Gå til innhold
Arkivverket

[#11646] Odderbech & Minsted i Telemarken 1700 tallet


Gjest carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest carsten Friis Fischer

Odderbech & Minsted familierne i Telemark området i 1700 tallet. Nogen som har kendskab til disse familier ?Var hovedsageligt sorensskrivere og gårdbrugere.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hans Peter Odderbech var sorenskriver i Råbyggelaget i perioden 1747-1781 og ble der g.m. Maren Nilsdatter (1713-1787). Maren var datter av Nils Pedersen (1675-1739), sogneprest til Åmli, og Karen Larsdatter. Hans Peter og Maren hadde iflg. mine kilder ikke barn. Han døde i 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Linken til Gardsoge Kviteseid blir feil å bruke, her kan vi søke etter gårder i Kviteseid. Gardsoga er scanna.Jeg finner ikke disse navna ved søk i Ættesoga heller. mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

På denne linken kan du finne en Hans Petter Odderbech Minsted, dette er i Aust-Agder fylke (Åmli er også der). Kan vel være av samme familie: www.pvv.ntnu.no/~tala/slekt/far/fam08200.htmSå finnes det en Christen Odderbech som har vært sorenskriver i Telemark ca 1750. Jeg tror han har vært sorenskriver i Holla eller Skien. Du kan prøve å legge inn etterlysning på forumet til: www.grenlandslekt.no/forum.html , bruk 'Nytt forum'. mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var oppklarende. I FT 1801 finner vi 'Hans Peter Adderbech', 13 år, som skriverdreng hos sorenskriveren i Herefoss. Dette kan knapt være noen annen enn Jens Jensen MINSTEDs sønn 'Hans Peter Jensen Odderbech Minsted' (1788-1853), som han er kalt på Thor Arne Landsverks slektssider. Som nevnt i mitt forrige innlegg døde sorenskriveren Hans Peter ODDERBECH i 1789. Jens Jensen MINSTED har åpenbart kalt sønnen sin opp etter 'gammelskrivaren'. Jens var stedets gjestgiver og behøver ikke ha vært i slekt med Hans Peter ODDERBECH, men det er selvsagt ikke umulig. Jeg skal se om jeg kan finne noe mer om denne gjestgiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet denne Minsted-familien i bygdeboka for Herefoss. Det står ganske mange opplysninger, men det viktigste er at den første som med sikkerhet bruker navnet Minsted, Jens Jensen MINSTED d.e., var lensmann i Åmli fra 1768 og kom til Brobakken under Herefoss gård i 1778. Der drev han vertshus, - med kongelig privilegium fra 1782. Han var g.m. Anna Sophia som døde i 1788. Da overlot Jens vertshuset til sønnen Jens Jensen MINSTED d.y. (f.1763). Det er han vi finner i folketellingen fra 1801.Så var det dette med Odderbech-navnet. Det står klart og tydelig i bygdeboka at Jens d.e. var i slekt med sorenskriveren. Han skal ha vært en søstersønn av Hans Peter ODDERBECH. Det var for øvrig sorenskriveren som eide Brobakken da Jens startet med vertshusdrift der.Jeg kan tilføye at bygdeforfatteren skriver: 'Jens og Anna var nok danskar..'. Noe mer om opphavet står det ikke i boka. Jeg vil imidlertid legge til at plassen Brobakken fra ca. 1720 til 1758 ble drevet av en kar som kalles Jens Jensen Jyde. Det er jo ganske påfallende at to dansker som heter Jens Jensen driver samme plassen med noen får års mellomrom. Man får jo lett mistanken om at dette kan være samme person eller evt. far og sønn. En slik relasjon har imidlertid ikke bygdebokforfatteren klart å finne. [Kilde: Hans Herefoss: Herefoss bygdesoge, bind I, s. 102-106]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Fischer

Hej allesammenTakker mange gange for de f.skel. indlæg.At Jens Jensen Minsted (den ældre) var dansk af fødsel er næsten 100% sikkert. Han var søn af Herredsskriver Jens Jensen Minsted i Snejbjerg i Midtjylland. Han er født ca. 1732. Hans mor var en Odderbech. Da hans mor bliver enke omkring 1742 flytter hun efter få år op til sin bror Sorensskriveren i Norge. Så der er altså 3 generationer som alle hedder Jens Jensen Minsted. Hans Peter Odderbech (sorensskriveren den ældre) var bror til enken. Jens Jensen Minsted (død 1788) hans kone hed Anna Sophia Thems. Dette efternavn fandt jeg først for nyelig. Og forfatteren af bygdebogen kendte det tilsyneladende heller ikke. Jeg syntes at jeg har søgt på alle navnekombinationer af navnet Odderbech. Men Atterbech har jeg godt nok aldrig søgt på. Så nu må jeg igang igen.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet kan jeg legge til at Hans Peter ODDERBECHs kone, Maren Nilsdatter (1713-1787), var en søster av min tip-tip-tip-oldemor Anne Cathrine Lyders Nilsdatter (1721-1757). Da sistnevnte døde, etterlot hun seg en ett år gammel sønn, Nils Cornelius BONNEVIE (1756-1836), som er min tip-tip-oldefar. Hans tante, Maren, som da var enke, tok Nils Cornelius til seg som sin egen sønn. I 1760 giftet hun seg med Hans Peter ODDERBECH og Nils Cornelius vokste opp hos dem. Her gikk han tidlig i skriverlære og ble senere sorenskriver i Herefoss som sin pleiefar.Anna Sophia THEMS er vel kanskje fra Them sør for Silkeborg? Det er jo ikke så langt fra Snejbjerg. Jeg har tilfeldigvis noen avskrifter fra kirkebøkene der og skal se om jeg kan finne noen som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Fischer

Ja. Jeg har selv leget med tanken at hendes efternavn måske kunne henvise til byen Them syd for Silkeborg. Men jeg er bange for, at det vil være for nemt hvis det var/er korrekt. At Hans Peter Odderbech og hustru Maren Nielsdatter ingen børn fik er hvis korrekt.At Hans Peter så får en datter udenfor ægteskab i Ullensaker før sit giftemål med Maren er en anden sag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Fischer

Forøvrigt kan jeg oplyse dig, at i skiftet efter Hans Peter Jensen Odderbech i 1789-1792 henvises der jo selvfølgelig til mine egne aner, men også til dine. Nemlig: Mad. Birgithe sal. Kaudals som var en søster til Maren Nielsdatter + Niels Bonnevie ligeledes er nævnt deri. Men din tiptipoldefar han fik kun 10 rigsdaler. Ja. Verden er lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 riksdaler var jo ikke så mye av et så stort bo, men Nils Cornelius klarte seg likevel godt. Han fikk vel en solid arv etter sin mor ettersom hennes far var meget velstående. Han eide bl.a. fire kirker og Nils Cornelius' mor fikk Åmli kirke i medgift. Maren og Hans Peter fikk på samme måte Herefoss kirke da de giftet seg.Jeg har ganske mye stoff om forfedrene til disse Nilsdøtrene hvis det kan være av interesse. Jeg har også en del stoff om Maren Nilsdatters første mann, Cornelius Corneliussen. Det viser seg at han var bror av Nils Cornelius farmor. Så verden var ikke stor den gangen heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Disnorge:Sorenskriver Christen Odderbech finner vi giftemålet til i kirkebok for Sannidal (Kragerø), men her må vi søke Oderbech. Gifter seg med Margrete Alstrup i 1750.Familysearch: Jens Odderbech gifter seg i Kragerø 1736 med Maren Anna Christensdr.Skifte i Holla 1763 etter presteenka Maren Simensdatter: bl.a. broren Christen Simensen, har en datter som har vært gift med Jens Odderbech. Dette må vel være samme Jens som nevnt over.Jeg vil tro at disse hører til samme familie. mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Fischer

Rigtig at Christen og Hans Peter var brødre + ligeledes Jens som gifter sig i Kragerø i 1736.Jens må havde været nogle gange i Norge og under et af disse ophold gifter han sig i Kragerø.Under et af sine børns fødsel står der i kirkebogen her i Danmark, at Jens er fraværende i Norge.Jens`s kone var jo barnebarn af den rige skibsreder i Kragerø Simon Pedersen.Takker for de mange gode henvisninger og indlæg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.