Gå til innhold
Arkivverket

[#11633] Hvor finner jeg Oleanna Kristine Pedersen, f. 3.1.1881 i Rødøy, Nordland -USA?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har forsøkt å finne Oleanna Kristine Pedersen, f. 3.1.1881 i Rødøy, Nordland men uten resultat.I 1912 var hennes bopel Bergen. Sannsynligvis bodde hun da hos sin søster Kristine Kampevold, født Pedersen, som da hadde flyttet til Bergen Oleanna Kristine Pedersen reiste til USA den 22.05.1912 fra Bergen til bekjente der. Hun reiste med Allan linjen og arbeidet seg over som oppvartningsjomfru. Hun oppgir sitt ønske om arbeid som sykepleierske. Reisemålet var Salt Lake City, Utah.Er der noen av disse utrolige gode hjelperne i Brukarforumet som kan tenke seg å hjelpe med med å lete?Jeg takker på forhånd!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg forsøker å løfte frem mitt spørsmål fra 83. plass med fortsatt håp om hjelp! Eller er det slik at jeg har brukt opp min kvote hos de gode hjelperne?Er der noen som har FT for Utah etter 1912?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Birger, ja, 1920 og 1930 men det hjelper ikke stort. 1920 er indexert på Head og jeg finner ingen som er singel og da kan jeg ikke finne Oleanna hvis jeg ikke vet ektemannes navn. Da må jeg isåfall gå igjennom hver enkelt side. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Hans Myhre!Hjertelig takk for svar. Ja, det er nok det som er problemet at jeg ikke vet om hun var gift og derfor heller ikke noe etternavn på evt. mann.Er det bare mennenes navn som er indexert?I så fall har jeg ingen peiling på hvordan man skal finne henne. Er der forresten noen oversikt å finne over døde hvor kvinner er navnt med sitt pikenavn?Jeg håper fortsatt! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Birger, nei, pikenavn finnes ikke, men det er av og til oppgitt foreldrenes navn og hvor født i dødspapirene. Eksempel på index: Henriksen Peder Head og under står ' Berthe wife. Det er bare når Etternavnet står skrevet fullt ut uten ' ,at vedkommede finnes i indexen, men er hun singel ville hun ha vært der.Finn adressen til Court House i Salt Lake City og skriv dit, har hun giftet seg der finner de det eller gå igjennom alle sidene i folketellingen.......Har du funnet henne som immigrant noe sted? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen, Hans Myhre.Takk skal du ha! Nei, jeg har kun funnet henne som emmigrant. Jeg er ikke sikker på hvor jeg skal lete siden hun arbeidet seg over. Er der noen immigrantlister på nettet? Jeg har søkt på EI, men fant henne ikke der.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Sitat:'......Oleanna Kristine Pedersen - f. 1881 - Hun reiste til USA den 22.05.1912 fra Bergen til bekjente der. Hun reiste med Allan linjen og arbeidet seg over som oppvartningsjomfru. Hun oppgir sitt ønske om arbeid som sykepleierske. Reisemålet var Salt Lake City, Utah.Etter 2 timer kom hun tilbake og kunne opplyse at hun fant henne som Olena Kristine Pedersen, født 'about' 1861. Mange ganger, sa hun ble det gjetning, derfor 'about'. Men hun var 100 % sikker på at det var samme damen. Noen andre opplysninger fantes ikke. Jeg kunne derfor skrive til 'Family Histori Dept', på norsk og be de undersøke nærmere opplysninger i 'Saint George, Washington, Utah' for det var der hun hadde bodd.Det er jo nesten utrolig at de kan bomme med 20 år! Det har jeg vanskelig for å tro......'.-------------Hvilket år fantes hun på den adressen? Vi får bla litt da i 1920 og 1930 ...... 'Saint George, Washington, Utah'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1920 U.S. Federal Census • Utah • Washington • Saint George Precinct. Det finnes 2 distrikt, 230 og 231.Ok nå ser jeg at jeg har tatt meg litt vann over hodet da bare det ene distriktet inneholder 45 sider. Dette går tregt .........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina.Ja, jeg regnet ikke med at det ble tatt opp igjen derfor la jeg det bare inn som en tileggsopplysning. Men det er alle tiders at du prøver å hjelpe! Jeg setter uytrolig pris på all hjelp jeg kan få!Der var ingen andre opplysninger inne bortsett fra - noe hun poengterte - at hun bodde i 'Saint George, Washington, Utah'. Jeg forsto det da slik at Washington var en kommune. Der var sannsynligvis utdannelsesplassen for sykepleiere. I tillegg sa hun at hun var nevnt 3 ganger på samme side.Jeg skal nå se om jeg finner linken til henne.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg la inn årene etter side 28.Fant forresten 'St. George City Cemetery' og dens e-mailadresse som er cemetery@infowest.comDersom hun levde og døde der så kanskje de kan gi deg noen nærmere opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Æsjjjjjj, jeg finner 'henne' 3 ganger som født på stedet. About 1861.Selvsagt kan det være henne og en uvitende slektning som ikke vet at hun er født i Norge...... men som du sier 20 år?? Skal du følge dette sporet videre?------Kan hun ha brukt et annet etternavn? Rodoy f.eks? Kom hun fra noen gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vell? Jeg vet ikke om jeg har så mange andre muligheter.Ja Olianna, som hun ble døpt, kom fra Melfjord, Rødøy, Nordland. Hennes far var Peder Madsen og hennes mor Oline Pernille Larsdatter. Da hun reiste til USA den 22.05.1912 fra Bergen til bekjente der så er det mulig at hun kjendte noen fra Slekta i Førde i Sunnffjord. Det kan jo også hende at søsteren, Anna Gurine Pedersen, f. 10.10.1874, hadde reist noen år før.Henne finner jeg ikke igjen etter 1900.Men hun hadde også en bror, Peder Olaus, Pedersen, f. 14.3.1877, som jeg heller ikke finner igjen. Jeg har forsøkt emmigrantlistene, men har ikke funnet dem. Det betyr ikke at de ikke kan være reist.På Mormonernes sider finnes der en 'navnesøster' Oleanna Kristine Pedersen fra Nesna. Kan det være henne? Men da står der feile foreldre.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg gått igjennom alt det som ligger på 'St. George City Cemetery', men uten å finne henne der. Og det er jo ikke sikkert at hun bodde der hele tiden. Sannsynligvis søkte hun sykepleie-utdannelsen der og flyttet så senere til en annen plass, men hvor---? Det er det store spørsmålet.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...
Gjest Birger Forsmo

Er det noen av de gode hjelperne som har muligheter for å slå opp på denne siden: Boston Passenger Lists, 1891-1943 Record Immigration? Der har jeg funnet Oleanna Pedersen, men jeg har ikke mulighet til å gå inn for å se hva der står om henne.Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hun var dansk, Birger: Name: Oleanna Pedersen Arrival Date: Aug 1900 Age: 16 yearsEstimated Birth Year: 1884 Gender: Female Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ivernia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Chr Redersen Last Residence: Copenhagen Microfilm Roll Number: 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Arne Solås!Merkelig at det ikke skal være mulig å finne henne, men jeg gir ikke opp selv om jeg har stadig søkt i løpet av disse snart 3 årene som er gått.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.