Gå til innhold
Arkivverket

[#11635] Ajol, gutt- eller pikenavn.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som vet om Ajol er gutt eller pikenavn? Navnet er ukjent for meg, og jeg lurer på om det evt. er mye brukt i Sverige eller Finland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Utdrag ved søk på Ajol som fornavn i SSB database viser at det er tre eller færre kvinner som har Ajol som første fornavn.Det er tre eller færre kvinner som har Ajol som eneste fornavn.Det er tre eller færre menn som har Ajol som første fornavn.Det er tre eller færre menn som har Ajol som eneste fornavn.I Sverige: 'Det finns ingen eller högst fyra personer som har efternamnet ajol.'I Finland http://www.stat.fi/index_ru.html . Det er ikke mulig å finne noe om dette på svensk. Forøvrig tror jeg nok at navnet Ajol har et sydligere opphav,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha for rask hjelp. Navnet brukes altså til begge kjønn. Det gjelder et barn døpt 1872 i Trysil, og jeg så ikke for meg Trysil og eksotiske navn. Slekten kommer fra Sverige og er helsvenske. De brukte også navnet Ilanda, men det vet jeg var en pike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takker så mye. Der fikk jeg en skikkelig overraskelse. Det er riktig barn. Jeg ante ikke at 1875-tellinga for Trysil hadde kommet på nettet enda. Da var Ajol altså en gutt. Dette har jeg lurt på i flere år nå, men må tilstå at jeg jo heller ikke prøvd så veldig hardt for å finne ut av det.Kanskje jeg misforstår deg Olle, men jag har aldri hatt spørsmål om Ajol og hans slekt i Anbytarforum, og siden der er så få med det navnet er det vel liten sjanse for at noen andre har hatt det heller. Ajol ble født i Norge, og jeg er helt sikker på A.Denne slekten fant jeg før jeg startet med data. Så da ble alt gjort på den gamle måten med lån av film fra SVAR. Jeg ga opp ved en person som skulle ha vært født 1749 i Värmland, og har lagt den på is til lysten melder seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Berit, Bara för att det skall bli begripligt: Skrev mitt meddelande utan att ha sett Sigbjørn Sandsmarks meddelande (se tiden ;o). Ville bara meddela att namnet inte hade diskuterats i Sverige och alltså inte kunde återfinnas på sajten. Bra att Du fått det genom direkt källforskning. Skall bli intressant att följa namnets etymologi. Vad står i norsk namnlitteratur? Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hverken Ajol eller Ilanda er nevnt i Norsk Personnamnleksikon.Ajol minner imidlertid mye om Aila og Ailo som er finsk-samiske navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Svendsen

I Friesland (Nederland) finnes det et mannsnavn Aaielt, med former som Aailt, Aeilt, Aeiold, Aeijolt, Aiold, Ajolt og Ayold. Øst-frisiske former (i Tyskland) er Ajolt, Ajeld, Aijeld, Ayeld, Ayolt.Kontakten mellom Friesland/Nederland og Norge/Sverige har tross alt vært stor, så kanskje det er dette navnet som ligger til grunn for Ajol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.