Gå til innhold
Arkivverket

[#11596] Caroline Amalie Pedersen fra Christiania


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg er nå på leting etter en av de persnene jeg har sliti mest for å finne igjen og foreldrene til.Navnet er som over Caroline Amalie Pedersen. født:1859 på Grønland i Christiania. døpt:1859 i Grønland Menighet i Christiania. Konfirmert:1874 i Glemminge. Død:etter 1900Hennes foreldre skal være: Andreas Pedersen og Marie HansenHun bodde i Christiania i 1859 og 1900.Alt er av interesse rundt henne, forfedre, etterlevninger og alt annet som kan ha forbindelser.Kai (15år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Kai! Hva er kildene dine for de forskjellige årstallene?`Og, hvor er hun i 1865 og 1900? (Lager du linker her, så blir det lettere).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Laila.Takk for at du vil hjelpe meg!!!Hun giftet seg med en mann ved navn Edvard Andresen f.1863 i Kraakstad. De hadde 6 barn i 1900!!!Her er noen de plassene jeg har funnet henne: 1875= Møllergade 6 1900= Jens Bjelkes Gade 98 Det er dette jeg har!!!Faren Andreas Pedersen skal være en stenhugger.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Jeg klarer desverre ikke å lage lenker som du bad meg om, men håper du klarer å finne frem til disse stedene selv i Kristiania, hvis du fortsatt ønsker å hjelpe.Jeg tar all informasjon og tips gladlig imot. Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette må være damen:Caroline Amalia Female Event(s): Birth: Christening: 25 SEP 1859 Gronland Menighet, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Andreas Pettersen Mother: Marie Hansen Og, dette stemmer nok. Grønland, KLOK 1 1859-1861 no. 385 forteller det samme. I tillegg, familien bor i Norbygaten, han er stenhugger og fadderne er foruten foreldrene også Lena Axelsen og Christian Hansen. Barnet var ægte, altså var foreldrene gift.Jeg finner dem ikke i 1865, har du funnet dem? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Laila!!!Jeg har desverre ikke funnet Caroline Amalie utenom i kirkeboken når hun blir døpt, kirkeboken der hun gifter seg, folketellingen av 1900 og muligens folketellingen av 1875.Jeg fant henne også konfirmert i Glemmen, utenfor Halden i 1874. Da bodde hun hos en bonde, så hun bodde da ikke sammen med sine foreldre.I adressebøkene for Kristiania som finnes på Byarkivet i Oslo var det veldig mange med det navnet i 1883. Jeg sjekket alle, men ingen av de jeg da fant var samme person. Min mening er at foreldrene adopterte bort denne Caroline eller at foreldrene døde!!!I kirkeboken når Caroline gifter seg med Edvard nevnes foreldrene. Var det slik at foreldre nevnes bare med egen vilje??? Eller var det slik at Caroline fortalte det selv til presten, så han kunne skrive det ned???Det var vell det!!! Håper på hjelp Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Jeg står fast med å finne flere opplysninger om denne personen. Hadde hun barn? Hadde hun søsken? Hvem var besteforeldrene osv? Hvilke steder bodde hun? Jeg ønsker egentlig alt av opplysninger og tips!!!Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Laila!!!Hun er min tipp-tipp oldemor. Hun var første og eneste kone av min tipp-tipp oldefar. De giftet seg 21.09.1884 i Paulus Menighet i Kristiania.Dette var noe mere.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis hun var din tipp-tippoldemor, må hun helt klart ha fått barn.....Når folk giftet seg, skulle de vise frem konfirmasjonsattest hvor foreldrene var oppgitt. Når de ble konfirmert, måtte de ha attest på dåp (hvis disse handlinger ble gjort i annet pgj.)En annen ting, ved din tippoldes dåp, samt ved alle de andre søskenene var det vel oppgitt noen faddere? Kan være familie, vet du?!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai samuel larsen

HeiJeg vet desverre ikke om min tipp-oldemor hadde noen sosken. jeg har ikke funnet hun i 1865 tellingen!!! Jeg vet heller ikke hvor de skulle ha oppholdt seg. Saa jeg er veldig spent paa aa faa frem en dag hvor disse oppholdt seg rundt denne tiden, da kanskje jeg finner hennes sosken ogsaa????Onsker tips og info.kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Min tipp- oldemor vet jeg ikke stort annet om enn at hun ble konfirmert i Glemminge utenfor Halden i 1874. Hun bodde da hos en gårdbruger. Foreldrene står oppgitt med samme navn som i dåpen.Jeg tror at foreldrene kan ha emigrert til amerika? uten å være helt sikker. Det var jo ganske vanlig for den tidens borgere i Kristiania å reise fra alt og starte på nytt!!! Jeg skal sjekke nå i emigrantsprotokollene for Kristiania, så får vi se.MVH KaiHa ett fortsatt godt nytt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Nå er det lenge siden dette har vært fremme! Det er denne kvinnen jeg har funnet minst ut om, så jeg hadde vært svært glad om noen kunne hjelpe meg og finne igjen hennes forleldre en eller annen plass. Foreldrene var stenhugger Andreas Pettersen og Marie Hansen. Caroline Amalie ble døpt 1859 i Grønlands menighet. Ble så konfirmert i 1874 i Glemminge v/Halden.På forhånd takk for all hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen

Kai, jeg tror jeg har funnet tipp-oldemora di i Østre Aker 1865-telling LenkeHun står oppført som Lina Andreasd. Tror ikke det var så uvanlig å bruke den forkortelsen for Caroline'r.Jeg har i hvertfall en tipp-oldemor med det flotte navnet Karoline Albertine Josefine, men hun ble bare kalt for Lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bra jobba, Trude!! Jeg er helt enig med deg, ser helt tilforlatelig ut!Da døde mamman mellom 1859 og 1865, smal sak. Enten i ØA eller i Grønland tenker jeg...En morosam liten detalj... Rosendal Løkke ligger på Vålerenga/Kampen, Hedmarksgata, Odalsgata, og Totengata singer rundt denne løkka. Men, det var ikke gatenavn der så tidlig. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Tusen, tusen takk for enda en kilde jeg finner min tipp-tipp oldemor i! Er det mulig å finne moren i noen av de kirkebøkene? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om det er foreldrene hennes jeg finner gift på FamilySearch, Vital records.Andreas Pedersen 26år giftet seg i Rakkestad 10.04.1845 med Marie Hansdtr. 21år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg var inne å fant akkurat det samme! Kan det være tilfeldig? Laila skulle prøve å se etter i kirkeboka for Grønlands menighet i helgen tror jeg, hvis de ikke står der vil jeg nok satse på denne... Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da er vel dette en søster:Anne Johanne Birth: 16 Nov 1845 Place: Christening: 07 Dec 1845 Place: Rakkestad, Ostfold, NorwayParents: Father: Andreas PEDERSEN Mother: Maria HANSDRFra IGI, batch C426193, Rakkestad 1842-1861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Samme kilde:Hans MarentiusEvent(s): Birth: 10 Aug 1863 Place: Christening: 14 Feb 1864 Place: Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: Andreas PETTERSEN Mother: Marie HANSDRNærliggende å tro at Marie døde da Hans ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Takk for informasjonen Heidi...Nå når flere 'hevder' dette er riktig må jeg vel tro det jeg også da. I følge folketellingen 1865 er Andreas Petersen født 1814ca. og i denne vielsen i Rakkestad er han født ca.1819. Det er 5 års aldersforskjell, men det er fortsatt fult mulig! Bare noen får sjekket kirkeboka for Grønland for meg og ser etter vielsen der kan jeg enten bekrefte eller avbekrefte dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Litt pussig om det ikke er flere barn, dersom paret får sin førstefødte i 1845, neste 1859 og så siste i 1863? Synes du ikke? Vi kan vel ikke UTELUKKE at det ikke dreier seg om to forskjellige par?Marie som er 21 år og gift 1845 i Rakkestad, er jo muligens denne:MARIA HANSDR Event(s): Birth: Christening: 05 JAN 1834 Rakkestad, Ostfold, NorwayParents: Father: HANS HANSEN Family Mother: ELISABETH ANDERSDRForeldrene gift: 22 JAN 1831, RakkestadFinner du DIN Marie død på Grønland 1863-1865, vil det nok der stå om hun faktisk var fra Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ojsann, beklager! Snakk om hoderegning! Hvis vi heller prøver 1824 har vi to kandidater i Rakkestad:Maria HANSDR Event(s): Birth: 13 Jul 1824 Place: Christening: 18 Jul 1824 Place: Rakkestad, Ostfold, NorwayParents: Father: Hans PEDERSEN Mother: Marte KIOSTOLSDREller:Maria HANSDR Event(s): Birth: 10 Dec 1823 Place: Christening: 21 Dec 1823 Place: Rakkestad, Ostfold, NorwayParents: Father: Hans CHRISTENSEN Mother: Marte MATISDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Igjen takk... Jeg ble veldig usikker når du kom med informasjonen om sistemann som ble født i 1863. Det betyr jo at de har flyttet fra Rakkestad allerede før 1863 og Caroline Amalie kan være deres datter.Denne vielsen mellom Andreas Petersen og Marie Hansen i 1845 er mulig å finne igjen i en kirkebok vil jeg tro! Der vil det vel også stå hvor de to ble født eller døpt?Andreas ble født i Ås, Akershus ca. 1814 det burde vel stå noe slikt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.