Gå til innhold
Arkivverket

[#11613] Live Hansdt. fra Røyken, Buskerud


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Er det noen her som kan være behjelplig med å finne opphavet til Live Hansdt. fra Røyken?? Hun skal være født i 1716 og ble gift med Niels Knudson (Skryset?)den 30.8.1739 i Røyken. Nils var døpt 7.3 1710 i Røyken. De fikk sønnen Anders Nilson døpt 29.11.1739. Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Forutsatt at databasene for aktuelle perioden (her i Digitalarkivet) er fullstendige i forhold til originalene, finnes ingen fødsel/dåp for noen Live Hansdatter, hverken i Røyken eller Hurum (jeg inkluderer Hurum fordi folk som bodde helt sør i av Røyken ofte brukte Hurum kirke fram til rundt 1715-1720).Vielsen for Live Hansdatter og Niels Knudsen finner du lett i Familysearch/IGI, men der finner du også en vielse i Lier (28.9.1734) mellom en Live Hansdatter og en Povel Rasmussen.Jeg har ikke spontan tilgang til vielsene for Røyken, men det kan være verdt å se etter om den Live Hansdatter som gifter seg i Røyken i 1739 er 'pige' eller 'enke'.Hvis hun er enke, ville jeg lete i fødte/døpte i Lier snarere enn å gå skoa av meg i Røyken.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! - og takk for tilbakespillet! Jeg har brukt utrolig mye tid for å finne opphavet til denne Live Hansdt, men uten å ha lykkes, hittil... Jeg har funnet ut at mannen til Live, Nils Knudson ble gift første gang i 20.9.1733 med Mari Thomasdt.født 1713. Så langt jeg har kunne finne ut fikk Knud og Live bare dette ene barnet, Anders født tre mnd. etter vielsen. Dette kan jo indikere at Live muligens hadde vært gift tidligere, og var litt 'oppe i årene'?? Jeg har bare tilgang til 'Gifte i Røyken 1704-1730' som ligger her i Digitalarkivet, og har derfor ikke hatt mulighet til å sjekke om Live var 'pige' eller 'enke'. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Jeg prøver videre... Jeg har funnet ei Live Hansdt. i Familysearch/IGI i Røyken, Buskerud, født ca.1714. Hennes foreldre står imidlertid kun innført som Hans og Mrs.Hans. Det er disse to jeg så gjerne skulle vite noe mere om....Live står oppført som gift 30.8.1739 og et annet sted 1.11.1739 begge steder med Nils Knudson (Skryset) fra Røyken... Er det noen som sitter på 'hjelpemidler' som kan hjelpe meg med å løse denne 'gåten'?? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

12.12.1738 gravfestet Mari Thomasdtr, Niels Schrysets hustru, 33 år.30.8.1739 trolovet enkemannen Niels Jonson Schryseth med pigen Live Hansdtr. Caut: Jon Houg og Tollef Schryseth. Cop 1.11.1739. (Jonson er sikkert feilskrift.)29.11.1739 døpt Niels Schrysets søn Anders. Moderen (navn ikke angitt) introdusert 6.1.1740 (Fest Ephip).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Dagfinn, og takk for svar. Her fikk jeg bekreftet og avklart en del opplysninger, samtidig som nye 'brikker' kom på plass. Men... Live Hansdt., hvem var hun, og hvor kom hun fra?? Har du (eller andre), forslag til hvor jeg bør søke videre etter opplysninger om hennes opphav?? Jeg har ikke funnet henne hverken som døpt eller gravlagt i Røyken. Heller ikke som døpt i Hurum i den aktuelle tidsperioden. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Er det noen som sitter med avskrift av kirkebøker fra Asker, eventuelt Lier for den aktuelle perioden??? Jeg ville bli veldig glad om noen kunne sjekke dette for meg!! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei igjen! Jeg leter fortsatt 'i blinde' etter Live Hansdt. Det som er sikkert er at hun som 'pige' ble gift med enkemann Nils Knudson Skryset i Røyken, i Buskerud den 1.11.1739 slik Dagfinn Langsøe sier i sitt innlegg. Ikke finner jeg ut hvor hun kom fra, og heller ikke hvor/når hun døde. HÅPER på hjelp i den videre etterforskningen.... Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Folkvord

'Mysteriet om Live Hansdt.' Etter å ha søkt på 'alle tenkelige steder' er jeg i ferd med å gi opp.... Er det noen av dere som har et tips om HVOR jeg bør søke etter hennes opphav?? ALLE tilbakespill mottas med takk!! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Skryset ligger ikke så langt fra grensen til Asker, så hun kan komme derfra. Men her begynner kirkeboken i 1726, så det hjelper ikke med mikrofilm. Sannsynligvis må du godta at du ikke kommer lenger. Eller hun kan dukke opp når flere kirkebøker er datamessig søkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Jeg takker for de svarene jeg har mottatt til dette innlegget. Som Dagfinn Langsøe sier i sitt siste innlegg, jeg må vel bare innse at jeg ikke kommer videre vedr. Live Hansdt. og hennes opphav i denne omgang. Samtidig vil jeg ønske dere alle et riktig godt og fremgangsrikt NYTT ÅR! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.