Gå til innhold
Arkivverket

[#11603] Otte Nilsson Tveiten,Haus/Hamre? Hordaland.


Gjest Karoline Røen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karoline Røen

Otte Nilsson Tveiten og Kari Olsdtr Kvammen gifter seg i Haus 1734. Kari dør i 1749,51 år gammel på Espeland.Otte finner jeg død i Bergen i 1793,94 år gammel,da nevnt Otthe Nielsen Borge(det er nok ham,da datteren anna bor på Borge i Arna)Men hvor kom Otte og Kari fra? Dette er en 'løs tråd' som har lagt lenge,men mener å huske det ble tippet på Hamre i Lars Ådna sine bøker,og det er vel sannsynlig da det vel er gårder som heter Tveiten og Kvammen her(på Osterøy)Imidlertid finner jeg i 1701-manntallet en Otte Nielsen Assem(Åsheim,Haus-Osterøy)60 år med en sønn Niels Ottesen 24 år(tjener i Bergen. Dette kan kanskje være farfar og far til min Otte. Er jeg helt på villspor,eller?Kan noen hjelpe meg med Otte og Kari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Denne saken var komplisert, men etter å ha sett på den mener jeg å ha forklaringen.Nils Eriksen Søre Rødland og kona Johanna Aadnesdatter fikk sønnen Otto i 1711. Otto ble døpt 3 sept. 1711 i Haus prestegjeld. Fadderne var: 'Niels Rølland, Halvard ibid, Michel ibid, Maritte Mit Rølland, Maritte Espeland, Giertru Erichsd: Rølland'. Barnemoren Johanna Aadnesdtr. ble introdusert Dom. 21 p. Trinit. samme år. Det samme paret fikk også datteren Anna, som var født og død i 1715.Siden flytter Nils og Johanna til Arnatveit (Ådnatveit). Der er de nevnt som husmannsfolk i 1756: 'Huusmanden Niels Arnetveit med Kone begge over 80 aar gammel.' De gikk og på legd blant gårdbrukerne i Indre Arna og på Arnatveit. Uansett er det naturlig at når sønnen Otte(o) gifter seg at han kaller seg for Tveiten (Arnatveit). I gammel tid var de ikke alltid så nøye på å nyansere hvilken Tveit-gård det var snakk om. Nils Eriksen var født ca. 1672 og døde i 1757. Kona Johanna var født ca. 1666 og døde også i 1757 på Arnatveit.Otte Nilsen Tveiten (1711-1793) giftet seg i 1734 med Kari Olsdatter Kvammen (ca. 1698-1749)Barn: Anna 1735, Ragnhild 1738 og Johanna 1740Otte flyttet i 1756 til Borge i Arna og bygslet jord der. Det er således naturlig at det er dette navnet han har brukt når han døde i Bergen. Lars Ådna antyder i sin bok at Kari Kvammen kommer ifra Hamre. Under gården Kvammen i Hamre finner jeg henne ikke. Derimot het en av mine egne forfedre Ole Kvamme. Han bodde på Kvamme i Arna. Etter å ha studert denne familien finner jeg at han hadde datteren Kari, født 1695.Ole Olsen Kvamme ca. 1661-1731 gift 13 jan. 1689 i Åsane med Rannveig (Ragnhild) Tollevsdatter Birkeland, Åsane ca. 1666-1753.De fikk flere barn, deriblant Kari i 1695. Det eneste jeg vet om henne er at hun lever i skiftet etter faren i 1731, og på det tidspunktet var hun ugift. En annen ting som taler for at det er henne er at hun kaller opp et av barna (Ragnhild) etter mormoren på Kvamme. Ellers var jo også farmor Johanna også opp igjenkalt.Håper dette var oppklarende, og hvis du ønsker mer vita om disse får du si ifraMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karoline Røen

Tusen takk til deg,Kenneth for å ha løst denne 'nøtten'.Det er kanskje mulig å finne noe om enkelte av disse i Hausbøkene, men dersom du har noe mer, (Johanna Aadnesdtr,hvor var hun fra? foreldre?,etc.)vil jeg være glad for all info. du kan gi.Mvh. Karoline Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Lars Ådna antyder i sin gards- og ættesoge at Nils Eriksen Søre Rødland og kona Johanna Aadnesdtr. er gift i 1711. Jeg har sett etter på vigde i Haus, Bergen, Hamre, Fana og Voss uten å finne et slikt par der. Jeg har og sett en kopi av kirkeboken for Haus i 1711 uten å finne dem der heller. Det kan virke som at dette paret har kommet utenbygs fra. Ser man på manntallet 1701 for Hordaland (Søndre Bergenhus) er det en ca. 10 kandidater med navnet Niels/Nils Eriksen å velge imellom. En kan jo alltid håpe på at noen der ute vet hvem dette paret var.Foreldrene til Rannveig Birkeland var: Tollev Jostenssen Birkeland. Han var enkemann i 1645. Uansett giftet han seg opp igjen med Kari Jørgensdatter Birkeland (ca. 1619-1689). Tollev lever i 1680 men er død før 1684, for i januar 1685 gifter enken Kari seg opp igjen med Ole Danielsen Selvik. I 1679 brente det på Birkeland og alle hus gikk tapt. Tollev og de andre brukerne slapp unna skatt på grunn av den tragiske hendelsen.Ole Kvammes far var Ole Olsen Kvamme (ca. 1614-1705) Hvem moren var vet jeg ikke.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.