Gå til innhold
Arkivverket

[#11632] WANG Trøndelag


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Skal forsøke å hjelpe et familiemedlem som ønsker å lete opp sine Wang-forfedre. En oldefar Peter Andreas Berg Wang, f. 1846, bosatte seg i Stavanger, trolig på 1880-tallet. De sparsommelige opplysningene som familien har tatt vare på om denne slektsgrenen er følgende: Hans far skal ha vært Hans Peter Wang fra ''Trondhjem'', f. 1815, g.m. Johanne Bergitte Sivertsen fra ''Trondhjem''. Far til Hans Peter skal ha vært en Michal Wang, gift i Trondheim Domkirke 23.09.1813 med Ellen Kristine Berg. I FT 1801 for Trondhjem er der to som heter Michal Wang. Noen som kjenner sammenhengen her? Hvor stammer Wang'ene fra? Mvh Magne Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser av folket. 1900 at det er kun hans ene sønn som bærer dette Berg-navnet, og hans far Peter A. er født i Molde. Kan vel være lurt å nøste opp videre derfra, om opplysningene dere sitter med er usikre.LenkeMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da mener jeg å ha funnet ham i FT 1865 for Christiansund. Problemet er at Wang er ført i fornavnsrubrikken. Peter Wang Gitlevog 19 år og rebslager med en bror Hans Wang G. på 22. Mora er Johanne Siverts. født i Trondheim, gift med Johan F. Gitlevog, født i Chr. Det sies riktignok at de to sønnene er 'deres' barn, men det er slett ikke sikkert. Ekteparet har forøvrig en datter på 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Det er riktig det som nevnes om Peter A. ang. Molde. I FT 1900 for Stavanger står han oppført som født i Molde. Men ved søk i FT 1865 for Molde finner jeg hverken han eller andre Wang'er. Håper på flere innspill i denne saken. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette forklarer vel hvorfor de brukte Wang-navnet: Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Johan Frederik Olaus GITLEVOG Age At Marriage: 42 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Johan Andreas GITLEVOG--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Johanna Birgitte VANG Age At Marriage: 40 Marriage: 05 Oct 1855 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Notes: Husband previously married Additional data in original record--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M423703 Source Dates: 1851 - 1865 Film or Fiche Number: 126841 Collection Details: Bakklandet; Den Norske Kirke --------------------------------------------------------------------------------Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Og videre info funnet på 'Individual Record:Johanna Bergitha Michaelsdatter Wang, født 04. febr. 1823, døpt 09. mars 1823, - foreldre Michael Mathias Wang og Elen Kjerstina Wang.(Vor Frue, den norske kirke, Trondheim.)Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Arne!Det som står under Vital Records, stemmer nok sikkert. Men dette siste stemmer ikke med opplysningene fra FT 1865 for Chr. sund. Johanna var da 51 år, og hennes etternavn er Siverts., noe jeg tolker som et patronymikon. Jeg tror hun må ha vært gift med en 'Wang' i første ekteskap, og at sønnene Hans og Petter var fra første ekteskap, selv om det står 'deres barn'. (Har sett lignende eksempler før.) Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Astrid - du har så rett, så rett.Jeg lot meg nok rive med av navnelikheten, og tenkte verken på alderen eller hennes patronym ved folketellingen. Fort og gale, vet du. Men uansett, vi er nå kommet et godt stykke på vei. :)Sørgelig med denne brannen i Trondheim, - om de så bygger det raskt opp igjen, så blir det nå ikke det samme som det gamle som brente.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett - det blir aldri det samme. Jeg håper fremfor alt det blir slutt med frityrgryter! Det er ikke lenge siden et annen gammel trebygning i midtbyen brant ned av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Siden Michel Wang finnes med mellomnavnet Mathias ved ekteskapsinngåelsen, samt ved dåp av datteren Johanna Bergitha og sønnen Micael, så vil jeg tro at den Michael Wang som er 10 år ved folketellingen 1801, og med foreldre Mathias og Malene, må være den rette.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk til Astrid og Arne for interessante opplysninger dere har funnet. Jeg trenger litt mer tid til å fordøye dette før jeg evt har flere spørsmål/kommentarer. Vil her bare nevne at far til Peter Andreas Berg Wang i Stavanger, Hans Peter Wang f. 1815, ifølge notater i familien skal være omkommet på sjøen i 1851. Derfor er det nok korrekt at de to sønnene fra FT 1865 i Christiansund, Hans 22 år og Peter 19 år, er sønner fra morens første ekteskap med ovennevnte Hans Peter Wang. Datteren må være fra det nye ekteskapet med Johan Gitlevog. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette kan være et skudd i blinde, men har likevel lyst til å nevne det.Ved folket. 1801 finner vi Mathias Wang, 40 år gammel. I samme hus bor hans mor enken Ingeborg Olsdatter, 82 år gml. Vi vet nå at Mathias' patronym var Michelsen, - altså får vi lete etter en Ingeborg Olsdatter gift med en Michel ....? Wang.På IGI finner jeg en Michel Evensen, gift i Rennebu, Sør-Trøndelag, den 05. juli 1756 med Ingebor Olsdatter.Jeg finner også som født 1693 i Rennebu en Mikkel Evensen med foreldre Even OLSEN eller WANGSENGEN og Ingeborg WANGSENGEN.Om dette er den samme Michel som giftet seg med Ingeborg, vet jeg ikke, men umulig er det ikke, selv om hans alder er noe høy ved ekteskapsinngåelsen, og aldersforskjellen dem imellom kan virke stor. Ingeborg var født ca. 1719 iflg. alderen ved folketellingen, og sønnen Mathias født ca. 1761, og om dette var deres eneste barn, (noe vi ikke vet) så ser vi at hun ikke var noen ungjente da hun fødte ham.Siden vi her har funnet en Michel tilknyttet Wang-navnet, så tror jeg det kunne være en idè å se litt nærmere på denne karen, og om det var ham som ble gift med Ingeborg. Jeg kjenner ikke til om der finnes bygdebøker for området, men gården Wangsengen finnes ved 1801-tellingen i Trondhjems Amt, Meldal Prgj. og Rennebo sogn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Dette siste innlegget til Arne Solås er virkelig interessant. Jeg lar det likevel ligge litt, kanskje er der andre som har kommentarer til disse ''tidlige'' Wang'ene. Astri og Arne har ellers i sine innlegg gitt meg mange av de bitene jeg trenger for å sette sammen puslespillet om Wang-familien i Stavanger, som tydeligvis stammer fra Trondheim(distriktet). Sissil har også foreslått Inderøy som et utgangspunkt, siden der finnes både Wang og Berg. Men underveis så ser jeg fortsatt flere løse tråder og litt usikre fakta i det som hittil er lagt på bordet. ''Vår'' Peter Andreas (Berg) Wang f. Molde i 1846 er temmelig sikkert sønn av Johanne Bergitte Sivertsen, f.1815, i hennes første ekteskap med Hans Peter Wang, Trondheim, 1815-1851. Så langt er alt på plass. Som nevnt i mitt første innlegg, finnes familienotater som er tatt vare på her i Stavanger. Disse går ut på at foreldre til Hans Peter Wang skal være Mikal Wang og Ellen Kristine Berg, viet i ''Trondheim domkirke'' 23.09.1813. Dette passer for såvidt med henvisningene dere gir til Familysearch, der Michael Mathias Wang og Elen Kjerstina Wang finnes som foreldre til Johanna Bergitha Michaelsdtr Wang, f. 04.02.1823. Etter dette tipset har jeg også kikket på Familysearch og fant der et ''pedigree chart'' for Mathias Jørgen Wang f. 12.06.1825, med de samme foreldre som ovenfor. Problemet er bare at i denne siste oppgaven står faren Michael Mathias oppført som født i 1799 og moren Elen Kirstine Hansdatter Berg som født 1803. Disse fødselsårene kan ikke stemme hvis disse to samtidig er foreldre til ''min'' Hans Peter Wang, f. 1815. I FT 1801 for Tronhjem er den Michal Wang som Arne Solås utpeker som mitt bindeledd her (innlegg nr 13) 10 år gammel, dvs. han er født ca 1791. Takknemlig for flere innspill om dette. Hadde vært veldig fint om noen har mulighet for oppslag i de aktuelle kirkebøker for Trondheim. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Michel og Elen Kirstine fikk også sønnen Mathias Georg døpt 27 okt. 1813, - død 25. sept. 1814. Dette skulle vise at de oppgitte fødselsår for foreldrene dem må være feil.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.