Gå til innhold
Arkivverket

[#11624] Søker vieselseopplysninger på Oscar Marius og Ragna Oktava g. Strømsø kirke


Gjest Roar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kristensen

Hei,Er det noen som har lett tillgang på kirkebok fra Strømsø år 1906. Søker vielseopplysninger for å finne faren og slekta til Ragna Gustava Johansen som i 2. desember 1906 giftet deg med Oscar Marius Kristensen i Strømsø kirke i Drammen.mvh Roar Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Strømsø 2/12 1906 Oskar Marius Kristensen, bryggearb. Strømsø, f. Strømsø 1874, konf. Tangen 1889, far skibstøm. Karl Johan Kristensen.Ragna Gustava Johansen tj.pike, f.Lier 1884, konf. Lier 1899, far sagarb. Johan Hansen. Forlovere: Karl Kristensen og O. Hansen, begge Strømsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Her er foreldra til Ragna i LDS IGI:Ragna Gustava Christening: 07 DEC 1884 Frogner, Buskerud Father: Johan Hansen Mother: Annette EdvardsenANNETTE EDVARDSEN Christening: 27 APR 1862 Lier, Buskerud Father: EDVARD ANDREASEN Mother: REGINE MARIE OLAVUSDRAnnette finn du på Gyriåsen, Lier, i 1865.Johan Hansen er det fleire av, men eg vil gjette på at det er denne:JOHAN HANSEN Christening: 26 AUG 1860 Lier, Buskerud Father: HANS EVENSEN Mother: AASE TOLLEFSDRHan er frå Kovestad, to kilometer sør for Gyriåsen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristensen

Hei Berit,Tusen takk for dine opplysninger om Oscar Marius og Ragna Oktava. Men, jeg har ennå ikke helt fått grep på Ragna og hennes slekt. Om du har tilgang på Lier kirkebok fra 1884 hadde jeg satt stor pris på opplysninger om Ragna's dåp i 1884. Hun skal iflg noen eldre slektninger komme fra området Lahell i Lier, dvs. Frogner kirke?Hun skal være født 21. august 1884. Har funnet ei Ragna Oktava i FT 1900 som bodde hos sin onkel Martin Anders i Fjellsbyen i Drammen, men er usikker på om det er henne.Takk så langt også for hjelpen på Christen Johnsen ( min tipp-oldefar ). Der satte du meg på sporet til Krødsherad og bydgebøkene der.mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristensen

Hei,Fikk akkurat, mens jeg skrev på siste innlegg, opplysninger fra Harald Storaker. Nå har det virkelig begynt å løsne litt for meg. Tusen takk Harald.mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det eg har funne er likevel gjetningar, og bør sjekkes -Det er mulig at ho i 1900 kaller seg Ragna Evensen (farens patronym) og er tjenestejente i Drammen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristensen

Hei,Ja, jeg skal sjekke alt med kirkebøker senere for å være helt sikker. Men, nå har jeg i hvertfall kommet på sporet av Ragna og hennes slekt. Det har ikke vært så enkelt, da hun tydeligvis har brukt annet etternavn i FT 1900.mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

F. 21/8-7/12 1884 Frogner i Lier Ragna Gustava. Foreldre: Arb. Johan Hansen f. 1863 og Anette Edvardsen f. 1862, Gilhuseiet. Faddere: Moderen, pike Antonette Hansen Drammen, tømmerm. Ole Gulliksen Gilhus, skredder Olaf Edvardsen Hafskjold, arb. Johan Hansen Gilhus.Gift 26/12 1883 Frogner Lier Johan Hansen, sagarb. Drammen, f. 1864 Drammen, konf. Lier 1879 og..............., far sagarb. Hans Kristensen og Anette Edvardsen, f. Røken 1862, far Edvard Andreas Heien. Forlovere: Julius Olsen Drammen og Emil Hje...stad? Drammen. Det jeg ikke forsto ang. konf. så viktig ut.Hun ble ikke født i Røyken. Det har jeg sjekket grundig for å ta bort all tvil om det.F. 19/3-27/3 1862 Frogner i Lier Anette, uekte. Foreldre: ungk. Edvard Andreassen Heien og pike Regine Maria/e Olavusd. Hafskjoldeie. Anmeldt av barnets fader. Faddere: ...Larsen Hafsjoldeie og kone ...... Simonsd., Ole Larsen ib., begge foreldrene do.Ser ut som om begge foreldrene til Ragna Gustava er døde i 1900. I 1900 finner du en Ragna Gustava Anders. f.1864 Lier i Drammen, Fjeldsbyen 462d. Her står det at hun er broderdatter og blir forsørget av onkelen.Nå het jo ikke faren Andersen men Hansen. Derfor lurer jeg på om det er tanten Antonette som er forbindelsen. Hun kan være søster av Johan Hansen. De fleste kvinner skiftet jo navn rundt 1900. For å finne det bør man kanskje finne ekteskapet til Antonette for å se om hun het Hansen/dt. Se fadder til Ragna Gustava. Det kan jo være 'telleren' som har gitt RG navnet Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristensen

Hei,Ser at 'pike Antonette Hansen Drammen' var fadder til Ragna i 1884. Det er nok, som du indikerer, antakelig Antonette Hansen som fadder som har tatt hånd om RG om noe hendte foreldrene hennes før 1900. RG var nok 'broderdatter' til Antonette og ikke til mannen som jeg tidligere trodde. At de bodde på Fjeldsbyen stemmer veldig bra. Oscar Marius som RG giftet seg med i 1906 bodde også på Fjeldsbyen på samme tid. I tillegg jobbet mannen til Antonette, Martin Andersen, som bryggearbeider i 1900 noe også Oscar Marius var. Det virker derfor som den 'riktige' RG er hun som bodde i Fjeldsbyen i 1900 iflg FT. Dersom jeg klarer å finne frem opplysninger om at Antonette Hansen/dr giftet seg emd en Martin Andersen burde 'gåten' være løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at i 1865 Drammen, Baggaden (Strømsø?) finnes en Hans Andreas Christens. og sønnen Johan Hans. 3 år.En mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristensen

Hei,Jeg fant nettopp ut på IGI ei Antonette Hansen f. 1866 som var datter av Hans Andreas Christensen, dvs søster til Johan Hansen.Det er nok søsteren som senere tok hånd om RG i FT 1900 av en eller annet grunn. Hva skal man sjekke av kilder for å finne ut hva som skjedde med foreldrene til RG? Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekk kirkebøkene for dødsfall. Jeg vet ikke om det blir Lier, Bragernes eller Strømsø du må lete i 1884-1900. Det er nok den eneste måten å finne det ut på. Det samme gjelder Antonettes ekteskap.Jeg antar at kirkebøkene ikke ligger på nettet, så om du har anledning så er det jo ikke så langt fra Asker til Drammen bibliotek. Eller du kan bestille filmene via Asker bibliotek, og se gjennom dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.