Gå til innhold
Arkivverket

[#11571] Hvordan finne ukjent fødested i Wermland, Sverige?


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Min oldemor Augusta Olsson kom til Norge før 1895. Hun får 9 barn med min oldefar Paul Amandus Pettersen f. 1849, Tisler, Hvaler.De gifter seg aldri, Paul Amandus kone lever i Strømstad til 1902. Noen av barna blir døpt som barn (eller påstått døpt), 3 døper seg i voksen alder 2 år etter farens død, i 1917. Mens 2 stykker ikke er å finne registrert noen sted.Augusta opplyser til lennsmanen når skiftet etter Paul Amandus blir gjort, at de har levet som gifte.Hun og deres 9 barn får ingenting arve.Paul Amandus har 10 barn med konen i Sverige, men bare ett av disse blir oppgitt som arving, og han var på ukjent adresse i Amerika.Familien levde på Nøtterøy i Vestfold, men Augusta flyttet til Oslo engang før 1930. Hun døde i Oslo i 1947. Det er oppgitt fødselsdato 2/4 1873,1875 og 1880, Karlstad Wermland.Problemet er at navnet er så vanlig, og jeg har ikke funnet henne, jeg har for lite opplysninger til å klare dette.Har vært på Karlstad Bibliotek, sett i kirkebøkene, det var håpløst.Har fått vite at pass ikke var så nøye på den tiden, og statsborgerskap også. Er det noen som har noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

hei, Sett in en etterlysning på Anbytarforum 'Arkion-folketelling 1890. Da får du svar av en av vertene. Det har jeg gjort med veldig godt resultat. Er du sikker på at Augusta ikke er gift Olson??? Jeg leter som en gal etter Augusta Anderson med samme fødselsdata som din i 1873.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Da Augusta bodde i Oslo, registrerte Oslo folkeregister dette, kort I: OLSEN,Augusta (Pedersen) (Olafsen)1873 2/4 u.g. hushjelp Sverige. kort II: OLSSON (overstrøket)OLSEN, Augusta Olafsen 1873 2/4 u.g. Karlstad Sverige. Kort III: OLLSSON (overstrøket)Olsen, Augusta Olafsen 1873 2/4 u.g. Karlstad Sverige. At de har rettet olsson til Olsen er greit, men hvorfor står Pedersen og Olafsen i parentes?? En mulighet for pedersen er at Paul Amandus het Pettersen, de hadde jo levet som gifte. Og Pettersen kan ha blitt forvekslet med Pedersen.Men jeg er ikke sikker. Denne damen er et mysterium for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

'Min ' Augustas far het Anders Petterson. Hans bror (min oldefar) brukte navnet Pedersen. Augustas tante Anna var gift Olausen. Min oldefar var den første som kom til Norge i 1869, Augusta og hennes far kom i 1884 og 1892.Sprødt?? Ja, men borte er hun for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med disse? En er ihvertfall født i 1873 og de andre nær ved: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900_bokmål&knr=0214&kenr=006&bnr=0049&ln=00>Lenke Informasjon om bostedet: Tellingsår: 1900 Kommune: Ås Kommunenummer: 0214 Navn på bosted: Torderudboligen Antall personer registrert på bostedet: 7.-------------------------------------------------------------------------------- Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Herman Hansen hf g Hustømmermand 1875 Spydeberg Sm Augusta Andersdatter hm g Husmor 1873 Sverige Anton Gulbrandsen hf g Teglstenarb., tømmerhugger 1873 Eidskogen Hed Kristine Johansen hm g Husmor 1873 Oppegaard Ak Even Evensen hf e Husindredningssnedker 1836 Rakkestad Sm Hans Edvard Evensen s ug Staldkarl - gaardsgut 1874 Thune Sm Ole Johannesen el e Husmand u J 1860 Kraakstad Ak ***********************************

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du hvor hun er begravet i Oslo? Det er ikke så mange kirkegårder man behøver å ringe/skrive da de vel idag er slått sammen til noen få kontorer. Kanskje de kan være behjelpelig med å finne ut hva det står i begravelsesprotokollen. Jeg har ihvertfall fått opplysninger på den måten. Hvor mye som står i disse protokollene kan vel variere, og du må vel kanskje være i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.genline.se har mikrofilmet alle fødsler i Värmland for perioden - det er oppgaven til det svenske statitiske byrået jeg sikter til - ikke utenkelig du finner henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.