Gå til innhold
Arkivverket

[#11601] Kommerseråd og schoutbinacht.


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Kan noen forklare meg hva disse yrkesbetegnelsene betyr? Hva gjorde en kommerseråd og en schoutbinacht? Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Kommerseråd var en type æresbetegnelse på forretningsfolk.Scoutbynacht, -den som speider om natten-. Det var betegnelsen på en lavere admiralsgrad (kontreadmiral).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Schoutbynacht var det som i dag heter kontreadmiral i sjøforsvaret (3. høyeste offisergrad). Opprinnelig nederlandsk (jeg tror det stadig heter det i Nederland, tittelen betyr vel noe slikt som vakthavende om natten, dvs. når admiralen sov).Jeg er ikke helt sikker på om det var kommerseråder som hadde en virkelig embedsfunksjon, men ofte (oftest??) var det en slags ærestittel som ble gitt velstående forretningsmenn som ga dem en fast rangklasse i henhold til rangforordningen. I følge rangforordningen av 1693 var kommerseråder i 6. klasse, [schoutbynachter i 4. klasse, lensgrever i 2. klasse og kapteiner i hæren i 7. og laveste klasse, for å ha noe å sammenligne med]. Svært mye angående overklassen i Danmark-Norge i enevoldstiden var styrt av hvilken rangklasse man var i, til og med størrelsen på parykken man hadde lov til å bære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.