Gå til innhold
Arkivverket

[#11587] Sølvi Olsdtr Føyno (1729-1758), Stord, Ho


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

7. tippoldemor til mine barnebarn og gift med Nils Haldorson Folderøy (1724-1791), bosatt på Folderøy, Bømlo. De fikk ihvertfall en sønn, Haldor Nilsson Folderøy (1754-1807) Jeg har bygdebøkene fra Folderøy.Jeg går ut i fra at Føyno hører til Stord.Er det noen som vet hvem hennes foreldre var? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Kan det tenkes at hun kom fra Føyno (Feøy) i Torvestad prestegjeld, nåv. Karmøy kommune? Øya ligger like sør for fylkesgrensen til Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Peti

Det tviler jeg sterkt på. Det er nok så sikkert at det er Føyno (hvor trekantsambandet befinner seg) - det var mye inngifte mellom folk fra Folderøy og Føyno. Men takk allikevel-:) mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen !Eg finn paret som under vigde i Finnaas 1719-1815. Her står det fylgjande: Niels Haldorsen, Folgerøen og Sylvi Olsdatter Fløen : Trulova 2 august. Vigselsdato 18 november 1753.Merk at det står Fløen er dette ein skrivefeil ? eller er det kanskje ikkje Føyen (Føyno)likevel ?Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Peti

Takk for hjelp, Helga-:) Det kan jo godt være at det er feil i bygdeboka. Fløen og Føyen/Føyno er jo ikke akkurat det samme.Kanskje noen vet?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Jeg har lest korrektur på databasen over vigde i Finnås. Jeg har etter spørsmålene her sjekket kirkeboken på nytt. Det står Fløen som gårdsnavn på Sylvi Olsdtr.Forloverne er oppgitt å være Anders Folgerøen og Rasmus Mæchebacke. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Peti

Takk skal du ha Marianne, da er det altså Steinsbø som har skrevet feil av i bygdeboka. Det kan ihvertfall ikke være presten for Føyno er/var for kjent til at han skulle ha tatt feil.Nå er det sjekket på Vinje/Voss at der finnes hun ikke, så muligheten er at hun kom fra Fløen/Fløyen i Bergen. Det hørte vel muligens til Fana etter hva jeg fant ut på nettet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uff og Uff!! Fløen er ikke Fløyen, men et sted ved store Lungegårdsvannet.Fant en Sylvi Olesdtr født i Bergen 15.10.1728 av foreldre Ole Jørgenesen og Anna Maria Speck (post 41 996)- men det er ikke godt å finne ut om det er henne.Begge forloverne, Anders Folgerøen og Rasmus Mæchebacke, kommer fra samme området på Bømlo.Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Kanskje Fløen med l er eit 'villspor' likevel. Eg har no også sett kva som står i Bygdeboka vedrørande forloverane. Denne Rasmus Mekjebakken heitte eigentleg Rasmus Olson Mekjebakken. Han kom til Mekjebakken fordi han vart gift med ei enke der. Eigentleg står det at han var frå Aarbø, Fitjar. Han døde 87 år i 1802, altså fødd ca. 1715. Kan han vera storebror til Sylvi, berre vill gjetting? Ser også at far til Haldor Nilsen Folderøy heitte Nils Haldorsen Spissøy 1724-91. Spissøy og Føyno er berre skildt med eit lite sund (eller rettare no ei bru), og veldig mange gifte seg mellom desse øyane. (Endå fleire enn mellom Folderøy og Føyno som du jo sjølv har påpeika her). Farfar til Haldor heitte Haldor Jacobsen og kom i følge bygdeboka truleg frå Byrkjeland, Stord. Dermed er tilknytninga til Stord ganske sterk.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, alle tråder må følges opp-:) Jeg og syntest at det var litt rart at forloverne begge var fra 'våre' kanter. Kanhende presten har lagt til en ekstra 'l' som du sier.De fleste jeg har i min data fra det området ble som sagt gift med en eller annen i nærheten. Skulle ikke forundre meg om denne Rasmus er en storebror som du sier.Det skulle ha vært artig å titte i bygdebøkene fra Fitjar. Får se hva jeg får tid til i jula.Takk for innspill igjen, Helga-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Johannessen

Vil bare si at selv om det står skrevet Fløen i kirkeboken, er det jo ingen av oss som vet om dette Fløen egentlig er feilskrift for f.eks. Føien e.l. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hlega Kallevik

hei !Eg var innom biblioteket idag og tok då ein liten kikk i bygdeboka for Stord kva som står vedr. Føyno. Der var det nemnt ein Ole som eigar av deler av garden i 1723. Det stod også nevnt at ein son Nils Olsen overtok faren sin part i garden i 174... (hugsar ikkje eksagt år). I denne omtalen var det i tillegg nevnt namnet på ein annan son, hugsar ikkje namnet. Men her kan det sikkert ha vore fleire barn utan at det er nevnt i boka.(Synest ikkja at Bygdeboka for Stord er særleg god).Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Helga,Takk igjen. Lurer på om det er kirkebøker fra dåp der på denne tiden. Det at det bodde en Ole der må være ganske sikkert. Kikket over gifte og fant to Olesønner gift i samme tidsrommet som kan ha vært brødre til Sylvi.Der ser ut for at de drog til Valevåg for det meste nå de giftet seg. Jeg får se om det kan bli en tur innom biblioteket mellom jul og nyttår.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Får jeg henge meg på her, Kjellaug? Min tipp(5)oldefar, sogneprest i Kvinnherad Peter Henrikssøn Arentz eide en part i Feøy og Lille Feøy (på Føyno, ved Digernessundet sydvest for Stord, som var eid av Enkefattighuset i Bergen siden før 1660), der Niels Resen bodde før han ble fogd i Sunnfjord (fadder til sønnen Hans Petersøn Arentz i 1670).Sognepresten kjøpte også 1 lp. smør, 1/3 hud i 1702 i Røssland, Husnes sogn av Holgeir Birkeland, trolig på vegne av hans kone Helga på Byrkjeland og hans svigerinne Sigrid på Rommetveit, begge søstre til Helge Haldorsson på Føyen, Føyno. alle muligens barn av Halldor Digernes som eide 1 lp. smør i Røssland 1646).Navnet Haldor ser ut til å gå igjen i mange slektsledd på disse øyene, og jeg lurer nå på om Haldor Jacobsens far kan ha hett Jacob Haldorsen og vært i slekt med de jeg nevner. Dersom det stemmer at Haldor var fra Byrkjeland, Stord, er det sannsynlig at også han var i slekt med ovennevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Klart du får være med på lasset-:)Her er det jeg har som ser ut til å bekrefte det du har : Descendants of Haldor Digernes ------------------------------ 1-Haldor Digernes+N.N. Hystad|--2-Helge Haldorson Digernes b: 1585 +Unknown |--3-Haldor Helgeson Digernes b: 1608, d: , Digernes +Unknown |--4-Helga Haldorsdtr Digernes b: 1650, Digernes, d: , Byrkjeland +Jakob Sæbjørnsson Byrkjeland b: 1645, d: 1699 |--5-Haldor Jakobson Spissøy b: 1694, d: 1726, Spissøy, Sunnhordland +Johanne Nilsdtr Spissøy b: 1697, Spissøy, Sunnhordland |--6-Nils Haldorson Folderøy b: 1724, Folderøyno, Bømlo, d: 1791, | Folderøyno, Bømlo +Sølvi Olsdtr Føyno b: 1729, Føyno, d: 1758, Folderøyno, Bømlo |--7-Haldor Nilsson Folderøy b: 1754, Folderøyno, Bømlo, d: | 1807, Folderøyno, Bømlo Det ser ikke ut for at dette blir så veldig tydelig! Du må gjerne ta kontakt. mvh Kjellaug kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.