Gå til innhold
Arkivverket

[#11640] Gamle skifter i Jølster , Sunnfjord


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skulle gjerne ha visst noe om innholdet i to gamle skifter,hvem som er nevnt i skiftene. Det gjelder skifte på Myklebust etter Knud Johannesson prot.4a side 133 i Sunnfjord 1727-1730 og skifte på Ripe etter Johannes Nilsson prot. 2b side 324 1697-1708.Jeg skulle gjerne også ha visst noe mer om opphavet til kona til Knud Johannesson , Aagot. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet 12. oktober 1729 etter Knud Johannessen Møklebust nevner enken Aagotte Olsdatter og barna Johannes K., Anders K., og døtrene Marithe, Mildri, Johanne og Aagotte. (Det ble holdt skifte etter Aagotte Olsdatter i oktober 1761. Hennes enkemann da var Anders Andersen, og arvingene hennes var sønnen Anders Knudsen Helgheim, datteren Marthe Knudsdatter, gift med Gunder Rasmussen Sunde, Mildred Knutsdatter, 43 år, Johanne, 40 år, Aagotte, 36 år, og barna Knud Andersen Myklebust og Kari Andersdatter, gift med Anders Olsen Dvergsdal, med gjenlevende mann.)Skiftet 30. september 1701 etter Johannes Nielsen Rippe nevner enken Karen Gundersdatter, og barna Gunder Johansen Huus, Niels, yngre-Niels, Knud, yngste-Niels og datteren Brithe Johannesdatter Fond. (Karen Gundersdatter er nevnt i et skifte 1700 etter moren Brite Hansdatter Dvergsdal.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Yngve , du er alltid til å stole på.Du skulle vel ikke også ha noen opplysninger om denne Aagotte Olsdatter.Hvor kom hun fra og hvem var foreldrene?Mvh. og ønske om en fortsatt god søndag fra en influensasyk Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vet dessverre ikke noe sikkert om Aagotte Olsdatters opphav. Hun må ha giftet seg med enkemannen Knut Johannessen Myklebust ca. 1710. Barna kommer i rask rekkefølge fra 1712 og utover. Fadrene er stort sett hentet fra Myklebust, Dvergsdal og Åsen, med et par personer hentet langveis fra, bl.a. Johanne Andersdatter av Bergen, men sikkert utflyttet jølstring hun også.Aagotte Olsdatter er trolig født rundt 1690. I Jølster var det nok da mange titalls menn med navn Ole.Navnet Mildred som brukes i denne barneflokken er uvanlig, og i Jølster nesten utelukkende knyttet til gården Åsen. Der var det minst to brukere Ole ca. 1690, Ole Antonssen, 71 i 1701, og Ole Andersen, 47 i 1701, men vi har ikke skifte etter noen av dem. Kirkeboken begynner ikke før 1696.Jeg har trodd at Aagotte Olsdatter har sitt opphav på Åsen i Jølster, men kan ikke bevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve.Det er nok lettere å holde styr på mennene på den tiden enn kvinnene.Jeg sliter også med opphavet til Anna Olsdatter , gift 1708 med Nils Johannesson Ripe og likeså Berthe Tollefsdatter som var gift med knud Andersson Befring.Skulle du vite noe om dem , er jeg takknemlig for all hjelp.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.