Gå til innhold
Arkivverket

[#11594] Søker opplysninger om Christen Jonsen f. 1816 i Sigdal/Krødsherad


Gjest Roar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kristensen

Hei,Er det noen som har lett tilgang til kirkebøker fra Sigdal/ Krødsherad i Buskerud? Jeg søker opplysninger om Christen Jonsen ( min tipp oldefar) som ble født i 1816. Også interessert i opplysninger om hans foreldre ( Jon Jørgensen og ukjent ) fra samme området Iflg. FT 1801 bodde det en Jon Jørgensen f. ca. 1792 på gården Læsteberg i Krydsherret med sine foreldre Jørgen Christophersen f. ca. 1765 og Karen Tørgersdtr f. ca. 1766. Det er denne koblingen jeg er interessert i å få sjekket ved hjelp av kirkeboken.mvh Roarmvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I følge Mørch: Krødsherad I var Kristen Jonsen sønn til Jon Jørgensen f 1791 i Bøeie og Oline Kristensd. Grenseie. Familien er ført under Ørpeneie. Foreldra til Jon Jørgensen var Jørgen Kristoffersen og Karen Torgersd. Jørgen og Karen bodde i en plass under Lesteberg i 1801. Der ble de utsagt, og kom til plassen Jørenmoen under Bø. Det er antakelig Jørgen som har gitt navn til plassen. Jeg har ikke funnet mer om Oline Kristensd. foreløpig.Kristen Jonsen var nummer 2 av i alt 11 søsken. Mange døde små, noen flytta ut (Amerika og Ål) og noen slo seg til i Krødsherad. I følge boka var Kristen født 1816 og flytta til Drammen 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristensen

Hei,Takker så mye for opplysningene vedr. Kristen Jonsen og hans foreldre. Ja, det er samme Christen jeg har sporet opp i Drammen og som er min tipp-oldefar. Etter at han kom til Drammen ble han far til sønnen Carl Johan som var faren til Oscar Marius som var far til Kjell som var min far, alle drammensere) Om du skulle finne flere opplysninger om denne slekta er jeg meget interessert i all slags info.Det er utrolig hvor effektiv Internet er på slekstforskning i kombinasjon med bygdebøker og kirkebøker. For 3 uker siden startet jeg opp med slekstforskning og visste bare navnene på mine besteforeldre på begge sider. Nå har jeg allerede ca. 80 navn på forfedre inkl. mye opplysninger om steder og gårder fra Vang i Valdres, Sylling i Lier, Krødsherad og Skoger.mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.