Gå til innhold
Arkivverket

[#11628] Johan Nicolai Möllerup, f ca 1633 i Etne, Hrdl


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Johan Nicolai var kapellan i Etne, Sogneprest i Bjugn (Tr.lag) og i Kongsvinger hvor han døde 10.2.1700. Han var gift med Hedvig Hansdtr Bugge (om henne har jeg kommet til oldeforeldre)Er det noen som vet hvor hans foreldre kom fra? navnet høres temmelig dansk ut.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Du har nok litt feile opplysninger om Johan Nicolai. Han har aldri vært prest. Helvig var prestedatter, Johan hadde sin yrkeskarriere i det militære. Da Helvig og Johan giftet seg i 1682 var han major i Den Bergenske marinebattaljon, og da han døde i 1700 ( 2/3 - etter mine opplysninger ) var han Oberst og kommandant på Kongsvinger festning.Ellers er det nok vanskelig å finne ut av hans forfedre. I slektsboken står det ' Bakgrunnen og opphavet til stamfaren vår, Johan Nicolai, er framleis ukjend.' Det antyder vel at flere før oss har forsøkt, men har gitt opp. Mvh Marit Ådlandsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det skjønner jeg nå, men dette har jeg fått via andre, så jeg skal ta kontakt og si at her foreligger det en feil.Takk for innspillet, så får jeg slå meg til ro med det at denne mannen er det ikke noe mer om. Det var jo fint at denne feilen ble ordnet da-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Arne Ryssdal

Det er riktig at det ikke finnes spor av hvor JN kom fra, bortsett fra temmelig sikre antagelser om at han kom fra Danmark. Derimot er etterslekten etter Hedvig og JN nær fullstendig dokumentert i den slektsboken det henvises til. Denne finnes det fortsatt noen eksemplarer av, dersom det er av interesse, mvh Lars Arne Ryssdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.