Gå til innhold
Arkivverket

[#11595] Ole Halvorsen Lian


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei igjen!!!jeg ønsker så gjerne å finne en av mine forfedre som jeg ikke kommer noen vei med. Hans navn er som nevnt over Ole Halvorsen Lian. Lian navnet tok han antagelig etter han flyttet til gården Lian i Hof. Han var født i 1796 etter mine kilder, men det viser seg at de ikke stemmer???Han var gift med 1):Maren Kristine Hansdatter Grønset, f.1797 i Hoff. 2):Thale Abrahamsdatter Gurich, f.1800 i Hoff.Han hadde også en del barn: 1.Henrik, f.1822 2.Dorthea, f.1826 3.Grethe Maria, f.1829 4.Lars, f.1837Jeg mener det burde være noen flere barn imellom her. Det er jo 8 års glipp mellom barna!!!Jeg har funnet denne Ole Halvorsen med 1. kone + barna i tellingen av 1865 for Hof. Har ikke funnet ham i tellingen av 1801, da hun burde være rundt 5år.Jeg ønsker alle opplysninger og tips til hvordan jeg skal finne mere ut om ham og hvem som var hans foreldre. Du må gjerne bidra med opplysninger sellv også, så blir jo det en smule mindre å bære på!!!Takk for alt.Kai (15år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

I følge bygdebok for Hof var Ole Halvorsen f. 1794 på Soa i Hillestad, død 1868. Gift 1. gang i 1822 med MarenKirstine Hansdatter Grønset(Hof)f. 1797, d. 1858. Gift 2. gang 1859 med enken Tale Abrahamsdatter Gurrik, f. 1800, d. 1862.Fem barn i første ekteskap: 1.Henrik, f. 1822, d. ugift 1886. Barn nr. 2 står ikke. 3. Dorthea, f. 1826, d. ugift 1907. 4. Grete Maria, f. 1829 (ektet 1854 Anton Nilsen Gurrik). 5. Lars, f. 1837.Dette jeg her har skrevet har jeg funnet i Hof bygdebok under Vestre Lian Gårdsnr. 45, bruksnr. 1 og 2. Her står det en god del om Ole Halvorsens etterkommere.P.S. Jeg har sjekket i Botne Bygdebok om Ole Halvorsen var født på Soa i 1794, og det stemmer. Her på Gården Soa finner du hans forfedre/mødre i flere ledd tilbake, så jeg anbefaler deg å låne denne boka på biblioteket.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Tusen takk inger!!!Dette skal jeg aldri glemme?????? Hvis noen kan hjelpe meg ,med flere opplysninger rundt han så hadde det vært toppKai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kai samuel larsen

heijeg har bestilt Botne bygdebok. den kommer nok etter jul faar jeg haape. hvis noen kan hjelpe meg med flere opplysninger rundt Ole saa hadde det vaert topp!!!Venter spent.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

HeiDet ser ut til at dette tar lang tid. Det er vell juleposten som skal frem nå.Hvem var foreldrene til Ole Halvorsen og hvem var foreldrene til kona Maren Kristine?Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Maren Kirstine var datter til Hans Halvorsen på Grønset (Hof). Hans Halvorsen ble eier av Grønset i perioden 1802-32, gjennom ekteskap i 1797 med Dorte Oldtr. Grønset. Det var 9 barn i dette ekteskapet:1)Maren Kirstine f. 1797 og som giftet seg med Ole Halvorsen på Vestre Lian i 1822.2)Halvor f. 1799 - d. 18303)Ole, f. 1801 og som overtok Grønset som han solgte i 1844.4)Live f. 18036)Bodil (Boel) Johanne f. 1807, d. 18337)Tollef, f. 1810, ektet 1838 Inger Olea Abrahamsdtr. Gurrik - bodde på Skjervik i Sande.8)Søren, f. 1812, bodde noen år på Søndre Bolstad i Sande, senere i Drammen9)Dorte f. 1817.Som du ser er det ikke oppgitt navn på barn nr. 5, noe som kan skyldes at dette var død som barn. Ellers finner du alt dette i bygdebøkene for Hof.Soa kan jeg ikke hjelpe deg med :=)Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Tusen takk for informasjonen Tor.Jeg vil også få ønsker dere som har hjulpet meg et fortsatt godt nytt år og alle gode ønsker for livet.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!Nå har jeg fått Botne bygdebok og kopiert alle sidene som omhandler hans familie. Slektstreet begynner slik:Ole Halvorsen Lian Halvor Olsen Ole Halvorsen Halvor Anderssøn AndersDette hjalp meg jo noe lenger. Nå har jeg ihvertfall noen navn og fødselsår og gå etter!!!Takk for all hjelp, og hvis det er noen som har lyst til å bidra med noe info. eller tips om flere steder jeg kan finne info. så hadde det vært topp.Ha ett fortsatt godt nytt år.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hyggelig at du fant bakover. Jeg har endel etterkommere hvis du er interessert, men da må du gi meg en e-post adresse, for den rapporten er for stor til å legge ut her. 'mailto:tkvien@online.no'Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai S. Gurrik Larsen

Hei alle!!!Jeg vet ikke om du fikk min e-mail, men ihvertfall oppsettet du hadde laget var veldig flott!!! Det ser ut til at du hadde jobbet flittig, jeg sendte deg jo også min slektsgreg opp til Ole Halvorsen Lian. Fikk du det da?Takk til alle dere andre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.