Gå til innhold
Arkivverket

[#11618] Anton Antonsen - Askevold Sunnfjord


Gjest Tom Harald Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Harald Dahl

Jeg er på jakt etter Anton Antonsens fødested og forfedre. Eneste jeg har klart å finne ut er at han er født ca 1854 i Askevold Sunnfjord og at han flyttet til Tysfjord og giftet seg med Martine Anne Hansine Kristensdatter f. 17 desember 1856. I folketellingen 1900 finner jeg de to med flere barn. Men klarer ikke å finne noe om hans forfedre, fødested og fødselsdato? Noen som kan hjelpe?Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Er du sikker på at han var født i Askvoll, Sunnfjord? Jeg har vært på Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane sine sider, men finner ingen Anton Antonsen født i Askvoll. Anton er ikke noe vanlig navn i dette distriktet heller. Hvor har du fødselsstedet hans fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Jeg har fått vite det av 'muntlige' overføringer i slekten som er fra Tysfjord. I tillegg står det i folketellingen av 1900 for Tysfjord Nordland at Anton Antonsen er født 1855 i Askevold NB.Linker til den siden finner dere her: LenkeJeg vet ikke om jeg gjorde det riktig nå, men håper det vil fungere. Håper på fortsatt hjelp!Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjen! Dette skal ikke være så enkelt. Jeg har nå lett i folketellingen for 1865, og der finner jeg ingen Anton Antonsen i Askvold. Jeg finner kun to med navn Anton Antonsen i Sogn og Fjordane, begge med bosted Gloppen. De er henholdsvis 16 og 2 år gamle, så dette er neppe den du leter etter. Kanskje han har flyttet? Eller kanskje har kommer fra et annet sted enn Askvoll i Sunnfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Det finnes en tredje Anton Antonsen i Gloppen som i alle fall er en kandidat her. Se LenkeHan er født på et tidspunkt da Gloppen ikke er med i Fylkesarkivets databaser, men du finner han i mormonernes database født 22.11 og døpt 10.12.1854.Den Anton som havnet i Tysvær er sannsynligvis ankommet allerede før folketellingen i 1875. Da har han fødested 'Sgnfjord'. Det taler vel imot Gloppen, men eg tror Maritas poeng om at Anton knapt finns i Sogn og ytre deler av Sunnfjord er viktigere. Kanskje er det noen Nordfjoringer som har hatt er midlertidig opphold lenger sør i fylket.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei Terje og Marita!Tusen takk for bistand, jeg må nesten tro at Anton er fra Gloppen, da alle opplysningene er riktige med tanke på alder. Det er mulig presten i Tysfjord har skrevet feil sted, eller Anton selv har sagt feil sted. Veldig artig hvis det er riktig at Gloppen er riktig, da har jeg noe mer å jobbe videre med!Er det noen som kjenner til bygdebøker fra Gloppen o.l. som jeg kan fjernlåne?mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hvor er Askvoll/Askevold? Jeg begynner å lure på om det ikke er to steder som ligner på hverandre? Ene ved Bergen og ene i Nordvestlandet? Eller er jeg på ville veier? Noen som kjenner Vestlandet/Nordvestlandet bedre enn meg?Takknemlig for svar!mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Bygdebok for Gloppen av Per Sandal er av dei nyare bygdebøkene, og visst nok ei av dei beste.Der finst fleire bind. Det enklaste er sjølvsagt om du finn garden der Anton antonson vart fødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg veit ikkje kva tid soknegrensene/kommunegrensene vart endra, men Anton kunne vel kanskje vere frå Hersvikbygda i noverande Solund kommune eller Øen-sokna i noverande Hyllestad kommune? 'Sognefjord' tyder vel også på noko slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hyllestad ble egen kommune i 1861, og fikk da med seg Hyllestad og Øen sogn fra Askvoll.Solund ble egen kommune i 1887, og fikk da bygdene i Nordsula fra Askvoll.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Kom over denne etterlysninga - [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=37317>Lenke - på DIS sitt Slektsforum, men har ikkje påloggingsinfoen min her og nå, så då svarer eg her foreløpig.Eg trur kanskje det må vere Anfind istadenfor Anton.Om så er tilfelle finn du familien under Næs i Askvold ved FT1865. Anfind Hansson Nes (f. 1830; 28.1.1830) vart gift 1.11.1853 med Kristense Olsdtr. (f. ca. 1821, kanskje ho var frå Skor - Christiane Olsd. Skor – og f. 4.1.1823) – og tre born bur saman med dei.Anfind Anfindsson, f. 30.3.1854 hadde ein tvillingbror, og han hadde i alle fall 5 søsken, fødde under Nes og Dørhella, ref.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Selv om Anton er et sjeldent navn i Sogn finnes det i Gloppen i flere generasjoner bakover i tid. Se vedlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1447.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Askvoll BB, Folket IIA, Nes:Anfinn Hansson Nes, d. 1890, 60 år. Br. Dørhelle 1856-62.g. I 1853 m. Kristense Olsdotter Askvoldøren, f. 1819, d. 1881,g. II 1884 m. enke Anne Petrine Absalonsdotter, f. 1836 Smelvær, d. 1909.Barn:Anfinn, f. 1854Hans Olai, f. 1854, d. 1854Anne Dortea, f. 1856, d. 1863Anne Marie, f. 1858, d. 1863Kristense, f. 1860 - til Bergen 1890.Hansine, f. 1862 - til Bergen 1888.*****Fld. til Anfinn:Hans Anfinnsson Nes, d. 1866, 72 år, br. 1830--g. 1823 m. Dorte Andersdotter Hågøy, f. 1797, d. 1849. Dei fekk 6 born.*****Fld. til Kristense:Ole Trondsson Askevold, f. 1793g. 1816 m. Anne Olsdotter Stubseide, f. 1788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gisle Hersvik

Christense Anfindsdtr. Aas (men skal nok vere Nes/Næs) gifter seg i 1896:Kjeldeinformasjon: Hordaland fylke, Birkeland i Birkeland, Ministerialbok nr. A 2 (1888-1899), Vigde 1894-1899, side 165.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3675&idx_id=3675&uid=ny&idx_side=-152>LenkePermanent biletlenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Tar opp igjen et tema som har gått i rykk og napp. Start 2002, så en runde 2006 og nå 2009.Finnes det ny informasjon om denne personen?I Kirkeboka for Tysfjord 1879-1889 finner vi vielsen til Anton Antonsen.Lenke Øverst på siden finner vi nr 8 viet 11.10.1881 Anton Antonsen Nes og Martine Kristensdatter Kjær. Han er fisker og bopel Kjær. Under fødested står det at han er født i Askevold og han har fremvist attest for dette underskrevet av Christie 23.8.1876.Videre står det at han er konfirmert 1869 i Askevold og født samme sted. Neste ord utydelig? Brudgommens far er Anton Hansen Nes og brudens far er Kristen Pedersen Kjær. Slår vi opp i kirkeboka for Askvoll i Sogn og Fjordane finner vi blant konfirmanter 3 oktober 1869: Nr 16 Anfinn f 30.3.1854 Næs (muligens står det 30.9???) Foreldre Anfind Hansen og Christine Olsdatter. Slår vi opp på Christie i FT-1865 i Askevold i Sogn og Fjordane finner vi at Prosten heter Johan Carl Christie og det er sikkert han som har utstedt attest til Anton Antonsen.Spørsmål: Et par tolkninger av ord: vedr brudgommens fødested, står det Haukø tilslutt? Vedr konfirmert, står det likesaa som siste ord? Er han født 30.3.1854 eller 30.9.1854?Men det gjenstår noen spørsmål: Hvorfor tok Anfind Anfindsen navnet Anton Antonsen? Hvorfor står det ved vielsen 1881 at brudgommens far heter Anton Hansen Nes og ikke Anfind Hansen Nes som han virkelig het? Hva stod i attesten til prost Christie? Anfindsen eller Antonsen? Det er 100.000 kroners spørsmålet! Det skulle vi gjerne ha visst!! Kunne han rett og slett ha byttet til det nordnorske Anton som faller mer naturlig her nord istedenfor det vestnorske Anfind? Er svaret så enkelt? Var det vanlig/mulig å bytte navn på den måten? Med prestens godkjennelse?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Anfinn Anfinnsen alias Anton Antonsen er fødd 30 mars 1854 Permanent bildelenke: Lenke Han var tvilling, men tvillingbroren døde same året.Haukø siktar vel til brura si fødestad.Nokre tankar i forhold til Anfinn sin overgang til Anton. Kor vidt ein kunne få presten til å ordne dette, veit eg ikkje. Eg ser at faren er namngitt som 'Anfin' i kirkeboka over døde i 1890. No er det ikkje alle prestane som var like flinke til å skrive, og då er det kanskje ikkje så langt frå Anfin til Anton, spesielt dersom anfin-namnet ikkje var særleg kjent. Kan det heile ha vore ei mistyding? Dersom det blei oppfatta som om det står Anton i papira han hadde med frå presten, så hadde hadde han vel ikkje så mykje han skulle ha sagt sjølv, dersom han i det heile viste kva som var skreve i kirkeboka.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk for svaret Egil. Ja, det er sikkert brura sitt fødested Haukø. En innvending til ditt resonnement er at statistikken viser det motsatte. Ved FT-1865 finner vi.Anton 519 i Nordland hvorav 26 i Lødingen/Tysfjord.Anton 26 i Sogn & Fj. hvorav 0 i Askvoll.Anfind 11 i Nordland hvorav 0 i Tysfjord.Anfind 129 i Sogn &Fj hvorav 2 i Askvoll.Det er jo prosten, den danske Christie i Askvoll, som utsteder attest. I Askvoll er jo Anfinn kjent , i dette tilfelle heter både far og sønn Anfinn.Det skulle jo tale for at prosten skrev Anfinn og ikke Anton. Når det gjelder ditt siste poeng så kan du jo ha rett, det er jo ikke sikkert han kunne lese og skrive, men han visste jo at han het Anfinn. Har du blitt kalt Anfinn fra barnsben av, godtar du vel ikke Anton uten videre? Dette navneskifte forstår jeg fortsatt ikke...?mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ja, der ser vi kor lett mistydingar kan oppstå. Eg tenkte at prosten i Askvoll hadde skreve Anfin, men med ei litt dårleg skrift, slik at det blei lest som Anton av presten i Tysfjord.Likevel litt rart, det ser eg, i og med at det ikkje berre er i kirkebøkene det står slik, men og i FT 1900. Kanskje han då hadde forsona seg med namnet, om han hadde blitt kalla feil i utgangspunktet.I alle fall vil eg tru at namneendringa må ha skjedd i Tysfjord og ikkje i Askvoll, på bakgrunn av statistikken du viser. Det ser heller ikkje ut til at nokon andre i familien endrar namnet.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Jeg tror jo også at navneendringa har skjedd i Tysfjord. Spørsmålet som gjenstår å besvare er hvorfor? Men det er jo ikke lett å besvare. Finnes slike attester bevart i arkivet på prestekontoret, til dømes i Askvoll ?mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Gisle Hersvik skrev på DIS: 23 Nov 2006 19:15:19 Tittel: Re: Anton Hansen Næs. Har sjølv etterlyst skifteopplysningar om Anfind Hansen, og her er svaret fra SAB; Han etterlot seg enken Petrine Absalonsdatter, og tre myndige barn fra sitt første ekteskap: 1) Anfind, som 'for en 15-16 Aar siden reiste til Nordland uden at han senere har ladet høre fra sig'. 2) Hansine A. Næs. 3) Kristense A. Næss, tjener i Bergen. Anfind er då truleg den same som Anton Antonsen, men kvifor opererte han med eit anna namn?Han reiser altså til Nordland rundt 1874-1875.Ved FT-1875 kaller han seg allerede Anton Antonsen og bodde da i Tysfjord. Hypotese: Normalt skriver man til presten og ber om attest når man skal gifte seg. Anton gifter seg seg ikke før i 1881. Hvorfor ber han om attest i 1876? Kan det være for å få bekreftet sin nye identitet? ”Anton” kjente nok prosten fra oppveksten og litt skolegang da denne ble holdt i prestegården. Den første fastskulen i bygda heldt til i prestegarden. Det same gjorde det første postopneriet frå 1863. Prosten er forøvrig sønn til Eidvoll-mannen W.F.K. Christie som var Stortingspresident i perioden 1815-1816.'Anton' skriver til prosten og forteller at han har skiftet navn til Anton Antonsen og ber prosten bekrefte at han er samme person som Anfind Anfindsen født 30 mars 1854 på Nes i Askvoll. Kan det være en mulighet?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.