesgutteSLATTUM Kristoffer Slattum død før 1595 g.m Karen AskGunvor Kristoffersdatter 1615–88 g.m Bottololf Trulsen Skøyen 1610 Dagfin Knutsen Hauger til Slattum g.m gx1 Guro Steenersdatter som det ble holdt skifte etter 5/3 1680 s.3 b gx2 ca 1660 Kari Mikkelsdatter Flatner Gjerdrum Barn 1680 var alle umyndige 1. Olle2. Joen3. Inger4. Michel Dagfinnsen 1671-1738 g.m Mallene Embretsdatter Sø Holm Sø Slattum til Sø-Holm 1679- 1724 Per g.m Berthe Larsdatter 1646-1718 på Nord- HolmDagfinn Perssen Søndre Slattum 1681-1732 g.m Marthe Kristofferdatter Nord Holm Til Nord Holm -1708 gx2 Anne Jacobsdatter Østre HaugerLauritz Guldbrandsen død skifte 29.06 1709 s.225 g.m Marthe SørensdatterBarn Guldbrand, Søren, Berthe og AnneKaren Olufsdatter Hauger Vestre g.m Svend Jonsen 1679–1740 fra Braanaas?Barn. Jon Svendssen til Slattum 1709-1740 g.m Marthe Mortensdatter Vestre Dal 1711-82 SØ- HOLMBerte Kristoffersdatter fra Søndre Holm g.m Rassmuss Arnesson 1629-Nedre-Dal i NittedalEmbret Guttormsen 1644-1716 g.m Kirsti 1645-1722 Nevnt på Åros i Nittedal død 1722, 79 år Br.Sø Holm 1678-1707Embret Sø-Holm sløv og drikkfeldig på sine eldre dager nevt 1716.Barn 1. Kristoffer Embretsen til Sø-Slattum2. Jon Embretsen g. 03.08 1710 Maren Hansdatter Jogstad neste3. Mallene Embretsdatter 1679- 1724 g. Mikkel Dagfinnsen Sø Slattum neste 1671-1738Mallene Embretsdatter 1679- 1724? g.m Mikkel Dagfinnsen Sø Slattum 1671-17381712 Lars Mikkelsens på Holms eie barn døpt Peder Faddere. Marj Skhysæt, Maren Holm, Maren Li, Povel Aas oc Ole Guldbramdsen Holm1712 14.09 Daphin Holm g.m Anne Jacobsdatter Hauger mai 1714 Michel holms barn Ole er død 7 mnd.s.613 1716 Stevnet Jon svogeren Mikkel for å ha slått hans far under øret ”slå meg ikke far som i pleier å gjøre”, sa Mikkel og slo sjøl med handa, Embret i ansiktet to ganger. Før Mikkel slo andre gangen sa Embret ” Jeg skal løse gården att og kjøre dår ifra. Som fant kom du hit og som fant skal du gå derifrå”. Mikkel ble frifunnet gården solgt til Torger Einersen Berg i Skedsmo Mikkel flyttet ikke før 1725 etter at kona var død. Kanskje til Gloslie Barn1. Dagfinn Mikkelsen 1700-80 Sø Holm, ikke nevnt i bygdeboka Til Gloslie 1742-802. Marthe 1701-09 død otte aar3. Johannes 1703-19 død mai på Holm 16 aar4. Anne 1707- Faddere. Berthe Holm,Kari Nesguttu, Ane Christophersdatter slattum, Christopher Slattum, Jon Legvold,oc Jon Engebretsson HolmHOLM i Nittedal s.614 i Nittedal bygdebok Einer Torgersen Berg i Skjedsmo g 1712 Gudbjørg Sørensdatter Rud Gjerdrum 1687-1756 g 1715 Kari Bottolfsdatter Skøyen 1697–1771 Død 1756, 69 år Død 1771, 74 år (ikke nevnt i Nittedalsboka - heller ikke i Skedsmo at han var gift gx1 m gudbjørg). Barn: 1. Berte Einersdatter 1713-2. Tore Einers 1715-før 563. Gudbjørg Einersdatter 1717-før 56,4. Kirsti Einersdatter g 1739 Per Eriksen Sø- Slattum i Nittedal5. Jakob Einersen 1720-17216. Torger Einersen 1722-1789 på Sø-Holm,7. Jens Einersen 1723-25 død 2 aar8. Kari Einersdatter1726 g.m Torer Sørensen Olstad i Gjerdrum9. Anne Einersdatter 1730-1807 g Jens Olsen Vestre Nitteberg 1728-96 Skedsmo til Bjertnes i Nittedal10. Bottolf Einersen til Omsi i Nittedal senere Kjul11. Mari Einersdatter g1759 m Lars Myrer i Hakadal12. Jakob Einersen 1739-1822 g1768 Berte Gudbrandsdatter til Nedre Skolsegg i Skedsmo13. Berte Einersdatter 1742-1815 g1760 Lars Villumsen Vang i GjerdrumNORD – HOLM s.625Per g.m Berthe Lasdatter 1646-1718 død på Nord HolmDagfinn Perssen Sø-Slattum 1681-1739 g1703 Marthe Kristoffersdatter 1678–1706 b.g 14.06 1708 30 aar Til Holm gx1712 m Anne Jacobsdatter Østre Hauger 1692-1740Barn 1.ekteskap:1. Per til Hvam i skedsmoDagfinn Holms Barn Anne døpt 1707 mars Fadder. Berthe Holm, Karij Nesguttu, Ane Christoffersdatter Slattum, Christopher Slattum, Jon Songsvold, oc Jon Engebretsson HolmChristopher døpt 21.03 1808 død 1709 Faddere: Marthe Omsie, Malline Holm, Ane Christophersdatter Slatum, Chridtopher Slatum, Morten Dal, Engebret Christophersen Holm, Jacob døpt 1715 Barn 2.ekteskap2. Kristoffer 1713-403. Jacob 1715-154. Marthe neste5. Guldbrand 1719-406. Jens 1722-237. Pål 1724-408. Kari 1726g.1755 m. Kristoffer Hansen Steinsrud9. Eli 1729 g.m Hans Amundsen Brotno i Nannestad10. Mari 1732-69 Lars Holms barn døpt 1706 Gonor Faddere: Karen Nesguttu, Kari Nord Holm, Mari Holum, Michel Holm,Daphin Nord Holm, oc Ole LieRUD g.nr 901647 Christopher skylder til Oluff og Amund med bøxel 1623-1708 Aase Amundsdatter Ruud død 85 år, 1708 1654- Amon 1701 47 år og dragonTore Toresson g 1709 Nittedal m. Anne Ruud i Nittedal?Marthe Michælsdatter Fossum Østre Bærum 1685- gx1 m. Peder Pedersen Rud 1659-1721 død 09.07 1721 62 aar skifte 28.08 1722 Marte død 1737 skifte 02.02 g. febr 1723 m.Axel Amundsen 1664-1740 s.452 Rud i Nitedal No 15 1740 Axel Amundsen død, 76 årBarn 1.ekteskap1. Peder Pedersen 28 år døpt 26.02 1710 Fadder: Ragnhild Kiul, Marthe Omsie, Svend Houer, Jon slattum, Jacob Christ. Omsie.2. Lars Pedersen 16 år3. Aase Pedersdatter g.m Christen Michelsen Leberg Nannestad oppvokst på Sø-Eik Nannestad4. Mari Pedersdatter 19 årBarn 2.ekteskap5. Peder Aslaksen 8 år Skifte 26.09 1740 etter Aslach AmundsenBarnPeder 11år1755 Peder Aslaksen fikk odelsskjote på Rud av Amund Hansen Steinsrud1757 dragon Peder Aslaksen 29 år på Holter i NittedalPeder Aslachsen Rud 1729-92 gx1 m. Berthe Tostensdatter Bjertnes 1722-73Gx2 1773 m.Kari Jensdatter Bjertnes 1752-1837Barn 1.ekteskap1. Johannes 1757 2. Marthe 17583. Kirsti4. Anne 1760-605. Axel til Oppigarn Skyset g1822 enken Kari Handatter Bjertnes fra Skøyen , gx1 m Jens Jensen Bjertnes 1761-1818Barn 2.ekteskap6. Berthe Pedersdatter g.1794 m.Jacob Bottolfsen Skøyen i Nittedal7. Maria Pedersdatter 24 år, 1801 gx1 1807.m Jacob Mikkelsen Gloslie Gx2 1830 m Franz Paulsen Nordby i Ås8. Kari Pedersdatter 1780 g.m Jacob Hansen Løken i N.dal til Våler i Lørenskog9. Ole Pedersen til Østigarn Rud Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.