Gå til innhold
Arkivverket

[#11660] Stor-Johan , Karl Johan Fredriksen, Våler


Gjest Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Robertsen

Stor- Johan sa en gang om seg selv at han hadde 15 barn. Er det noen som kan tenke seg å legge ut navn, fødselsår og sted på dem. Med en slik stor familie er det kanskje mange som vet det. Stor-Johans navn:Karl Johan Fredriksen og hans kone Lena Ulrikke Petterson. Takknemlig for all hjelp. mvh arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg kjenner ikke til noen oversikt over barna, men har du sett i Dagfinn Grønnosets bok - Tater-Milla.?Jeg vet ikke om barna er nevnt der, men siden Milla vel var datter av Stor-Johan, kan det tenkes at familien nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Liv Borge nevner i sin bok 'Solens og Månens barn' at Stor-Johan og Lena Ulrikke tilsammen hadde 17 barn, inkludert 'sankebarn'. Hun er selv tippoldebarn av Stor-Johan. Liv Borge nevner noen av hans barn 'tilfeldig' i løpet av boka. Men hun presenterer ingen aneliste eller oversikt over barna. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Taterhøvdingen Stor-Johan (Karl Johan Fredriksen) har fått egen artikkel (!) i den nye utgaven av NORSK BIOGRAFISK LEKSIKON, bind 3, s. 184-185 (utgitt av Kunnskapsforlaget 2001). Artikkelen er skrevet av Liv Borge.Han omtales òg i boka om Tater-Milla av Dagfinn Grønoset (utgitt 1974), som Arild nevnte, i A. Møllers bok 'Tater-dronningen. Marie-Lovinie, Stor-Johans datter', utgitt 1974, og i Liv Borges bok 'Solens og månens barn', utgitt 1998, som Terje nevnte.Stor-Johan var av tater-slekt og født i Hobøl i Østfold. Tidspunktet er visstnok usikkert. Farens navn også. Mora het Helene Sofie og døde da sønnen var liten. Stor-Johan døde på Våler gamlehjem 20.02.1946. Dagfinn Grønoset skriver i boka om Tater-Milla: 'Ingen visste hvor gammel han var - selv mente han 112 år, prost Oscar Michelsen trodde 108 var riktig, men Milla mener 106 får klare seg.' NBL oppererer med 03.10.1844 som fødselsdato. Ved en kirkebokinnførsel står det 1846 (NBL).Han var gift på tatervis (ikke formelt) med Lena Ulrikke (Ulla) Karlsdotter (Pettersen), f. ca. 1850 i Dalby i Sverige, d. 25.11.1912, datter av Karl Pettersen og hustru Lena. Hun hadde sønnen 'Lille-Fredrik' før hun ble sammen med Stor-Johan. Lena Ulrikke hadde broren 'Halt-Magnus', som ifølge Tater-Milla var flink til å lese og ble gift med den døvstumme Johanna.Stor-Johans datter Marie Lovinie (Tater-dronningen) hevdet at Stor-Johan hadde 15 barn, mens dattera Milla hevdet han hadde 14.Jeg kjenner ikke Stor-Johans familie så godt, men ved hjelp av NBL og Dagfinn Grønosets bok om Tater-Milla, har jeg funnet 11 barn (rekkefølgen uviss):* Karl Fredrik.* Marie Lovinie.* Aksel. Milla omtaler ham som sin bror. Aksel reiste i 14 år sammen med taterkvinnen Lova-Maria.* Gustav. Milla omtaler ham som sin bror.* Hjalmar. Milla omtaler ham som sin bror.* Milla, f. 10.06.1886 i Støa-grenda i Trysil. Gift (ikke formelt) med Wilhelm Fredriksen av 'Vigart-folket', f. 1888 (sønn av Gammel-Anna). Milla forteller at de første gang møttes i Grue. De levde sammen i 37 år og hadde 8 barn, deriblant sønnen Fredrik, som ble født i Soplimkroken i Løten, og dattera Sofie Kristine Ulrikke, som ble gift med Gustav Fredriksen (gravlagt på Løten kirkegård).* Emma, født i Rotberget på Finnskogen. Milla omtaler henne som sin blyge søster.* Amanda. Milla omtaler henne som sin søster. Amanda hadde to gutter og ei jente, forteller Milla.* Nikolai. Milla omtaler ham som sin bror. Nikolai var gift med ei som het Anna. Hun døde på Lillehammer og etterlot 8 unger.* Petter, født 1896. Stor-Johans yngste sønn.* Emilie?Du finner Stor-Johan, hans kone Ulla (Lena Ulrikke) og en del av deres barn oppført på eiendommen Sparby i Hof, Solør ved folketellinga 1900 (hos Martinus Bogstad med familie). De nevnes uten etternavn, stand, fødselsår og -sted, bare med fornavn: Johan, Ulla, Emma, Amanda, Nikolai, Petter og Emilie.mvh Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Sier en foreløpig takk til de som har bidratt med opplysninger. Har lest Tater-Milla. Det er to slike fra 1900 tellinga med bare fornavn. Ikke så enkelt å ta dem ut. De fleste av barna har to fornavn. Med muligheter for feil, så har jeg ni av deres barn. 1.Karl Johan Fredrik 19.10.1866-30.08.1942. 2.Johan Aksel August Algot 06.01.1867 3.Gustav Wilhelm. 4.Hjalmar Olaves 1876. 5.Emma Lovise 13.03.1881-??.06.1903. 6.Jenny Emilie (Milla) 10.06.1886. 7.Amanda Ulrikke 1888. 8.Petter Nikolai 1891. 9.Marie Lovina 05.03.1894. Rekkefølgen kan jo bli endret noen steder. Det er huller. De som tilhører familien lurer kanskje på hvorfor jeg søker etter disse. Jeg har en bestemor som er av reisende, og så har jeg fått slik interesse av å samle mest mulig opplysninger om reisendefolket. Det blir da både av vondt og godt. Det er oftest det negative som en finner opplysninger om, så positive hendelser mottas med takk. Jeg er klar over den skepsis det er blandt reisende over registreringer. De er redde for at slikt kan bli brukt mot dem ved en eller annen anledning senere. Jeg både håper og tror at den tiden ikke kommer igjen. Så er det etterkommere av Karl Johan og Lena Ulrikke som leser dette, så håper jeg dere gir lyd ifra dere. Dere kan maile til meg om dere heller ønsker det. Takk alle sammem for svar. Min mailadr: arrober@onlie.no mvh arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Arne!!!Denne Stor-Johan er forfedrene til både min stefar og stemor het noe mere enn bare Karl Johan. Karl Johan August.På en eller annen måte har jeg også fått fra ett sted at far hans het Karl Gustav Pettersen og morens navn er nevnt over (Helene Sofie).Jeg har bare navnene på 10 av hans barn, men de får jeg se å få skrevet ned når jeg får tid. Det blir antagelig imorgen.Håper jeg ikke ledet deg helt på villspor med denne farens navn.Hvordan gikk det med denne Roos'en??? Jeg har selv stoppet litt opp der nå. Etter å ha sitti i noen uker med en finsk bok som man skal prøve å fårstå sammenhengen av er det ikke lett å hålde på med noe annet, jeg la det vekk for en stund nå!!!Lykke tilkai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Liv Borge skriver også om Stor-Johans far: Hun har ikke funnet beviser på at han var prestesønn, som ryktene gikk på. Men derimot sier hun at farens navn skulle være Karl Gustav Pettersen. Stor-Johan kalte seg Fredriksen, og noen ganger også Løvgren. Faren skulle være lærd. Karl 'Skolemesteren' fra Rotberget i Hof, står det fortalt i et gammelt dokument. Familien slo seg ned i Hobøl hvor hans far angivelig var lærer. Kan han ha blitt utstøtt fra familien fordi han falt for en romanijente? Liv Borge spekulerer i dette på sidene 183-184 i boka 'Solens og Månens Barn'.Noen som vet hvor Karl Johan Fredriksen skulle ha vært født? Er han funnet i folketellingen 1865? mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Takk for svaret Kai. Nei, jeg blir ikke villedet. Med tanke på Roos, så har jeg ikke fått sett på ham på en stund. Jeg har så mange på gang samtidig. Med tanke på mitt første innlegg, så hører jeg gjerne ifra deg om de barn du har, men ikke jeg, og som er Stor-Johans barn. mvh arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Gustav Pettersson er min tipp-oldefar - han var definitivt av reisende slekt. Han fikk 4 barn med min ugifte tippoldemor i perioden 1850-1860 i traktene rundt Arvika i Värmland. Flere av hans etterkommere snakker fremdeles romani. MEN.... om dette er den samme mann som dere nevner - det vet jeg ikke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Ulrica finner du dåpen til på www.genline.se genline id: 474.37.27200 - Hun er født i Dalby i Värmland 10 januer 1850 - døpt 14. janaur - foreldre (nokså utydelig) : Carl Magnus?....son... (muligens Pettersson) mor: enke? Anna Elisabeth Larsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Jon hadde et innlegg hentet fra genline.se med Lenas foreldre og Lenas fødsel og dåp. I Norsk Biografisk Leksikon bind 3 side 184-185 står det en artikkel skrevet av Liv Borge. Der står Lena som Lena Ulrikke Karlsdatter, hvilket bekrefter hva du har funnet Jon. mvh arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Nå har jeg tatt meg litt tid igjen. Je er blitt syk og orker derfor ikke å sitte foran data'en så mye som tidligere. Her kommer ihvertfall det meste av det jeg har om familien:Karl Johan August Fredriksen F.03.10.1847 eller 03.10.1848 i Hobøl, Østfold. Døpt:??? D.20.02.1946 av Lungebetennelse på Våler Gamlehjem i Våler i Solør. Gravl:26.02.1946 i Våler. Registrert død i 'Klokkerbok 1932 - 1956 nr.4'Reiste medLena Ulrikke 'Lina' Karlsen F.1847 i Solør. Døpt:??? D.25.11.1912 < på Korpen i Aasnes. Gravl:29.11.1912 i Aasnes.Barn: 1.Karl Johan Fredrik (Lena Ulrikke hadde han fra før men muligens en som het Lindemann) 'Trehatt - Fredrik' 2.Sofie Kristine Ulrikke 3.Johan Aksel August Algot 'Trehatt - Aksel' 4.Gustav Vilhelm 'Trehatt - Gustav' 5.Hjalmar Olaves Trehatt - Hjalmar' 6.Emma Lovise 7.Jenny Emilie 'Tater - Milla' 8.Amanda Ulrikke 9.Petter Nikolai 10.Marie Lovinie 'Tater - Dronningen' 11.Johan Petter Dette var noe av det jeg hadde. Jeg får se om jeg kommer over noe mere iløpet av kvelden. Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

I Årbok nr 18/2002 for Gjøvik Historielag er det en artikkel om 'Nikolai Johansen - Stor-Johans sønn - og Snertingdøl' skrevet av Frank Solbakken i Snertingdal.Nikolais sønn - Gustav - ble drept på Lillehammer i 1939. Jeg kan sende kopi av artikkelen Hilsen Bjørn Herberg, Biri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Kanskje er det noen flere navn som har dukket opp siden det skjedde noe på denne debatten sist?Det er ihvertfall til nå funnet ut følgende om konen til Stor-Johan:Helena Ulrikke Karlsdatter Stålberg. Henne var født 10.januar 1850 i Dalby i Värmlands län, Sverige. Foreldrene er Karl Magnus Erlandsson og Anna Elisabet Larsdatter Lund.Karl Magnus og Anna Elisabet har en stor etterslekt i både Norge og Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.