Gå til innhold
Arkivverket

[#11642] Søker Tolf Olsen Aasen som emigrerte fra Åmli til USA i 1845


Gjest Benn  Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn  Limann

Tolf Olsen Aasen f 1792 og hans kone Guro Johnsdatter Gjermundnes f 1793 emigrerte fra Åmli, Aust-Agder til USA i 1845 med barna Knud f1825, Bergith f1828 og Svenning f1833.I Norwegian Immigrants to the United States, Volume two 1844-1846 av Gerhard Naeseth er familien oppført som passasjerer på skipet Magnolia som ankom New Orleans 17.november 1845. Fra da av har jeg ingen spor. Av skipslista ser det ut som familien er del av en større utvandringsflokk fra Åmli og Setesdal. Flere av utvandrerne finner jeg igjen i nordre del av Illinois og søndre del av Wisconsin. Har søkt i den amerikanske folketellinga for 1850 for disse statene og andre, men uten resultat. Hva skal jeg gjøre for å komme videre? Hvilket annet navn kunne Tolf ha brukt i USA? Er det mulig at hele familien har dødd før 1850? Vil jeg i så fall kunne finne noen data? Takknemlig for alle tips.Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk for henvisning til 1801 FT, Knut. Der er som du sier både Tolv og Guro oppførte. Men jeg finner fremdeles ingen data etter at Tolv er kommet til USA. Han er og blir borte. Og jeg synes det virker litt usannsynlig at hele familien skal ha dødd før 1850. I alle fall burde jeg kunne finne opplysninger i en eller annen kilde. Spørsmålet er bare hvilken. Er det noen som kan hjelpe meg videre?Ellers kan jeg legge til at emigrasjonen med skipet Magnolia i 1845 var en av de tidligste utvandringene fra Aust-Agder. Det var J.R. Reiersen som hadde organisert reisen. Og han stod på kaia i New Orleans og ventet da Magnolia ankom havnen.mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest N B Macdonald

TOLF OLSEN, Spouse: GURO JONSDR. Marriage: 09 NOV 1819, Aamli, Aust-Agder.IGI Individual Record FamilySearch. Kirkebøker, 1711-1928 Den Norske kirke. Åmli prestegjeld (Aust-Agder). Barn med far = Tolf Olsen og mor = Guro Jo(h)nsdr.JON TOLLEFSEN, Birth: 08 MAR 1821, Christening: 15 APR 1821, Aamli, Aust-Agder.OLE TOLLEFSEN, Birth: 17 APR 1823, Christening: 25 APR 1823, Aamli, Aust-Agder.KNUD TOLLEFSEN, Christening: 23 JUL 1825, Aamli, Aust-Agder.BERTHE TOLLEFSEN, Birth: 08 SEP 1828, Christening: 26 OCT 1828, Aamli, Aust-Agder.EVEND TOLLEFSEN, Christening: 24 OCT 1830, Aamli, Aust-Agder.SVENING TOLLEFSEN, Birth: 03 NOV 1833, Christening: 25 DEC 1833, Aamli, Aust-Agder.GUNDER TOLLEFSEN, Birth: 08 MAY 1836, Christening: 17 JUL 1836, Aamli, Aust-Agder.Eg ville sett i online 'census' (1880/1881) etter eitt og eitt av emigrantbarna for å sjå om dei har barn med namna oppom + gjerne Jørgen (George), Pernille, Gro, Ann(e), Asbor og andre sørlandske namn. Med mindre dei kom heim til Noreg for å hente make, leitar du etter familiar der alle barna er f. i USA ev. Canada. Det vert ein heil del klikking, men du vil kunne lage deg ei liste der minst ein av familiane gjerne er den/dei rette. Har du godt kjennskap til Åmli-folk, vil du kan hende kjenne att namna til svigermor, tenestefolk el.l. i tillegg. Søk altså berre førenamn + fødeår +/-2 og f. i Norway. --Veit du at alle dei andre barna IKKJE emigrerte? Nokon av dei bør vel ha spara på minst eit amerikabrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Nå har jeg søkt på online tellingene i Digitalarkivet (1880/81) slik du foreslo. Men desverre gav det ikke noe resultat. -Jeg gikk også gjennom de andre tellingene på nytt. Det nærmeste jeg kommer, er en Knuta Olson som er oppført i 1850 tellingen for Wisconsin.Han er 25 år og bor i Lebanon township, Dodge County. Når jeg stanser ved denne personen,er det fordi de fleste setesdølene i denne utvandrerflokken endte opp nettopp i Lebanon, Dodge County, Wi.. Jeg vet ikke hvor stor vekt jeg skal legge på dette funnet. Ellers har du rett i at alle de andre barna til Tolf og Guro ble igjen i Norge. Når det gjelder amerikabrev, er jeg nok for sent ute. Men jeg kom over et notat fra 1943. Der skriver en sønnesønn at Tolf, Guro,Knut, Bergit og Sveinung emigrerte til Amerika i 1845. Men det stod ingenting om hvorhen de dro. Ellers kan jeg nevne at de 27 første personene på skipslista til Magnolia fra 1845 i Naeseth Volume Two 1844-1846 , er emigranter fra Åmli. Bare 9 av disse er funnet i USA, ifølge Naeseth. Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Eg hadde gløymt census-utdraga på DA og hadde i tankane den indeksen som er å finne på familysearch.org.Eg veit ikkje om ein vil kunne finne meir der. Søkjemotoren deira er god, så det er ikkje utenkjeleg. Gå til familysearch, click Search, deretter Census (til venstre). Der kan ein søkje samstundes i US-1880 og Canada-1881, eller i berre den eine.Du har vel bladd i aktuelle delstats- og countysider hjå http://www.usgenweb.com/ ?Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.