Gå til innhold
Arkivverket

[#11586] Hedmark - Odalen?, Eli Pedersdatter


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Heisann. Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg er på jakt etter Eli Pedersdatter født ca 1855. Hun bodde i 1879 på plassen Oppi u/Austvatn i Nord Odal. Samme året fødte hun sønnen Gunnar Gulbrandsen Oppi. Det kan se ut til at hun tjente på en av storgårdene i området. Gulbrand dro til USA før Gunnar ble født, og Eli giftet seg antakelig senere med en annen. Har fått muntlige opplysninger om at Gunnar skal ha hatt en halvbror med navnet Karl Kristensen eller Knutsen??? -dette kan være et blindspor. Gunnar rømte hjemmenifra når han var ca 15 år.Blir veldig takknemlig for den hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karen Østvik

Eli Pedersdatter kan ha vært Elen Indiande Pedersdatter fra Sør Odalen, er det noen som vet noe om henne? Foreldrene hennes het Peder Finnsen f. 1830 og Gudbjørg Jonsdatter f. 1831.Gunnar rømte hjemmenifra da han var ca. 9-12 år, ikke 15 som tidligere opplyst. Han emigrerte til Canada da han var 17 år gammel. I perioden fra han rømte til han emigrerte skal han ha oppholdt seg både i Norge, Sverige og Finland.Et stort puslespill å finne godeste Eli. Hun er ført opp i kirkeboka for Mo kirke kun som Eli. All hjelp er god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.