Gå til innhold
Arkivverket

[#11612] Navnet Hanch's opprinnelse


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Jeg har funnet dette navnet i forbindelse med noen personer på Herre, Bamble, Telemark. De har vel vært knyttet til industrien der på 1700-tallet.En Christian Wilhelm Simensen Hanch får bl.a Christen Christiansen Hanch i 1756. En av fadderne til Christians barn er Simen Hanch's qde Ulrika. Muligens disse er foreldrene til Christian. Dette har jeg ikke fått sjekket ut enda.Er det noen som kjenner til opprinnelsen av dette navnet Hanch? Er det et importert navn eller beskriver det ett eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Christian Wilhelm Simensen Hanch - jeg tror dette navnet er tysk. På mitt leksikon for tyske etternavn leser jeg at 'Hansch' (som er vel bare en annen skrivemåte) avledes fra 'Johannes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner han på FS (tror det kan være samme person)IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- CHRISTIAN WILHELM HANCH Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: INGEBORG HANSDR Family Marriage: 10 AUG 1753 Bamble, Telemark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Det stemmer at Christian gifter seg med Ingeborg Hansdr i Bamble 1753. Jeg har ikke rukket å lete etter Christians fødsel i Bamble Kirkebok enda. Men når jeg går på familie search ser jeg at Hanch e.l er 'utbredt' i Tyskland og England. Så jeg håpet kanskje noen hadde gravd i Jernverk historie og funnet noen 'hanker' å henge dette på. Når eller hvis jeg finner mer oppdaterer jeg forløpende. Det jeg ellers vet at Christian dør en stund før 1773, for da er det skifte etter kona men hun er gift på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I Danmark var det en Christen Larsen Hanch f. 1723 på Flade, Hjørring i følge FS, kanskje han kom fra Danmark? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Det er også kommet noen opplysninger på Grenland Ættehistories forum :Lenke.Christian Hanch stakk ifra sine kone og hun fikk godkjent skilsmisse i 1771. Han hadde reist til utlandet. Ihht kirkeboka så hadde Christian en bror som het Bastian Simonsen Hanch. Når det gjelder Simen Hanch og hans kone, så er jeg fortsatt uten spor. Har ikke funnet noe dødsfall i Bamble kirkebok. Men Bastian ble født 25.7.1745 av Simon Hanche og Ulricha Johannisdatter ihht IGI. Skal sjekke det ut mot kirkeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

For å holde denne litt varm i tilfelle andre leser denne. Aktiviteten er så stor at meldingen din forsvinner 'ut' iløpet av en dag.Simon Hanch døde 16.6-1748 på Herre.Finnes det registre over innvandrere på 1700-tallet?Hvor kan man lete etter Simons opprinnelse? Jeg holder en knapp på Tyskland siden det er flere Hanch'er der og kona heter Ulricha. Det virker mere tyskt enn engelsk. Kanskje via Danmark. Så spørmålet er om sjansen for å finne noe er så liten at det er like greit å glemme det.Jeg har søkt at og fram på Familiesearch.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.