Gå til innhold
Arkivverket

[#11643] Hvor er det enklest å finne navn på personer som har utvandra til USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har en tid prøvt å finne noen personer i slekten min som utvandret til USA i perioden 1866 til 1888, men her ikke lykkes i å finne dem. Er det noen steder der man kan lete uten at det koster så altfor mye? Eller som er gratis? I tilfelle det er noen som har tilgang på opplysninger så ville jeg ha satt pris på å fått hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

The sad truth is that whether assistance is paid for not doesn't seem to make a difference in finding people many times. However, as they always say in beginning genealogy classes, start from what you know. That would be where someone emigrated from. Why not check the bydelag site at www.fellestraad.com and see if there is a lag for the area your people are from?If the lag lists a genealogist, contact that person with your questions. The genealogist is probably used to dealing with the records from Norway and places in the US that people from that area settled in.And write your inquiries in Norwegian if it's the easiest for you. A lag genealogist would probably be able to understand Norwegian in order to answer your questions.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Vet du hvor i Amerika de kom ? jeg foreslår i alle fall at du oppgir hvem det gjelder i dette forumet, gjerne under en egen melding med dekkende tekst, så kanskje du får hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Terje, kom med navn,fødselsdato, gardsnavn og sted. Har kirkeboka der gitt deg noe årstall for utreise? Før du begynner i USA må du ha utreise herfra, emigrasjonsåret forteller hvilken kilde en må starte på der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er flere personer som jeg har hatt problemer med å finne og jeg har ikke utreiseår på alle, men jeg har litt data på følgende personer: Jacob Olson f. 9. april 1867 utvandret fra Bergen i 1888 Jeg antar at Jacob bosatte seg i Adams i Minnesota og han døde i ung alder, men hvor gammel han ble vet jeg ikke. Marie Berthine Larsdtr. f. 2. okt. 1852 (fra Manger/Sund) utvandret fra Bergen den 1. mai 1878. Styrk Sakariassen f. 13. april 1845 (fra Brekke i Fitjar) utvandret fra Bergen 6. mai 1866 (ankom Quebeck 6. juni 1866) bosatte seg trolig i Iowa og tok vistnok navnet Andrewson??)Det er mulig at han bodde en periode i Minnesota? og han hadde ei irsk kone og dei hadde to døtre). Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 (fra Manger/Bergen) g.m. Ingeborg Hansdtr. f. 1844 og deres datter f. 20. april 1873 (utvandret trolig fra Bergen i perioden mellom 1873 og 1875??) Bror til morfar Hans Olai Olson f. 12. okt. 1882 bodde i Adams i Minnesota og han hadde en sønn to døtre Hilda f. 1906 og Ellen f. 1917 og Odun f. 1919. Jeg har har funnet Hilda og Ellen, men ikke noe om Odun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Terje, Hans Olsen 37, Margaret Olsen 40, Hilda Olsen 12, Ellen Olsen 2, Odean Olsen 2/3 er i Marshall Township, Mower County MN i 1920. De andre har jeg ikke sett snurten av, har en Andreas Larson med kone Ingeborg i 1880 men barna passer ikke. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan nok likevel tenkes hvis alderen passer på Andreas og Ingeborg. Mons Andreas giftet seg med Ingeborg Hansdtr. i 1872 og de fikk sitt første barn i 1873, men det kan tenkes at denne datteren ikke vokste opp. Når tid ankom Andreas og Ingeborg til USA og står det noe om hvor de kom fra? Er det mulig å finne ut noe mer om Odean (Odun) Olson f. 2. mai 1919 og hvor i USA han bosatte seg? Jeg vet at han var gift og hadde barn, men har ikke klart å spore de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Terje, Andreas og Ingeborg Larsen hadde Marthe A. Larsen 17, f. i norge og Berthe A. 15 f. i norge pluss Lars 10, John 8, Hans 5 og Karen 6 mnd.De 4 siste f. i MN. 1930 folketellinga vil vel gi hvor Odean bodde da. Court House (Vital Records i det countiet han hvor han bodde i 1930 er det stedet man bør prøve først.Adressen til hvor de var i 1920 er:Mower County, 201 1st. St. N.E, Austin, MN 55912, USA. Skriv dit. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Hans. Andreas og Ingeborg Larsen kan nok ikke vere det ekteparet jeg leter etter fordi deres førstefødte ble født 20. april 1873 og ville da bare være 7 år i 1880. Det er nok tenkelig at Mons Andreas ville bruke fornavet Andreas framfor Mons i USA. Selv om han kanskje ikke finnes blandt de norske i USA i 1880 så kan det kanskje tenkes at veien har blitt en annen enn USA, men hvor? Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.