Gå til innhold
Arkivverket

[#11580] Helsogn, Drangedal. Ole Pedersen gift med Margrete Vetlesdotter Jamdal. Ukjent


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Hei Alle. Ole Pedersen skal etter mine notater være født 1824. Han bodde iallefall i ungdommen på Helsogn, om han var født der vet jeg ikke. Han giftet seg Med Margrete Vetlesdotter fra Jamdal.Jeg har store problemer med å komme videre bakover fra denne Ole og ville sette stor pris på hvis noen kunne gi meg et hint eller spor for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Er du sikker på at du leter på rett sted. Finner hverken Helsogn eller Jamdal i Drangedal.Derimot er det Jamdal i Bøe, der finner du blant annet Erik Vetlesen, 43 år i 1801 tellingen med sønnen Vetle på 11 år. Denne Vetle kan kanskje være far til Margrete. Finner ingen gårder som er i nærheten av navnet Helsogn i Telemark.I 1865 tellinga finner jeg imidlertid ekteparet på gården Jamdal i Bøe. Og her står det at begge er født i Bøe, så jeg ville vel lete her.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

I følge Digitalarkivet finner jeg Helsogn i Drangedal under 1865 tellingen. Der bor Erik Pedersen som meget sikkert er Oles bror. Han står også angitt født i Drangedal.Helsogn finnes ikke i 1801 tellingen og kan ha oppstått i perioden imellom.Han hustrus far er som du sier Vetle og han har jeg 6-7 ledd til på.Men denne Ole Pedersen får jeg ikke tak på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ole Pedersen Helsogn was the son of Peder Eriksen Helsogn and Anne Andersdatter Værum, his brother was Erich Pedersen. He was born 8 Jun 1824 on Helsogn u/Tveit, Drangedal and christened 13 Jun 1824 in Drangedal. See Holte's Drangedal Slektregister Bind II, p. 231. Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Tusen takk Lill Ann.Og dermed kommer vi raskt videre. I 1801 tellingen viser at Torvild Halvorsen er bonde på Wærem ( Wærum) og han har tatt til seg ei Anne Andersdotter som fosterbarn. Samtidig er Torvilds bror husmann på ' Kabbestad' ?? Hans navn er Erik og hans sønn Peder er i 1801 15 år. Han gifter seg med Anne fra Wærum....En spesiell ting her er at Torvild er den yngste av brødrene 48 år mens husmannen Erik er 52 år.Av dette kan det være sannsynnlig at Torvild har arvet gården etter sin kones familie....Takk for hjelpen. Vet noen noe om Wærum( em ) eller Kabbestad. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tor Jørgen Naas Melås

Hei. Lenge siden dette spørsmålet men opplysninger om nordøstre delen av Drangedal kan jeg sikkert svare på. Wærum heter i dag Verem og Kabbestad skal være Kabbestul. Tor Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.