Gå til innhold
Arkivverket

[#11600] Knut Anderson f. ca. 1660 Befring Jølster , Sogn og Fjord. ,familie -foreldre ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Knud Andersson Befring fikk en datter Cecilie i 1708 med Berthe Tollefsdatter.Jeg skulle gjerne visst litt mer om henne.Knut var sønn av Anders Crispinusson , Befring og sønne-sønn av Crispinus Andersson fra Nedrebø.Men hvem var moren til Knut Andersson Befring ?Kan noen hjelpe meg med svarene ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karoline Røen

Jeg har en Se selje Olsdtr Kjøsnes som mor til Ivar Andersson Befring ,Knuds bror,men jeg vet ikke hvor jeg har det fra,omdet er fra Joleiks bok ellerMvh Karoline Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Rune -Det kan stemme at denne Seselje var mor til Knud.Under grd. Kjøsnes skriver Joleik følgende:'1684 Torleiv (lagrettemann) var gjipt med ei ekkja, og kravde fraasegn av stjupborna, at dei hadde fenge rett uppgjerd etter faren. Det sanna Anders Krispinesson Bevring, gjipt med den eine, Seselje. Ho hadde fenge full lutsetel, og brullaupsgjerd, og heimanfylgje.'Navnet på denne enken og hvem hun var enke etter (Seseljes far, - en Ola ell. Olav?) finner jeg ikke her, men annensteds under samme gård finner jeg:'1. juni 1693, død Tolleive, vart gravsett anndag pinstid, og var 16 båtar i likferda, - (Jæns lensmann skriv: 'Min synderlig gode wen, gud glede Hans Siel i Himmeleriges Rige').Og videre:'Død 1698, Brite, kona hans Tolleiv.'Jeg antar at det var lagrettemannen Torleiv som døde 1693, og derav følger det å tro at enken han hadde giftet seg med var denne Brite som døde 1698. Noe farsnavn på henne har jeg ikke funnet, så langt.At Knud Anderssons datter med Berthe ble døpt Cecilie rimer jo også bra. (Ett. sin farmor.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til dere begge. Da gjenstår det å finne ut hvem denne Berthe Tollefsdatter var , og hvor hun kom fra. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei Rune... Et hint fra mormonerne er at Berthe er født 1665 på Befring. Selv trenger jeg hjelp til å finne konen til Anders Crispinusson Befring. Er det Johanne Nilsdotter Furebø som er moren til Anders ? I så tilfelle vil han være mellomleddet som gjør at jeg er i slekt med meg selv enda en gang.Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Joleik nevner en åstedsak på Bevring, avholdt den 20. sept. 1698, anlagt av Jacop Ellingson mot naboen Anders Krispiniussen og hans sønn Knut. Saken fyller 8 sider i tingboken og inneholder også noen eldre dommer av 15. juli 1643, 10. juli 1652 og 21 juni 1653.Jeg har ikke noe kjennskap til denne saken, men ofte kan disse gamle åstedsakene være rene 'gullgruver' for slektsforskere, noe dere sikkert kjenner til, - i særlig grad der folket tilknyttet gårdene (skyldfolk og andre) er med i marken for å avlegge sin forklaring og vitne om de gamle grensemerker m. v. I flere slike saker har jeg også sett at de har måttet forklare sin herkomst, hvor og hvor lenge de har tjent der og annensteds, sin alder, osv. osv.Så kansje var det en ide avlegge statsarkivet et besøk og ta en titt på denne saken? (Om dere ikke allerede har gjort det, da.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge for svarene.Jeg er noe indisponert idag pga. en kraftig influensa , men skal følge dette opp senere. Mvh, Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.