Gå til innhold
Arkivverket

[#11597] Kristian Olavsson Rui og hans Aaste fra Kviteseid reiste til USA og ble borte..


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Dette med emigrasjon til Usa synes jeg er frustrerende/vansklig å lete etter. Jeg er på utkikk etter utvandrerer fra Kviteseid i Telemark. Kristian Olavsson Rui og Aaste Mikkelsdotter Røymål. Han er min tippoldefar og reiste over rundt 1840 -1850. Mange har spurt seg hvor han ble av. Aaste var hans annen kone og vi vet ikke om de fikk barn ???- Hans barn fra første ekteskap har blitt en stor familie og det er blitt spurt om hvor han ble av.....Hadde satt pris hvis noen så litt på dette eller ga meg noen gode rådmvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg vil tro at andre i familien hadde reist før Kristian og Aaste, siden de var så gamle. Vet du om noen av barna reiste? Evt. fra nabo-gårder el.?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Det kan godt hende Trond veit det, men eg legg det inn likevel: Broren Hans Olavsson Rui og Anne Halvorsdotter har reist til USA allerede i 1843. Saman med borna: Olav f 1828, Halvor f 1834 og Hans f 1839. mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei alle. Takk for hjelpen.Det var den høye alderen som var problemet tydligvis. Jeg hadde ikke trodd han var så gammel når han dro. Søkte for tidlig i århundret.Min oldemor Karen var fra hans første ekteskap som han ble enkemann fra i 1839. Han hadde tre barn fra dette ekteskapet. Har ikke noen opplysninger om at noen av disse barna reiste til USA.Se så da gjelder det å finne ut hvor de ble av der borte. Kan noen bidra så..... I alle fall tusen takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Av og til er man for rask. Jeg får greie på at min oldemors søster, nemlig Edel Kristiansdotter Rui gift med Andres Gunnulvsen Jordgrav også reiste til USA. Antagelig reiste de samtidig med Aaste og Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ja, det stemmer.Eg måtte over på oppføringa til Andreas for å finne det. Andreas og Edel reiste òg i 1868, med 6 born. Både Andreas og Edel står under Røymål-slekta, kan tyde på at dei er skyldte kvarandre, men kor mykje har eg ikkje sjekka. mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kanskje det er verdt å sende etter dette: Rui, Chrster Olsen County: Clay Reel: 1 Code: 1 Volume: 1 Page: 209 Operator: CONRA Date: 01 April 1996 Time: 11:16 Document Type: Declaration of Intention Years: 1872 -1888 Numbers: 1-621Several years ago, the Iron Range Research Center purchased the entire set of microfilmed Minnesota County Naturalization Records (87 counties) from the Minnesota Historical Society. Because the record set was one of the most widely used records in the Iron Range Research Center, it quickly became apparent that the indexes to the records were incomplete and often inaccurate. Conrad Peterzen, a Research Center volunteer, resolved to make a new comprehensive index to the entire set. His index recorded the name of each person requesting citizenship and included the following information: Spouses name, county of residence, microfilm reel reference, print volume, and page number. The index also includes records of people who were denied citizenship and those who never completed the process. The present version of the index contains 57 out of the 87 counties and roughly 500,000 records.The fact that spouses are listed in the index can be especially important because before 1922, women became citizens through their husbands and did not have their own papers. This index provides the necessary information for researchers to access the original papers in the microfilm collection. The microfilmed papers contain most of the relevant genealogical information, i.e., dates and places of birth and marriage.Note: While most of the locations refer to counties, the following names are cities in St. Louis County: Virginia, Hibbing, Ely, and Duluth.For copies of the actual Naturalization Records and for the Iron Range Research Center Library and Archives Handbook, including order forms, fee schedules, payment options, etc., please submit name and U.S. Mail address to the Iron Range Research Center.Iron Range Research Center PO Box 392, Hwy 169 West W. Chisholm, MN 55719-0392 Phone: 218-254-7959 Fax: 218-254-7971 Email: yourroots@ironworld.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.