Gå til innhold
Arkivverket

[#11609] frivillig til orlogsflåden


Gjest lise sandersen
 Del

Recommended Posts

Gjest lise sandersen

Hvor gammel skulle en person være i tiden 1790 til omkring 1815, før han frivilligt kunne melde sig til tjeneste i orlogsflåden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg har ikke funnet noe om orlogsflåten, men har et eksempel fra armeen:Min tipptippoldefar var født i 1796 (døpt 7. oktober), og var (i følge Ovenstads militærbiografier) 'norsk landkadett' fra 1. april 1808 - altså knapt 12 år gammel. Fra 1. juli 1813 (knapt 17 år) hadde han rang av sekondløytnant utenfor tjeneste, og i 1815 (ca. 19 år) ble han sekondløytnant ved et gevær/muskettkompani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Yngste Eidsvollmannen var menig frå Marinen og han var vel 17 år så vidt eg hugsar. Ellest var vanleg at søner av offiserar vart innmelde som kadettar alt frå 10-11 års alderen, Ludvig Holberg er eit slikt døme. Eg har også eit dokumentert eksempel frå Danmark, ein som var fødd i 1790 vart sjøkadett i 1801. Frivillig til orlogsfloten var noko anna, blei ein ikkje innrullert i Sjølegdene frå sitt 16.år skal tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise sandersen

Tak for de mange gode indlæg. Egentlig er det jo skrækkeligt at tænke sig, at det kunne være så unge mennesker, der kom enten i hæren eller marinen, men måske leder jeg netop efter sådant et ungt menneske. Tak skal I have. Med hilsen L.Sandersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.