Gå til innhold
Arkivverket

[#11598] Signe Arnesen i Sverige


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg har nå overtatt min mors slektsforskning. Hun arbeidet med sin familie mens jeg med min fars. Nå har det da blitt slik at jeg har tatt begge sider.En av de som er på den nye siden er Signe Hildegard Arnesen (senere gift Halvorsen). Født:1887 i Nøssemark, Sverige Døpt:??? Konfirmert:??? Død:1967 i Oslo Begravet:1968 i OsloHun var gift og hadde 3 barn.Hennes foreldre var: Amund Arnesen f.(1869 i Kongsvinger?) d.1888 i SverigeogKlara Mathilde Johannesdatter f.1864 i Nøssemark, Sverige døpt:??? konfirmert:??? død:1928 i Halden begravet:1928 i Halden Det jeg er på jakt ettter er alt som kan være mulig å finne rundt henne og foreldrene. Giftet moren seg igjen. fikk moren flere barn. Alt er av interesseHilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

hei!jeg står fast med denne tipp-oldemoren min, så da ønsker jeg litt hjelp fra dere!!!Kan noen hjelpe meg??? Hva slags kirkebøker og event. andre kilder kan jeg finne henne i???Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje noen av dine spørsmål passer bedre inn på Anbytarforum. Til en annen gang bør du nok fylle opp litt mer i overskriften så sant du har flere opplysninger da. 'Signe Hildegaard g. Arnesen, f. 1887 i Nøssemark' fatter nok mere interesse enn 'Signe Arnesen i Sverige'.Du vil sikkert kunne finne Signe i 1890 år's folketelling og da hennes foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Hei Kai. Ser du har etterlysning i Nössemark. Gå til Anbytarforum, mener du har vært der før. Søk på Landskap:Dalsland:Nøssemark, og legg inn din etterlysning. Det er stor sjanse for at du får svar der. mvh arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Tusen takk for raske svar. Jeg tror IKKE jeg har sett etter min tipp-oldemor i Sverige i folketellingen 1890. Det kan jo være lurt å prøve.Dette er min teori, men jeg tror Signe og moren + ny far flyttet til Norge (Fr.hald) når Signe's far døde. Jeg skal ihvertfall sjekke, så får jeg skrive tilbake hva jeg fant ut av!!!Nössemark ligger i Dalsland, ikke sant???Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Ja - Nössemark ligger i Dalsland, grensebygd mot Aremark i Østfold og del av kommunen Dals-Ed.Det finnes en slags bygdebok for NÖssemark med ganske mye slektsopplysninger men disse erlite systematiske og det er vanskelig å finne personer hvis man bare har navnet. Titlen på boka er: Nössemark - Dalslandsk gränsbygd i ord och bild. Utgiver: Nössemark Hembygds och samhallsforening. Trykket/utgitt: 1985.Jeg har forsøkt å lete i den nevnte boka etter navnene du har oppgitt, men uten å finne spor. Det ville ha vært mye lettere hvis du hadde hatt navnet på en gård/plass hvor noen av dem har bodd.Er selv vokst opp i Aremark og har deler av slekta mi fra Nössemark. Det var tett kontakt over grensa her og mange nössemarkinger bosatte seg i Norge, kanskje særlig i Halden.Mh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Har kontrollerat Anbytarforum, Landskap, Dalsland, församling Nössemark. Självklart kan Du lägga in frågan där(!), men aktiviteten verkar låg. En hel del frågor, men få svar. Efterssom Du vet att Signe Hildegard var född 1887 i Nössemark skulle jag rekommendera Dig att genom Ditt bibliotek låna mikorkort på kyrkoböckerna och själv studera källorna. Det är också absolut det roligaste (mest moro) även om det kan vara trevligt att få hjälp. När jag kontrollerar mikrokorten för Nössemark i SVAR [url="http://www.nad.ra.se/>http://www.nad.ra.se/ ser jag att födelseboken för 1887 tydligen inte är filmad/inlevererad ännu. Den bör finnas på Landsarkivet i Göteborg dit Du kan skriva och fråga, se:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen, Sökte i 1890 års folkräkning på Signe Hildegard. Det finns 34 stycken (med födelseår 1874-1890, men ingen registrerad för Dalsland. (Observera att man ej kan söka på barn med efternamn). Dock finns en Signe Hildegard Amundsdotter registrerad i Älvsborgs län. Vidare finns en i Värmland samt ytterligare en i Älvsborg, båda födda 1887, registerade utan fadersnamn. Frågar nu: Vilken är Din källa för att Signe Hildegard var född i Nössemark? Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För vad det nu kan vara värt; Signe Hildegards mor Klara Matilda Johannesdotter finns ej registrerad i Värmland 1890. Detta län är tillgängligt gratis. Man bör alltså kunna utesluta Värmländskan ovan. /Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei gode hjelpere!!!Takk for opplysninger og tips. Jeg skal på biblioteket imorgen en tur tenker jeg og da skal jeg se om jeg får bestilt kirkebøkene for Nõssemark da.Klara Mathilde var født Johannesdotter og senere gift Thorén. Hun var født 1864 i Nössemark, Sverige. Hennes foreldre igjen var:Johannes Borgersen eller Johannes Børjesson, Torp. f.1820 i NorgeogStina Halvorsdatter f.1821 på Nykas Rörvik Nord i Nössemark, Sverige.Klara Mathilde hadde også en søster som het Maria Catrine f.1857Dette var kanskje noen flere opplysninger??? Håper på mere hjelp.Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Alt av opplysninger og tips rundt noen av disse personene eller familie/slekt er velkomne.Håper på mere hjelp!!!Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Er det noen som har samme slektning som meg så hadde det vært topp med et svar. Jeg er interisert i alt av opplysninger dere måtte ha rundt Signe og/eller hennes forfedre/slektninger.Ha et fortsatt godt nytt år.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Prøver meg på nytt med dette innlegget... Håper at noen kan hjelpe meg å finne ut mere om Signe Arnesen's foreldre og forfedre!På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.