Gå til innhold
Arkivverket

[#11567] Søker etter Anna og Amund Volden, Svatsum, Gausdal


Gjest Sidsel Finbråten
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Finbråten

Har noen opplysninger om dette ekteparet ? Er ikke sikker på fødselsår, men et sted mellom 1860 og 1890 kanskje ? Gården/plassen var visst kalt Søre Volden. Takknemlig for svar. Mvh Sidsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Se på Forsethvolden søndre i folketellingen for 1900. Kanskje du finner de du søker.Forsetvolden ligger i Auggedalen, Vestre Gausdal, ikke i Svatsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det finnes mange slekter i Gausdal/Fåberg som kaller seg Volden (fordi mange gårder/plasser ender på -volden, etter 'vøllene' der.) Men som Kåre Mikkelsen sier: denne familien finner du nok på Forsetvolden søndre i 1900: Anne Olsdatter f 1842 og kona Anne Olsdatter f 1842, med barn oppkalt etter besteforeldrene: Rønnog Amundsdatter f 1875 og Ole Amundsen f 1885. I 1875 finner du dem stadig på Forsetvolden: Enken Rønnag Johnsdatter f 1812 med barna Amund Olsen f 1846, Kristian f 1849 og Anne f 1842 g Amund Johansen (og deres datter Rønnag.) I 1865 på Søndre Forsetvolden finner du Ole Olsen f 1812 og kona Rønnog Jonsdatter med barna John 27 år, Amund 19, Kristian 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Finbråten

Hei til begge to ! Ble veldig glad for responsen. Min etterlysning gjøres på vegne av en god nabo, som ikke har anledning til å undersøke folketellingene. Jeg trodde det skulle være greit og finne et ektepar som het Amund og Anna, men der tok jeg feil ;-) Dette er besteforeldre til min nabo som er 65 år , og hennes mor, Dagny er visst født i 1915, samt at A og A hadde en datter Olga (iallefall)født ved århundreskiftet. Men om dette barnet har rukket å være med på tellingen vites ikke. Alt hadde jo vært greiere om min nabo hadde visst sine oldeforeldres fornavn, for de er vel oppført i tellingen etter vanlige oppkallingsregler , regner jeg med. Anna kan altså ikke ha vært så gammel i 1900, siden hun også fødte barn litt langt ut på 1900-tallet. Hm. Dette var litt kinkig, det finnes jo fryktelig mange Amund'er i Ø. og V. Gausdal.Mvh Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Jeg har sjekket klokkerboka for Vestre Gausdal (Nykirke) som dekker Auggedalen, hovedsognet (Nykirke) og Bødal, men ikke Svatsum og Olstad. Jeg finner ikke Dagny. Klokkerboka for Svatsum har jeg desverre ikke. Det ser derfor ut som at jeg ikke kan hjelpe for øyeblikket. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Finbråten

Takk for hjelpen uansett. Å ikke finne noe på et bestemt sted , er også en ny opplysning , til hjelp for å løse våre 'rebuser' ;-) Min nabo kunne går kveld på telefonen fortelle at gården var Vaarsætervolden Søndre, men kan ikke si at jeg fant dem der heller i 1900. De dukker kanskje opp hvis jeg fortsetter å søke. Mvh Sidsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kåre Mikkelsen

Ekteskap 29. mar. 1908 i Svatsum: Amund Petersen Vårsætervolden, f. 1888 Nergardseie, Svatsum (foreldre Peter Olsen Nergardseie, f. 1860 og Kari Olsdatter, f. 1858) og Anna Pedersdatter Kirkebøeiet, f. 1889 Kirkebøeie, Svatsum (far Peder Hansen Kalstadeie). Barn jeg har funnet til nå: Petter, f. 5. apr. 1908, Kirsten Marie, f. 28. des. 1910, Dagny, f. 22. jan. 1915. Referanse: Klokkerbok for Vestre Gausdal (Svatsum), KLOK 4, 1898 - 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Finbråten

Hei og Godt Nytt År ! Tusen takk for din innsats. Her har vi nok de rette opplysninger, og jeg skal printe ut dette og gi det til damen. Nå blir hun glad, og jeg får et spor å forfølge bakover i folketellingene. Mvh Sidsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.