Gå til innhold
Arkivverket

[#11623] Behrens slekten i Bergen


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Harald Dahl

Hei! Dette spørsmålet mitt er kanskje på sidespor når det gjelder dette temaet, men forsøker allikevel. Anne Lene Hagen nevner i innlegg nr. (11) at;'Hanna Petronella døde på Sortland 1803, begravet 6 januar og var i sitt 73 år (dermed født i ca 1730). Hun var datter av Diderik Bærenz, tyskfødt gullsmed i Hadsel og hustru Birgithe Catharina Giæver. Dette er hva som står om Hanna Petronella og hennes opphav i boken'Har du - eller noen andre informasjon om Birgithe Catharina Giæver's søsken og forfedre? Jeg er en etterkommer av hennes søster Elen Kathrine Giæver f. 1684 enten på Hov eller Melbu i Hadsel i Nordland.Takknemlig for svar. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Tom Harald Desverre så har jeg nok bare det som jeg skrev her. Familien til Birgithe Catharina Giæver forøvrig kjenner jeg nok ikke til. Den boken som jeg refererer til er om slekten Dishington, og der er hun inngift. Hennes foreldres navn står nevnt men det er det hele. Beklager at jeg ikke kan hjelpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Birgitha Cathrine Giæver (død 1743) (g. gullsmed i Hadsel, Diedrich Bärentz, død i Vebostad i 1744) var d. av Trondhjemsborger Hans Olsson Giæver (død i Bitterstad, Hadsel 1748) og Birgitte Olsdatter fra Trondheim. Hun er søster av nevnte Ellen Cathrine G. (og dessuten av Tarald, Jens og muligens Anders G.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan naa bekrefte at Archiv der Hansestadt Rostock har mange kilder om slekten(e) og personene med navnet Behrens (i ulike stavavarianter). I de ennaa upubliserte borgerboekene (Rat, Bürgerbücher) for aarene 1656 til 1803 er det innfoert en rekke borgere med dette slektsnavnet, f eks fra tiden 1660-1730. I arkivserien Familienakten ligger det i en av pakkene et slektsmanus om slekten Behrens. Saa der er bare aa reise ned hit, for dem som vil soeke etter aner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Hei Tore! Takk for nyttige opplysninger. Nå er det 'bare' å komme seg ned til Rostock! Viktig å vite at det sansynligvis er verdt turen. Lykke til videre i de tyske arkiver! Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.