Gå til innhold
Arkivverket

[#11564] Aasmund Olsen f. 1774 gift med Anne Telliksdatter - 1.mars 1803 i Hitterdal


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Søker info om dette paret for en Canadisk venninne. Anne Telliksdatter vet vi lite eller ingenting om fra tiden før giftermålet i 1803. Men, det er vel trolig hun som er på Ryen i Hitterdal ved tellinga i 1801. Aasmund og Anne får minst fem barn i tidsrommet 1803-1820. - Ole 1803, Halvor 1806, Ingeborg 1811, Helge 1814 og Hans 1820. Noen av barna skal være født på en plass kalt Skogen. Men, jeg har nå gått meg vill i bygdeboka og returnert kirkeboksruller og har dermed pådratt meg et aldri så lite problemAasmund Olsen er født på Brendemoen i 1774 (Hitterdalsboka s.354)og er vel på Graver i Hitterdal ved tellinga i 1801. Han var sønn av Ole Olsen og Ingrid Tovsdatter. Denne Ole Olsen var født på Granabæk under Tubaas i 1727.Her kommer da spørsmålene; Vet noen noe om Anne Telliksdatter sitt opphav ? Er nevnte Brendemoen i Heddal eller må jeg ut av Hitterdalsboka ? Ting kan tyde på det.Vi kan vel si det sånn at her er all info om både aner og etterkommere kjærkommen informasjon for en hyggelig dame i Canada.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Skogen er en plass under Graver i Heddal. Brendemoen er en plass under Melaas i Heddal.Kirkebok Heddal: Gifte 1.11.1803 Ungkarl Aasmund Olsen og Pigen Anne Telleksd.. Caut. Leiw Rye og Ambros RyeKonfirmerte 1797 Anne Telleksdtr Graver, 16 år , nr 20 av 44.Jeg kan ikke finne Anne Telleksdtr døpt i Heddal 1778 - 1883.Tallak/Tellek ser ut til å være et utbredt mannsnavn i Seljord, Kviteseid, Fyresdal i denne perioden.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.