Gå til innhold
Arkivverket

[#11590] Hedvig Nicoline Biering, f. Bergen (?), d. ca 1792 Bømlo


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun var gift med Bernt Magnussen Mosse, f. 1743 i Bergen,døpt 23.9.1743 i KK - d. 1810. Foreldre : Magnus Berentsen og Anna Maria Nilesdtr MosseEr det noen som vet noe mer om dem?Bernt g.m. 1. ekkja Kristi Torgjersdtr. frå Egersund.Flere barn.Bernt g.m 2. Maren Marie Christensdtr. Faye, d. 1790. Barnlause.Bernt g.m 3. Hedevig Nicoline Biering, d. ikr. 1792. Born: c. Maren Margrete, f. 1790, g.m. Knut M. Hegranes, Førde. d. Bolette Abigael, f. 1792.Bernt g.m 4. Rebecca Catharine Lyneberg Køster. Flere barn.Bernt tok eksamen som styrmann i skipperlauget i Bergen i 1767. Han reiste seinare som skippar. Bernt kjøpte Folderøyhamn og Under-Flatnes (Bømlo) i 1784, og var gjestgjevar og brukar til han døydde.Det er 3. kona, Hedvig Nicoline Biering, jeg er interessert i. Finner flere Biering i Bergen, men ikke henne. Bernt og Hedvig er mine barnebarns 6. tipp oldeforledre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Familys. IGI har mange registreringer på Hedvig, særlig hennes 'marriage'. Men jeg finner også følgende om henne:Christening 1760 - Bergen Or, Trondheim (er skrevet slik, menes det Bergen eller Trondheim?) Sør Trondelag, Norway.Father Niels Biering, - Mother Hedvig Margrethe Møllerup.Death 24 aug. 1797.Tror det må være henne.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempeflott, jeg tenkte ikke på å søke etter henne der. Det er nok sikkert den rette for i 1798 giftet enkemannen Berent seg om igjen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Glemte å ta med at i den ene av 'marriages'-registreringene (31 mai 1790 Finnås, spouse Berent Magnusen Mase) er innført hennes dødsår og dato: 24. aug. 1797. Dette stemmer jo helt med hva som sto i hennes fødselsregistrering, som jeg viste til.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen, jeg har funnet en hel del om henne nå. Det var overveldene mye, men alt er jo ikke fra kirkebøker på LDS sin side da.Det er morro når man finner-:) Derimot finner jeg bare foreldra til Berent. Tror de må ha hatt lenker til Holland, for da han døde var det en hollandsk bibel og noen andre hollandske bøker etter han. Muligens mora, for det var hun som het Mosse ser jeg i digitalarkivet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du vil også kunne finne:Nils Biering f. 1716, Hole, Ringerike, (Storoen), - gift 19 aug. 1750, Gran, Oppland, - død 11 mars 1787. Foreldre: Christen Biering og Karen Nilsdatter Tonsberg.Nils giftet seg med Hedvig Margrethe Møllerup, f. 14. april 1720 Slesvig. (Her står det Norway etter Slesvig,) - (tenkte da først på Danmark og Tyskland, men det finnes kanskje Slesvig i Norge også?)Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må da være Schlesvig i Tyskland, siden hans kone var født der. Biering ser ut til å komme fra Danmark?Takk igjen for hjelp-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Arne Ryssdal

Kjellaug, jeg har nettopp skrevet en annen mail til deg om Møllerup-slekten. Hedvig Nicoline var oldebarn av Hedvig Bugge og Johan Nicolai Møllerup, og ganske riktig datter av Hedvig Margrethe. Min oldefar Nils har skrevet at Hedvig M ble født i Slesvig kort og godt fordi hennes far, yrkesmilitær og senere generalmajor, tjenestegjorde der. han ble gift med en tysk jente som var datter av en tysk oberst han tjenestegjorde hos. Som sagt, mye av dette er godt dokumentert i Møllerup-boken. Mvh Lars Arne Ryssdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, jeg maa visst se naa faa laant denne boken. Jeg er i Norge for tiden og har ikke all dataen med meg her, men jeg skal sjekke naar jeg kommer hjem igjen om hva jeg har faatt med hittil. Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.