Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Håvard Storli

[#11578] Peder Olsen f. 1851 i Vågå. Far: Ole Eriksen Tolstadeie Mor: Ragnhild Hansdtr.

Recommended Posts

Gjest Håvard Storli

Min oldefar Peder Olsen ble født i Våga 8.nov. 1851. Mor: Ragnhild Hansdtr. Laurgaard og far Ole Eriksen Tolstad. Det finnes to Ole Eriksen Tolstad (brødre født 1826 og 1832 med Erik Olsen Tolstadeie som far og Brit Isaksdtr. som mor.) Vet ikke hvem av dem som kan være min tippoldefar. Sannsynligvis den eldste, men man vet jo aldri. Har heller ikke klart å finne helt sikre indikasjoner på hvor Ragnhild kommer fra. Muligens kommer hun fra en plass som heter Justholet. Med Hans Halvorsen Justholet og Ingri Iversdtr. Moen som foreldre. Håper noen har opplysninger om disse personene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John Morten Malerbakken

Jeg tror du refererer til mulige etterkommere etter Erik Olsen Haugstulen (altså Tolstad-eie) og Brith Isaksdatter Barnål.Det er midt i min slekt det.De har, som du skriver det, to sønner som begge heter Ole, den ene født 1826 og den andre 1832. Så langt er jeg med.Men, så blir det spørsmål om å finne riktig ektefelle eller partner til den av disse Olene og så en Peder, og da får jeg problemer. Ole fra 1826 har jeg registert som gift med Eli Iversdatter Slåen, og det såpass sent som i 1855, så om han ikke hadde en sønn fra et annet forhold med en Ragnhild, har jeg ikke noen Peder i det ekteskapet. Barna heter Brith (1854), Erik (1855), Ragnhild (1858), Iver (1860), Ole (1863) og Guri (1866) Ole fra 1832 har jeg som gift med Anne Pedersdatter Ruste, og de giftet seg i 1863 og hadde barna Erik(1859), Peder (1863), Ole (1867), Hans (1874) og Ragnhild (1879).Altså ikke noen passende kandidat til en Peder födt i 1851, og ingen Ragnhild fra Justholet innblandet i de notatene jeg har rundt disse to brødrene.Jeg vet ikke om jeg nå forvirrer deg eller om dette er oppklarende. Det kan jo ha vært andre partnere involvert med begge disse gutta på et tidligere tidspunkt som jeg ikke har fanget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Ja, det stemmer at en av disse to brødrene Ole Eriksønner Haugstulen hadde en affære utenfor ekteskap, der det ble unnfanget en sønn Peder født 08.11.1851 og døpt i Sel kirke 07.12.1851. Peder var begge kjønns 1. leiermål.Hvem av dem som måtte ta på seg farskapet, kommer frem etter hvert, for det viser seg at begge to fikk barn med sine tilkommende hustruer før de var gifte. Da den eldste Oles datter, Brit, ble døpt, står det at hun var farens 2. og morens 1. leiermål. Da den yngre Ole sin sønn Erik ble døpt, står det at han var begge kjønns 1. leiermål. Dermed kan vi slå fast med sikkerhet at det var storebror Ole f. 1826 som var far til Peder.Verre blir det å identifisere moren til Peder fordi jeg ikke finner noen av dem i 1865-tellinga for Vågå, ei heller i utflyttingslistene i kirkeboka. Da blir det å bygge videre på antagelser (ettersom du selv hjemfester deg til Tynset) om at Ragnhild Hansdtr. tok med sønnen og vandret østover, og er identisk med henne som 'hjælper til med Husholdningen' på gården Næverdalsbakken i Inset sogn, Kvikne i Hedmark. Der fremgår det at hun var 51 år, altså født ca. 1815. Det er flere Ragnhild Hansdøtre i Nord-Sel området som ble døpt omkring dette tidspunktet, men med tanke på at sønnen ble døpt Peder og ikke Hans som ville vært det innlysende, er det nærliggende å tro at Ragnhild kalte opp sønnen etter sin egen farfar, og dermed var datter til Hans Pedersen Rostløkken og kona Berit Christoffersdtr. Hun ble døpt 16. søndag e. Trin. 1815, dvs 10. sept.Som sagt; dette er bare antagelser. Kanskje er jeg helt på villspor !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John Morten Malerbakken

Da fikk vi klarhet i at det var riktig familie. Jeg har et spørsmål til:Justholet er ett ukjent sted for meg. Finnes dette stedet, evt. under annet navn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John Morten Malerbakken

Håvard, husker du å sende meg en E-mail adresse, hvis du ikke fikk skrevet det riktig ned er min:John.Morten@malerbakken.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håvard Storli

Tusen takk, Aud, for opplysningene. Nå kan jeg være helt sikker på hvem av brødrene som var far til Peder (min oldefar). Når det gjelder Ragnhild, så stemmer det du sier. Jeg har heller ikke funnet henne i 1865-tellinga for Vågå og heller ikke i utflyttingslistene. Men Ragnhild er identisk med hun du nevner fra Innset. Jeg har funnet Peder som konfirmert i Kirkeboka for Kvikne, hvor foreldrenes navn også står oppført. Peder bosatte seg på Kvikne hvor han fikk tilsammen 8 barn med tre forskjellige kvinner. 6 av disse med min oldemor (Ane Tøllevsdtr. Ryen). Ragnhild bodde på gården Storlia hos sin sønn Peder som kårkone til hun døde 31. okt. 1885, da 74 år gammel. Ut i fra dette skal hun være født i 1811. Men slike opplysninger er gjerne usikre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Til JMM:Justhullet var en husmannsplass under gården Nuvstad på Nord-Sel, befolket både i 1865, 1875 og 1900. I dag er plassen fradelt gården, og bedre kjent under navnet Gjuvshol. Den ble trolig avfolket da foreldrene til nåværende eier døde. Eieren bor på Otta.Til Håvard:Jaha, der kom det straks flere opplysninger som hadde vært nyttige ved første forsøk på å hjelpe. Jeg har et par spørsmål: Har du funnet opplysninger om Ragnhild og Peder i innflyttingslista i kirkebøkene for Kvikne prestegjeld? Der vil det muligens finnes opplysninger om Ragnhilds fødselsdato/år. Kanskje også en mer detaljert beskrivelse av hennes fødested. Et tips er at tilflyttende konfirmanter gjerne ble innført i innflyttingslista i kirkeboka ifm konfirmasjonen. Har du fødselsdatoen på Ragnhild Hansdtr. Justhullet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håvard Storli

Jeg har sjekket innflyttingslistene for Kvikne prestegjeld for de årene jeg antar at de har kommet til Kvikne (før 1865). Peder ble konfirmert 20/10-1867, så jeg takker for tipset om at han kan være ført inn som innflyttet i forbindelse med konf. og skal sjekke det.Jeg har funnet følgende opplysninger i Norddalsarkivet: Ragnhild Hansdtr. Ble døpt 09.10.1808. Hun står oppført med Hans Justholet som far. Justholet er en husmannsplass under Laurgaard. Da hun ble konfirmert bodde de på Olstadeie, som også er en husmannsplass under Laurgaard. Faren heter Hans Halvorsen Justholet. Han døde den 17/1-1851, 76 år gml. Hans eksakte fødselsdato er oppgitt til å være 30.09.1776. Hans far heter Halvor Kolbotten. Kolbotten er også et bruk under Laurgard. Hans Halvorsen Justholet ble g.m. Ingri Iversdtr. Moen, f. 14.02.1780, død. 25.12.1856. Hennes far er oppgitt til å være Iver Moen. De fikk disse barna:1. Iver døpt: 29.01.1804 Bosted: Kleivrudlien 2. Ragnhild døpt: 09.10.1808 Bosted: Justholet 3. Hans døpt: 21.07.1811 Bosted: Justholet 4. Brit døpt: 10.09.1815 Bosted: Olstadeie 5. Ola født: 24.02.1819 Bosted: Olstadeie 6. Kari født: 20.05.1821 Bosted: Olstadeie 7. Paul født: 09.06.1824 Bosted: OlstadeieNorddalsarkivet er ikke 100 % sikker på at dette er den riktige Ragnhild, men kan ikke finne noen andre i det angjeldende tidsrom som passer bedre. Men som sagt, jeg skal sjekke innflyttingslistene i forbindelse med Peders konfirmasjon og se om jeg kan finne mer eksakt fødselsdato på Ragnhild.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Det blir spennende å se om du finner noe i innflyttingslista omkring konfirmasjonstidspunktet! (Jeg går ut ifra at det ikke var noen ledetråder til opphavet hverken ved Ragnhilds dødsfall eller Peders vielse?)Så var det Ragnhild døpt 09.10.1808: Hun ble gift 25.01.1835 i Sel kirke. Brudgommen var Jacob Hansen Ulsvoldeie (34), far: Hans Furuløkken. Bruden: Ragnhild Hansdtr. Olstadeie (26), far: Hans Justholet.Så da må vi vel utelukke denne Ragnhild som mor til din oldefar Peder ... ?Jeg har sett litt mer på den Ragnhild Hansdtr. Rostløkken døpt 10.09.1815 som jeg selv hentet frem som mulig kandidat. Ettersom hun antagelig forsvant fra bygda uten spor, har jeg tatt tak i broren hennes og fulgt ham og hans familie i stedet.Ragnhilds bror, Peder Hansen ble født 19.12.1817 og døpt 27.12.1817 som Hans Pedersen og hustru Berit Christoffersdtr. Rosteneies dåpsbarn. Han ble konfirmert i 1834 som Peder Hansen Laurgårdseie, med dåpsdato og foreldre som ovenfor.I 1844 ble han far til en sønn utenfor ekteskap; Hans født 23.08.1844, og døpt 29.09.1844 som ungkar Peder Hansen Laurgårdseie og pike Anne Hansdtr. Havneies uekte barn. (Begges 1. leiermål.) Sønnen ble konfirmert 29.06.1862 som Hans Pedersen Rostløkken, fødselsdato og foreldre som nevnt ovenfor. Peder og Anne giftet seg etterpå: og ved vielsen den 06.12.1846 i Sel står de innført som ungkar Peder Hansen Laurgårdseie (29), far: Hans Pedersen Laurgårdseie, og pike Anne Andersdtr. Havneie (25), far: Anders Jacobsen Havneie.Året etter fikk de en datter; Eli født 22.01.1847 og døpt 21.03.1847 i Sel. I den forbindelse står foreldrene innført som Inderst Peder Hansen og hustru Anne Andersdtr. Laurgårdseie.Og til slutt døde Peder, bare èn måned etter at datteren ble døpt, dvs den 29.04.1847. I gravferdslista står han innført som Inderst Peder Hansen Rostløkken, 29 ½ år gl. (Kona Anne giftet seg på nytt, da omtalt som enke, så det er ikke tvil om at det er riktig Peder.)Som du ser, så er det ved alle hendelser en blanding av Rostløkken og Laurgårdseie som for meg er ubegripelig fordi Rostløkken etter min erfaring var et Rosteneie. Enten må denne plassen Rostløkken (det var minst to plasser med det navnet) ha ligget under Laurgård i det aktuelle tidsrommet, eller så har presten rotet med hvilken gård Rostløkken hørte innunder. Eller en tredje mulighet; at familien hadde så nære (slekts?)bånd til folkene på Laurgårdseie at de pendlet mellom disse to plassene etter som hvor det var arbeid og ledige senger. Men jeg for min del er ikke i tvil om at Ragnhild, søsteren til denne Peder Hansen Rostløkken, var din oldefars mor. Du får vurdere selv!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håvard Storli

Har dessverre ikke fått sjekket innflyttingslista omkring Peders konfirmasjonstidspunkt ennå. Har ikke så lett tilgang til kirkebøkene. Biblioteket har de på mikrofilm, men leseapparatet er i stykker for øyeblikket, så jeg får ta det når dette blir iorden igjen, hvis det blir nødvendig. For jeg har funnet en interessant opplysning på kopien som jeg har fra Peders dåp i Vågå kirkebok. Du nevner at Ragnhild hadde en bror som het Peder og som døde bare 29,5 år gammel. Hans kone het Anne Andersdtr. Laurgårdseie. Som en av fadderene til Peder (min oldefar) den 7/12-1851 står oppført ei med nettopp det navnet, Anne Andersdtr. Laurgårdseie. Dette bekrefter vel bare det du sier om at du har funnet den rette Ragnhild? Dessuten var det vel nærmest en uskreven regel om at barn i den tiden ble kalt opp igjen etter døde personer i slekten. Altså ble sannsynligvis min oldefar Peder kalt opp etter sin onkel Peder som døde i 1847, fire år før hans fødsel. Hva tror du om mitt ressonnement?Det at du ikke er i tvil om at du har funnet den rette Ragnhild, i tillegg til det ovennevnte, gjør at jeg også føler meg helt sikker på at vi endelig har funnet den rette. Hadde Ragnhild flere søsken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Der ble det bingo på deg ! De to tingene du nevner om at din oldefar Peder ble oppkalt etter sin avdøde onkel, og at enken etter onkelen var fadder under din oldefars dåp, er avgjørende moment som ikke skulle levne mer tvil om at vi har den riktige Ragnhild på plass.Jada, Ragnhild hadde i hvert fall tre søstre som jeg vet om.Jøda f. 21.09.1820. Hun fikk et barn utenfor ekteskap med enkemannen Ole Johnsen Rommundgardseie: Hans f. 15.06.1855. Etterpå er Jøda og sønnen sporløst borte, jeg har enda ikke funnet at Hans ble konfirmert i Sel. (Det er fort gjort å overse det, så jeg skal luslese en gang til.)Marit f. 18.05.1824. Levde i hvert fall til over konfirmasjone, men videre livsløp kjenner jeg ikke til - ennå.Eldri f. 16.07.1828. Hun også fikk et barn utenfor ekteskap: Hans f. 19.01.1856. Faren var heidølen Lars Paulsen Kamhaugen. Eldri og Lars giftet seg med hverandre 31.10.1858, og samme år fikk de en sønn til: Paul f. 28.12.1858. Da hadde Eldri gjort heidøl av seg, og familien finnes på et Ellingsbø-eie (Ellingsbø*) i 1865, som altså var Kamhaugen. Du finner dem igjen der i 1875. Så fulgte barna Ole f. 08.06.1863 og Ingrid f. 19.09.1867.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håvard Storli

Da må du ha tusen takk for all god hjelp, Aud! Jeg er meget imponert over hvilken kunnskap og oversikt du besitter! Det kan nok hende det dukker opp flere spørsmål fra meg. Inntil videre ønsker jeg deg en riktig God Jul!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håvard Storli

Godt nyttår! Når vi nå endelig har funnet den rette Ragnhild, har jeg begynt å tenke på Ragnhilds aner og etterslekt. Har sjekket folketellingen for 1801 i Vågå og funnet to som jeg tror kan være Ragnhilds foreldre. Hans Pedersen på Garden Rosten er 11 år i 1801 og med foreldre som heter Ragnild og Peder, så peker vel det i retning av den rette? Videre har jeg funnet en Beret Xstopersdtr. 14 år på gården Ulevolden i 1801. Dette er den eneste Berit el. Beret Christoffersdtr. i Vågå på dette tidspunktet. Hvis Ragnhilds mor kommer fra Vågå er det vel sannsynligvis henne. Beret har forøvrig en mor som heter Marit. Hans og Berit hadde en datter som også het Marit. Aud kan kanskje bekrefte eller avkrefte dette?Videre lurer jeg på om gårdene Rostløkken og Laurgårdseie, som Ragnhild kommer fra, eksisterer idag. Dette var kanskje husmannsplasser? Lå de like ved hverandre eller på to vidt forskjellige plasser i bygda? Jeg skjønner at Aud har problemer med å skjønne sammenblandingen av disse to brukene i denne familien. Finnes det noen som kan gi et svar på hvorfor denne blandingen?Aud nevner Jødas (Ragnhilds søster) sønn Hans f. 15.06.1855, som du ikke har funnet som komfirmert. Har du fått sjekket det nærmere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

La meg først få si litt om Rostløkken og Laurgårdseie. Du har rett i din antagelse om at dette var husmannsplasser i sin tid. Rostløkken var en plass under gården Rosten nordre, og ble fradelt hovedbruket og kjøpt på begynnelsen av 1900-tallet. En rask kikk i ft 1865 og 1900, samt Norske Gardsbruk, bekrefter at en etterkommer etter Syver Pedersen Rostløkken (6 år i 1801), eier Rostløkken i dag.Laurgårds-eie er ikke navnet på en spesifikk husmannsplass, men en samlebenevnelse på husmannsplassene under Laurgård, og det har enda ikke lykkes meg å finne ut hvilken spesifikk plass det henvises til. (Laurgård var en forholdsvis stor gård med minst syv husmannplasser jeg kjenner til.) Derfor kan jeg ikke si noe om hvorvidt plassen eksisterer i dag.Både Rosten og Laurgård ligger på Nord-Sel, det er snakk om noen få kilometer mellom hovedbrukene. Uten at jeg tør si det sikkert, så mener jeg gårdene i sin tid med alle underliggende plasser, var naboeiendommer, Laurgård rett nord for kirken på Nord-Sel, og Rosten-gårdene oppe på høyden bakenfor, dvs nordenfor der igjen. Både Laurgård og Rosten (Rosti) er avmerket på kartet i NAF sin veibok.Ettersom jeg nå er helt sikker på at din oldefars morfar var Hans Pedersen Rostløkken, har jeg valgt å ikke legge noe særlig mer vekt på sammenblandingen av Rostløkken og Laurgårdseie i kirkebøkene. Det kan være at en forklaring dukker opp senere, og da skal du få høre fra meg.Hans Pedersen Rostløkken som du allerede har blinket ut i ft-1801 under Rosten nordre, ble faktisk født og døpt på Dovre fordi foreldrene giftet seg først etter dåpen, og mora var fra Dovre.I den digitale kirkeboka for Lesja står Hans oppført som født 16.09.1790 og døpt i Dovre kirke som uekte barn den 26.09.1790. Foreldrene står oppført som Peder Olsen Rosten af Zell Annex og Ragnild Sivertsd.Jeg har også funnet vielsen mellom foreldrene i den digitale kirkeboka for Lesja: Viet i Dovre kirke den 28.11.1790: ungkarl Peder Olsen Rosten og Ragnild Siugurdsd. Rudihagen. Brudeparets alder og deres fedres navn er ikke nevnt.Når det gjelder din oldefars mormor, er det straks mer problematisk. Jeg har funnet Berits gravferd i kirkeboka, som forteller at hun døde den 02.09.1860 på Rostløkken i en alder av 79 år. Men jeg finner rett og slett ingen Berit døpt i Sel/Vågå på det aktuelle tidspunkt, dvs +/- 1781, med en mor Marit og en far Christoffer.I den digitale kirkeboka for Lesja finnes det ei Berit døpt 26.02.1786 med foreldrene Christopher Olsen og Mari (uten patronym) bosatt på Hovde på Dovre. Dette stemmer veldig bra med alderen på den Berit som står oppført under Ulevolden i Sel i 1801. Dessuten finnes det ikke noen Berit Christoffersdtr. i riktig alder i Lesja i 1801, så det er mye mulig at familien flyttet sørover til Sel før 1801. Men moren står oppført som Mari, ikke Marit. Jeg vet ikke hvor mye vekt som skal legges på denne forskjellen. Uansett er jeg ikke overbevist om at dette er den riktige Berit. Jeg kommer til å undersøke mer omkring henne.Din oldefars fetter Hans f. 15.06.1855 og hans mor Jøda Hansdtr. har jeg ikke klart å finne. Jeg har lett i gravferdslista og utflyttingslista i kirkeboka, samt i de digitale folketellingene uten resultat. Det jeg ikke har sjekket fullt ut enda, er emigrantmaterialet, så det er enda håp. Men under letingen etter denne Hans, kom jeg over en annen fetter Hans f. 23.08.1844, sønnen til Peder Hansen Rostløkken og Anne Andersdtr. Havn-eie. (Jacobstad.) En 'Hans Roslykken' f. 1844 Sel Sogn Krs, må være nettopp ham. Han finnes i 1900 på Risbakken 31 i Stavanger, enkemann med fem barn boende hos seg, og kaiarbeider av yrke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håvard Storli

Tusen takk for nye opplysninger, Aud. Det blir spennede å se om du ramler over en forklaring på sammenblandingen mellom Rostløkken og Laurgårdseie. Regner også med å høre fra deg hvis du finner sikrere indikasjoner på den riktige Berit Christoffersdtr. Du kan gjerne maile meg på adressen: havars@fjellnett.no. Når det gjelder Hans skal jeg forsøke å søke i det emigrantmaterialet som ligger tilgjengelig på nettet, for å se om jeg kan finne ham. Hvis så, hører du fra meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×